Pantomima – între pasiune și efervescența spectacolului
https://www.ziarulmetropolis.ro/pantomima-intre-pasiune-si-efervescenta-spectacolului/

Cultura de performanţă este o necesitate a unei societăţi ce-şi defineşte elitele, unele dintre ele înzestrate cu har de geniu, ne spunea filosoful Constantin Noica. Pentru a atinge proporţiile unui astfel de ideal avem nevoie de antrenament, de identificare, de permanentă interogare şi explorare a ceea ce numim generic talent. Autosuficienţa vine dintr-o plafonare a acestei culturi de performanţă care se transformă în una de mentenanţă.

Un articol de Alexandru Filimon|14 noiembrie 2018

Creionam și exploram la rândul meu aceste gânduri în timp ce decodificam jocul actoricesc al lui Alexandru Pribeagu care caută cu înverșunare ingenuuă să se suprindă pe sine. Nu-i ajungea mediocritatea ce uneori se instalează, pe nepusă masă, la toți actorii ca urmare a rutinei de zi cu zi, a unei munci istovitoare pe altarul creației. Nu caută să-și trișeze trăirea artistică. Deși biografia sa este impresionantă pentru vârsta pe care o are, o biografie conturată în spațiul cultural francez, Alexandru Pribeagu este un căutător ce în timp își poate așterne destinul pe unul din cearceafurile elitei românești. Poate îl ajutăm să ajungă acolo promițându-i că nu vom trișa la rândul nostru crezul său artistic.

Alexandru Pribeagu

”Pantomima este încă o nișă în peisajul artistic românesc”

Urmărindu-l cu atenție pe scenă și în timpul creației din spatele cortinei, am  înțeles că pantomima este una dintre cele mai sublime arte, în care corporalitatea se împletește desăvârșit cu arta dansului, în care mimica și gestica nasc simțuri dincolo de limita realului. Alexandru Pribeagu, actor și mim a povestit despre pasiunea sa pentru arta sublimului, a povestit atât prin tăcere cât și prin cuvinte, acolo unde emoțiile înlocuiesc cuvintele, dar și despre viziunea și locul pantomimei în cultura românească de astăzi.

În candoarea unei liniști molipsitoare, Alexandru povestește: ”Am ales să mă întorc în București după anii petrecuți la Paris deoarece am crezut, și cred în continuare, că Bucureștiul reprezintă un spațiu cultural ofertant, în plină efervescență artistică și care începe să aibă din ce în ce mai multă deschidere către public. Îmi doresc să aduc în fața publicului o exprimare nouă și inedită inspirată din curentul de teatru polonez si francez”.

Candoarea lui se extinde și în cuvinte, vocabule simple pe care le îngroașă actoricește pentru a-și exprima bucuria de a fi actor, astăzi, într-o României ce are șansă să se descopere cultural și să-și redescopere valorile răsfirate în peisajul artistic cotidian.

”Prin munca mea ca actor-mim și prin teatru corporal mă gândesc că aș putea și eu sa fiu unul din cei care contribuie la difuzarea acestei arte care ne este mai puțin cunoscută ca manifestare scenică, dar care ne vorbește și ne atinge în esență ca oameni. Pantomima este încă o nișă în peisajul artistic românesc, chiar daca are câțiva reprezentanți valoroși pe care îi admir personal, cum ar fi Dan Puric sau Mihai Mălaimare. Una dintre caracteristicile mimei ca limbaj si curent artistic este versatilitatea și facilitatea cu care se îmbină cu mai toate formele de spectacole vivante: circ, teatru, teatru vizual, dans, etc… ” a explicat Alexandru Pribeagu.

