Oana Pellea: „Spectacolul N(AUM) este rezultatul unui laborator de creaţie“
https://www.ziarulmetropolis.ro/oana-pellea-spectacolul-naum-este-rezultatul-unui-laborator-de-creatie/

Actriţa Oana Pellea, care poate fi văzută în spectacolul „N(AUM)“, duminică, 26 aprilie, la ora 19.00, pe scena Teatrului Metropolis, spune că victoriile cele mai importante în profesie le are în faţa propriilor limite.

Un articol de Monica Andrei|21 aprilie 2015

Monica Andrei: „Să pornim la drum ca într-o poveste şi să vorbim despre care v-au fost marile întâlniri în teatru, pornind de la Sanda Manu, profesoara din facultate, până astăzi. Cum v-au marcat aceste întâlniri?“

Oana Pellea: Doamnei Sanda Manu îi datorez formarea mea ca actriţă şi îi datorez multe şi uman. O iubesc şi o admir dintotdeauna pentru totdeauna… Întâlniri în teatru? Amintesc despre regizorii cu care am lucrat… Domnul Liviu Ciulei, Alex Darie, Mihai Măniuțiu, Tompa Gabor, Cătălina Buzoianu, Silviu Purcărete, Nae Caranfil, Mariana Cămăraşan. De la fiecare am învățat câte ceva, pe fiecare i-am iubit şi respectat, cu fiecare am lucrat cu mare bucurie. Fiecare regizor vine cu lumea lui, cu visele şi fantasmele lui… Sigur că lucrul cu Domnul Ciulei a fost mai mult decât un simplu travaliu la o piesă, a fost chiar o şcoală.

Vraja de la repetiţiile pentru pregătirea unui spectacol se înfiripă când este o echipă, chiar dacă sunt două personaje. Cum s-a născut spectacolul N(AUM) pe texte de Gellu Naum, în regia Marianei Cămărăşan?

Spectacolul N(AUM) este rezultatul unui laborator de creaţie… Am lucrat împreună cu Mariana Cămărăşan şi cu Cristina Casian. A fost o aventură frumoasă. Am ales textele, le-am ordonat împreună, am visat spectacolul împreună. Un vis devine realitate, dacă îl hrăneşti cu multă iubire şi grijă, dacă-i dăruieşti timp şi atenţie.

_DSC2917

Actrița Cristina Casian, într-o scenă din spectacolul N(AUM) de la Teatrul Metropolis

 

Echipei noastre s-au alăturat Vladimir Turturică, ce semnează scenografia şi Ştefan Vasilescu, light designer. Visul nostru a fost îmbrăcat şi a încăput în spaţiul aerat şi stilizat al lui Vladimir şi a fost luminat, pus în valoare şi înnobilat de luminile superbe semnate de Ştefan.

Dar nimic nu ar fi fost, vis sau realitate, dacă n-ar fi existat universul excepţional al Domnului Gellu Naum. Dânsului îi mulţumim toţi pentu că ne-a îngăduit în lumea Domniei sale.

Anul acesta se serbează centenarul Gellu Naum şi suntem foarte bucuroşi că există în peisajul teatral acest spectacol. E o plecăciune din partea noastră faţă de un autor şi un univers artistic şi uman de excepţie.

În mai, spectacolul N(AUM) va deschide festivalul de teatru de la Caracal. Ediţia din acest an este dedicată marelui actor Amza Pellea. Din viaţa plină de teatru, ce gânduri duceţi mai departe, ca nişte sfaturi primite de la tatăl dumneavoastră, actorul Amza Pellea, ce pot fi învăţăminte pentru tinerii actori?

Tata nu mi-a dat niciun sfat. El era prin simpla lui existenţă o lecţie de corectitudine, de cinste, un exemplu că se poate trăi frumos, bucuros, generos… Tinerii actori trebuie să aibă încredere în forţele şi talentul lor. Meseria de actor cere foarte, foarte multă muncă cu sine şi cu ceilalţi. E o meserie de autocunoaştere şi de cunoaştere. E o meserie de dăruire. Poţi alege cum o faci… nobil sau oricum.

11148541_10204939965712026_6964868124336900756_o

Trebuie să ştii ce vrei tu de la această profesie şi de ce ai ales-o. Trebuie să înveţi că valoarea nu are întotdeauna legătură cu succesul şi că victoriile cele mai importante în această profesiune sunt faţă de limitele tale. E o meserie ce se face cu pasiune, iubire, talent, muncă, muncă, muncă.

Cum vă vedeţi în viitor?

Nu m-am gândit niciodată în mod real. Sunt mai multe variante de lucru. Sper, sănătoasă. În orice caz voi fi aşa cum îmi croiesc viaţa clipă de clipă. Eu cred în prezent. Viitorul e doar o proiecţie… Să dea Domnul să trăiesc prezentul sănătoasă şi bucuroasă şi om vedea când mâinele va deveni azi, cum o să mă simt în prezentul de atunci…

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.