One World Romania 2021. Posibilităţile documentarului (1)
https://www.ziarulmetropolis.ro/one-world-romania-2021-posibilitatile-documentarului-1/

Prin multe dintre filmele din selecţia din acest an, Festivalul One World, primul mare eveniment cinematografic desfăşurat fizic în 2021 în România, a arătat libertatea uriaşă pe care documentarul şi-o poate lua faţă de norme, atunci când cineaştii nu se tem să caute forme mai radicale pentru subiectele lor. O parte din selecţie poate fi văzută online în perioada 21-27 iunie.

Un articol de Ionuţ Mareş|20 iunie 2021

Desfăşurată într-un Bucureşti neaşteptat de ploios între 11 şi 20 iunie, a 14-a ediţie a Festivalului internaţional de film documentar şi drepturile omului One World Romania a fost primul mare eveniment cinematografic din România care a avut loc fizic în acest an.

Cu tot ceea ce ştiam că presupune asta: proiecţii în cinematografe (Elvire Popesco, Eforie, MŢR), dar şi în câteva spaţii alternative, dezbateri şi alte evenimente conexe, pitching-uri, invitaţi români şi străini prezenţi la sesiuni de Q/A, jurii, discuţii ale spectatorilor între filme, reîntâlniri între cunoscuţi, câte o premieră românească, interviuri, gală de deschidere şi gală de premiere. Cu excepţia regulilor ce trebuiau respectate la intrare şi a măştilor omniprezente în interior, a fost aproape ca în vremurile bune, pre-pandemice.

A fost un excelent prilej de a reveni la bucuria descoperirii în întunericul din sala de cinema, alături de alţi zeci de oameni, a unor filme neaşteptate din întreaga lume. Din nou acea splendidă promisiune că, atunci când se stinge lumina, avem de fiecare dată şansa să vedem cel mai frumos sau cel mai provocator sau cel mai îndrăzneţ film din lume, care să ne reamintească de ce ne place cinemaul.

Programul, de care se ocupă curatorii Andrei Rus şi Vanina Vignal, a avut un număr de filme apropiat de ediţiile de până în 2020 – 74 de titluri (majoritatea lungmetraje) incluse în 13 secţiuni. Pentru că, aşa cum e scris şi în editorial, ediţia asta şi-a propus să abordeze „în mod frontal chestiunea poziției femeii în fața și în spatele” camerei de filmat, „aparatul care i-a modelat și i-a deformat imaginea în mod dramatic, dar care i-a și folosit deseori drept instrument de eliberare”, marea majoritate a filmelor selectate au fost realizate de cineaste. Iar juriul liceenilor a fost format din şase adolescente.

În afara filmelor de deschidere şi de închidere – „Paris Calligrammes” (2019), de Ulrike Ottinger, cineastă omagiată printr-o retrospectivă, respectiv „Notturno” (2020), de Gianfranco Rosi -, a unei premiere româneşti (debutul Ralucăi Durbacă, „Certitudinea probabilităţilor”, despre care am scris aici), a celor două calupuri cu filme scurte din arhiva Sahia realizate de Florica Holban şi Ada Pistiner, am reuşit să văd şase din cele nouă filme din competiţie, plus două din alte secţiuni.

Toate cele zece titluri străine bifate mi-au reconfirmat o idee mai veche: în timp ce regizorii de filme de ficţiune sunt mai expuşi riscului de standardizare (din cauza sistemelor de finanţare, a numeroaselor filtre prin care trebuie să treacă scenariile, a cerinţelor festivalurilor, a dorinţei poate inconştiente de a repeta succesul altora), cineaştii care aleg să se exprime prin mijloacele documentarului au o libertate mult mai mare. Parţial, asta e dată de diversitatea subiectelor şi de imprevizibilul pe care îl conţine însăşi realitatea. Dar e nevoie de mai mult: trebuie găsită o formă inventivă, o formă potrivită. Un pariu vechi, dar mereu esenţial.

