Opera de Stat din Ruse prezintă spectacolul „Ernani” de Verdi pe scena operei bucureștene
https://www.ziarulmetropolis.ro/opera-de-stat-din-ruse-prezinta-spectacolul-ernani-de-verdi-pe-scena-operei-bucurestene/

Opera Naţională Bucureşti în colaborare cu Opera de Stat din Ruse prezintă vineri, 25 martie, ora 18:30, spectacolul „Ernani” de Giuseppe Verdi, în regia lui Orlin Anastasov. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Jose Cura. Evenimentul va fi o adevărată desfăşurare de forţe, un număr de 83 de artişti urmând să evolueze pe scena operei bucureştene.

Un articol de Petre Ivan|8 martie 2022

Spectacolul face parte din seria evenimentelor dedicate Stagiunii Centenare „Opera 100”. Această capodoperă verdiană a fost prezentată ultima dată pe scena Operei Naționale București în anul 1981.

În seara zilei de 9 martie 1844, la doi ani după succesul formidabil cu opera „Nabucco” de la Scala, care a reprezentat cu adevărat punctul incipient al ascensiunii lui Verdi, venețienii au salutat cu entuziasm prima operă pe care maestrul a creat-o pentru Teatrul La Fenice. Triumful lui „Ernani”, ale cărei arii încântătoare au fost fredonate chiar înainte de premieră, a dat startul anilor de glorie ai lui Verdi. De atunci, a trebuit să compună neîncetat, una sau două lucrări pe an, pentru a răspunde solicitărilor regizorilor de operă. Publicul îl ovaționa pe Verdi la fiecare reprezentație. După marile sale titluri cu „Nabucco” și „I Lombardi”, compozitorul căuta un libret care să fie la fel de grandios, dar diferit, pentru care își dorea, spunea el „mult foc, acțiune extraordinară și concizie”. A ales, în cele din urmă, „Hernani”, drama lui Victor Hugo care în 1830 a dus la o celebră dispută între clasici și romantici sub lambriurile Teatrului Comédie-Française.

„Ernani” este a cincea operă verdiană și a doua după „Nabucco” în ceea ce privește spectaculozitatea melodică, fascinația armoniilor orchestrale, relieful teatral și muzical de la baza caracterizării personajelor și, nu în ultimul timp, bogăția paginilor corale care au fost încă de la început foarte gustate și iubite de public până în zilele noastre. Este o operă a cărei muzică te ține în permanență cu atenția trează și sufletul plin de încântare de la început până la ultimele note din final.

Premiera operei „Ernani” de Giuseppe Verdi în limba română a avut loc la 30 martie 1886, pe scena Teatrului Național din București; a fost ultima dintre cele șase premiere ale stagiunii 1885 -1886 cu care Opera Română din cadrul Teatrului Național și-a inaugurat activitatea. Această alegere repertorială chiar din prima stagiune a Operei noastre se datorează faimei răspândite foarte rapid și care a declanșat curiozitatea și dorința atât din partea publicului cât și a artiștilor. După o reluare, în anul 1912, o nouă producție a avut premiera la 14 noiembrie 1979 și s-a menținut în repertoriu timp de două stagiuni. Complexitatea muzicală și vocală a personajelor cu totul ieșite din comun, a făcut ca, din totdeauna, această operă să fie destul de rar prezentă în repertoriul teatrelor din întreaga lume. Prilejul de a asculta această capodoperă verdiană în teatru reprezintă pentru publicul iubitor de operă o șansă extraordinară.

Nu întâmplător „Ernani” este prima operă lirică înregistrată integral de o casă de discuri în anul 1904, iar toți marii tenori ai lumii s-au mândrit cu faptul că au avut în repertoriu rolul titular din această operă.

José Cura a debutat la vârsta de 15 ani ca dirijor de cor și la 16 ani a început studiile de compoziție. În 1991 s-a mutat în Europa, unde și-a dezvoltat cariera ca tenor pentru care a devenit cunoscut în toată lumea. Dirijatul a fost mereu o parte intrinsecă la baza interpretărilor lui Cura; de la începutul carierei sale internaționale, el a asociat activitatea de dirijat cu interpretările vocale într-un mod reușit. Progresia de la înțelegerea înnăscută a lucrărilor la sculptarea unor interpretări originale ale acestora a fost constantă de-a lungul deceniilor, chiar și atunci când cariera lui Cura ca tenor de talie internațională a avut tendința de a-i umbri munca ca dirijor. Recunoașterea formală a abilităților sale excepționale de dirijor a venit în 2001, când Orchestra Simfonică din Varșovia i-a oferit rolul de dirijor principal invitat pe o perioadă de trei ani, funcție ocupată anterior de regretatul Yehudi Menuhin.

Din 2015 până în 2018, José Cura a fost numit „Artist în rezidență” în cadrul Orchestrei Simfonice de la Praga. Ca parte a angajamentelor sale cu prestigiosul ansamblu ceh, a dirijat premiera mondială a tripticului compus de el, „Ecce Homo” în martie 2017. O altă valoroasă lucrare a sa, „Misa Recviem”, dedicată victimelor războiului din Atlanticul de Sud din 1982, va avea premiera la Budapesta, în mai 2022, cu ocazia împlinirii a 40 de ani de la conflictul armat dintre Argentina și Marea Britanie.

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

Și pentru că ne dorim să rămânem sănătoși, vă invităm să consultați regulamentul de participare la spectacole disponibil pe site-ul instituției în link-ul: https://operanb.ro/regulament-de-participare-la-spectacole/

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.