Alexandru Pribeagu

”Cred că ideea de a pleca singur la 18 ani la Paris pentru a deveni actor a fost determinantă”

Alege un zâmbet larg să-mi ofere când pronunță cuvântul teatru: ”Am ales teatrul pentru că mi-a plăcut, de mic copil am avut experiențe plăcute care m-au făcut să îndrăgesc acest univers. Pasiunea pentru pantomimă o aveam înca din liceu, dar ea a devenit conștientă și am putut să o dezvolt atunci când am întalnit-o pe Ella Jaroszewicz, profesoara de la care am învățat un nou limbaj: Teatrul corporal prin tehnica de pantomimă. „Pe langa cultura cuvântului există si cultura gestului” spunea Antonin Artaud. Cred în gest și cred că limbajul corporal ne înlesnește o comunicare mai directă dar la fel de profundă ca cea verbală. Gestul reprezintă esența mișcării și a corporalității noastre în raport cu lumea exterioară. Suntem ceea ce facem, și modul cum facem ne definește”.

Alexandru Pribeagu si Alexandra

Experiența pariaziană-sorboneză și-a lăsat amprenta, artistic vorbind asupra ”personajulu” – Alexandru Pribeagu. ”Am avut ocazia ca după liceu să merg la facultate în Franța unde am fost acceptat la Sorbona. Cred că ideea de a pleca singur la 18 ani la Paris pentru a deveni actor a fost determinantă. Cei 8 ani petrecuți la Paris, și mai ales la academia europeană de teatru corporal Magenia, mi-au deschis orizonturile și mi-au prilejuit întâlniri care m-au marcat și ajutat să îmi fac un drum în meseria asta”, își amintește acesta.

Dacă vorbim despre spații culturale precum Franța și România este dificil de complex să le comparăm în termeni de atmosferă culturală, fie dintr-o sorginte distinctă, fie dintr-o evoluție și ramificație formal nepredictibilă. Cultura rămâne spațială, fluidă, schimbătoare în registrul creației autentice.

 ”Franța, istoric vorbind este prin excelență protectoarea teatrului și a artelor vivante. Cultura teatrului în Franța este legată strâns de emanciparea societății. România este o țară cu o istorie tânără, condensată si plină de zbucium cultural, dar care luptă în continuare pentru a defini și a menține acest spațiu teatral viu”, concluzionează artistul.

Despre Alexandru Pribeagu

Alexandru Pribeagu este un  actor și artist-mim. A început să joace de foarte tânăr în trupa de teatru a liceului Francez din București. A studiat la Paris la Universitatea Sorbonne-Nouvelle, Universitatea Vincennes Saint-Denis și la Academia Europeană de Teatru Corporal Magenia. Pentru a-și perfecționa tehnica de joc a participat la mai multe stagii Actor Studio și Grotowski. În 2017 a început un Master de Art-Terapie în cadrul Universitatii Naționale de Artă Teatrală și

Alexandru Pribeagu, Foto Adi Tudose

Cinematografică (UNATC).

Alexandru a urcat pe scenele pariziene în multe spectacole alături de trupa de teatru Le Collectif du K (Le songe du réverbère, Rob et Mime), cu trupa Magenia (Le mime fait un tabac, La goitte d’eau, etc..), cu teatrul Le vent se lève, Theatre 12, Theatre du Gymnase, Mairie de Paris, și cu alte proiecte personale. Întors în România, după aproape zece ani petrecuți la Paris, a creat asociația și compania de teatru Imaginabil. Alexandru joacă și în seriale de televiziune, scurt metraje independente, videoclipuri și reclame.

Pe lângă meseria de actor, Alexandru predă teatrul și pantomimă. A început să predea în mai multe școli și centre culturale din Paris unde a susținut cursuri atât pentru copii cât și pentru adulți. Începând din 2011 a devenit asistentul Ellei Jarosewicz, începând astfel să formeze profesioniști din domeniul spectacolului și artelor vizuale.

Întors în România Alexandru colaborează cu mai multe instituții și școli printre care Liceul Francez Anna de Noailles, Fundația Calea Victoriei, Ministerul Educației și al Învățământului, dar şi în producții ale Operei naționale, Teatru de Operetă, Opera comică…

Foto: Alexandru Pribeagu – Centrul Cultural și de Tineret pentru UNESCO Nicolae Bălcescu



28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.