Chestiunea formei a fost prezentă cam în toate documentarele văzute – iar aici un rol îl joacă cei doi curatori, Andrei Rus şi Vanina Vignal, preocupaţi în alegerile lor de filme care testează limitele. Să luăm cel mai evident exemplu: filmul portughez „The Metamorphosis of Birds” (r. Catarina Vasconcelos), câştigător al premiului publicului şi al premiului special al juriului internaţional. Un documentar la graniţa cu ficţiunea – de fapt, fantezia vizuală şi narativă de care dă dovadă tânăra cineasta din Portugalia e atât de bogată, încât limitele dintre cele două genuri devin complet irelevante. Film despre doliu, memorie şi legăturile de familie, „Metamorfoza păsărilor” fascinează prin ingeniozitatea cu care produce deopotrivă plăcere pur estetică şi emoţie sinceră.

Un alt documentar greu de clasat şi care sparge convenţiile este „My Mexican Bretzel” (2019), de Nuria Giménez. Un film construit din aparente fragmente de home movies cu un cuplu din Elveţia urmărit pe parcursul mai multor ani ani, după Al Doilea Război Mondial. Iar peste imagini sunt suprapuse fragmente dintr-un fictiv jurnal al femeii – notaţiile nu sunt citite de o voce din off, ci sunt transpuse pe imagine ca text, pe care suntem invitaţi să îl parcurgem în liniştea aproape permanentă de pe coloana sonoră, străpunsă doar uneori de amplificarea câte unui sunet având ca sursă aparentă ceva din cadru.

La text în locul unui voice-over apelează în bună măsură şi cineasta chiliană Carolina Moscoso Briceño în „Vision noctura”, filmul care a câştigat atât premiul oferit de juriul liceenilor, cât şi Trofeul One World decis de juriul internaţional. Pariul regizoarei este unul ambiţios: Cum să redea cinematografic trauma cauzată de un viol suferit în adolescenţă şi rămas nepedepsit chiar şi după mulţi ani? Camera de filmat, cu ale sale imagini aparent brute, pe alocuri haotice, neclare, devine filtrul prin care ajunge la noi ceva din durerea nevindecată a cineastei. Iar sunetele şi fragmentele muzicale perturbatoare amplifică senzaţia de disconfort.

Tot despre o traumă, însă de data asta una naţională, vorbeşte şi filmul argentinian „Corporate Accountability”, de Jonathan Perel. De data aceasta însă, stilul este unul rece, ca al unui rechizitoriu. Vizual, documentarul e compus din cadre fixe şi lungi, luate de cineast din maşină, cu exteriorul a zeci de companii din Argentina. În paralel, auzim vocea regizorului însuşi, care citeşte dintr-o carte-raport despre răpirile, dispariţiile şi crimele ale căror victime au fost angajaţi ai respectivelor corporaţii, în special sindicalişti, în timpul juntei militare, cu complicitatea celor din conducerea companiilor. Filmul, al cărui dispozitiv solicitant necesită o mare disponibilitate din partea spectatorului, poate fi privit ca un exemplu radical de ceea ce am putea numi anti-cinema. Sigur, repetitivitatea îşi are rostul ei – sugerează amploarea complicităţii corporaţiilor la teroarea regimului dictatorial militar. Însă la final rămâne totuşi o întrebare: E acesta cel mai bun mijloc de a omagia victimele?

O unică privire regizorală întâlnim şi în documentarul german „Purple Sea” (de Amel Alzakout şi Khaled Abdulwahed), inclus în secţiunea „Nicăieri nu-i ca acasă”, dedicată unor filme despre criza refugiaţilor. Timp de aproape 70 de minute, singurele imagini pe care le vedem sunt cele înregistrate de o cameră de filmat sub apă, în mijlocul unui grup de imigranţi a căror barcă s-a scufundat în apropiere de coasta insulei elene Lesbos şi printre care se afla şi co-regizioarea şi artista siriană Amel Alzakout. E o experienţă cinematografică imersivă – în majoritatea timpului vedem partea de jos a corpurilor căzute în apă şi care se luptă să rămână pe linia de plutire, în aşteptarea unei salvări. Doar din când în când aparatul iese la suprafaţă, ca şi cum ar avea nevoie să mai ia aer, şi surprinde zbaterile şi ţipetele oamenilor disperaţi că ar putea să se înece (şi, aşa cum aflăm la final, unii dintre ei chiar au murit, după ce au plutit în derivă pe mare). În paralel, pe coloană sonoră auzim o voce de femeie, aparent chiar a lui Amel Alzakout, care citeşte un fel de scrisori către un bărbat, despre posibila lor viaţă împreună în Germania.

În partea a doua a relatării, veţi citi despre alte cinci documentare care, alături de „The Metamorphosis of Birds”, mi s-au părut şi cele mai ofertante: încă două din competiţie, mexicanul de „The Shadow of the Desert (or Paradise Lost)”, de Juan Manuel Sepúlveda, şi „There Will Be No More Night”, de Éléonore Weber, apoi „My Dear Spies”, de Vladimir Léon, din secţiunea „Când tancurile plâng în locul nostru”, precum şi despre cele două filme din deschidere, respectiv de la închidere: „Paris Calligrammes” (2019), de Ulrike Ottinger, şi „Notturno” (2020), de Gianfranco Rosi.

În perioada 21-27 iunie, o mare parte din filmele din selecţia One World Romania pot fi văzute online.

18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță un parteneriat cu platforma TikTok, prin care își propune să aducă în focus creatorii români de conținut pasionați de cinematografie și să îi invite să-și găsească inspirația la cel mai mare eveniment de film din țară. Parteneriatul include un hashtag challenge, care va culmina cu un eveniment de premiere special la Cluj-Napoca, și un Masterclass VFX pentru adolescenți susținut de Robert Tatoi, în cadrul EducaTIFF.

08
/06
/22

Aurel Marton și-a petrecut peste 20 de ani în detenție. Acum se străduiește să ducă o viață normală, alături de familie. Povestea vieții sale și, mai ales, iubirea față de animalele abandonate, i-au atras atenția regizorului Mihai Dragolea, care l-a distribuit în noul său scurtmetraj. „Aurică, viață de câine”, care spune povestea unui evadat ce trăiește într-un lan de porumb și care se împrietenește cu câinele unui sătean de la care fură mâncare, va avea premiera în competiția Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), joi, 23 iunie, la Cinema Florin Piersic (Cluj Napoca).

08
/06
/22

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, singura manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, anunță deschiderea sesiunii de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a opta ediții, care va avea loc între 8 -11 septembrie 2022, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt: 24 iunie (normal) și 15 iulie (târziu).

07
/06
/22

10 pentru FILM, programul care intermediază întâlnirea între actori români de teatru și lumea cinematografiei, a ajuns la cea de-a 11 ediție. O rampă de lansare pentru peste 100 de artiști talentați de pe scenele teatrelor din România, 10 pentru FILM își continuă misiunea și în 2022, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 - 26 iunie 2022). Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la TIFF, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

06
/06
/22

Chef-ul Adi Hădean vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 pentru o zi specială: Ukrainian Street Food Day. Acesta va pregăti, alături de bucătari din Ucraina, preparate tradiționale din țara vecină, pe care clujenii sunt invitați să le încerce pe 20 iunie la un eveniment special, care va fi organizat pe strada Potaissa din centrul orașului. Toate fondurile strânse în urma acestui eveniment vor fi donate inițiativei #SolidarSocial, care livrează mese calde refugiaților.

02
/06
/22

Fidel misiunii sale de a cultiva pasiunea publicului tânăr și foarte tânăr pentru arta cinematografică, programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie). Calendarul evenimentelor include anul acesta o amplă selecție de filme dedicate copiilor și adolescenților, ateliere creative și cursuri de jurnalism de cinema, dar și o prezentare în premieră a opționalului de educație cinematografică, care va fi testat pe parcursul unui an școlar la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca, la inițiativa Asociației Festivalului de Film Transilvania (AFFT).

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.