Patru filme cu implicații politice de la Berlinale Forum Expanded vin la BIEFF 
https://www.ziarulmetropolis.ro/patru-filme-cu-implicatii-politice-de-la-berlinale-forum-expanded-vin-la-bieff/

Fidel misiunii sale de a descoperi şi împărtăşi publicului din România cele mai intrigante noutăţi cinematografice, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF, 10-14 decembrie) dă startul unui nou parteneriat, cu Berlinale Forum Expanded, în cadrul căruia va prezenta patru filme din selecţia prestigioasei secţiuni a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. 

Un articol de Liliana Matei|18 noiembrie 2014

Filmele din acest nou program special (prezentat cu ajutorul Institutului de Film şi Artă Video Arsenal și al Fundatiei Konrad Adenauer), centrate în jurul temei Politics and Meta-Cinema analizează implicațiile ideologice infiltrate în cinema, precum și imaginile politice cu care suntem bombardați în viața de zi cu zi. Prin deconstruirea imaginilor cu tehnici de meta-cinema, cele patru filme invită publicul să distingă sutele de nuanțe cu care imaginile aparent simple sunt de fapt încărcate și atacă direct obtuzitatea ideologiilor politice.

În INFERNO religia și interpretarea simbolismului său se află în centrul atenției, într-un film de proporții epopeice. Într-un São Paolo contemporan, inaugurarea celui de-al treilea Templu al lui Solomon se transformă dintr-o sărbătoare jubilantă într-o scenă apocaliptică. Yael Bartana alege să spună această poveste fără dialog, bazându-se doar pe un stil vizual luxuriant în transpunerea evenimentului biblic în prezent. O mega-producție disaster film, Inferno devine în final un comentariu nuanțat despre religie, istorie, politică şi modul în care ele se contopesc în memoria colectivă, aparent amnezică, a zilelor noastre. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

MONDIAL 2010 de Roy Dib (câștigător al Premiului Teddy la Berlinale) este o sfâșietoare meditație asupra dragostei, identității şi a limitelor ce le constrâng şi definesc. Un cuplu libanez homosexual decide să facă o excursie la Ramallah. Întâlnirile cu prieteni, vizitele la zidul West Bank sau simpla observare a orașului ce trece în fugă prin fața obiectivului sunt privite dintr-o perspectivă privilegiată ce merge dincolo de convenția jurnalului de călătorie, scoțând la iveală o dramă profundă. Politica identității şi nuanțele sale nu au fost nicicând atât de expresiv înfățișate. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Jovială, lipsită de griji şi plină de viață – așa se vede Germania Nazistă în filmele escapiste realizate pe peliculă Agfa, peliculă care promite culori mai adevărate decât realitatea. Filmat în fostele fabrici unde aceasta era produsă, RAINBOW’S GRAVITY de Mareike Bernien şi Kerstin Schroedinger analizează felul în care imaginile din film și mass-media, ignorând realitatea, ajung să o rescrie în memoria colectivă, devenind odată cu trecerea timpului istorie. Filmul face portretul unei țări şi a unei generații aflate în criză de identitate, prinse în lupta de a reconcilia trecutul şi fabricațiile istorice.” (Diana Mereoiu, BIEFF)

Concluzionăm analiza implicațiilor politice a imaginilor cu uluitorul BEHIND THE SUN de Monira Al Qadiri, o lucrare video care vrea să vadă „în ce fel s-a transformat de-a lungul timpului imaginea apocalipsei. E văzută tot din punct de vedere romantic religios, sau merge spre o zonă mai sumbră şi necunoscută? Behind the Sun încearcă să exploreze portretul în descompunere al sfârșitului lumii, folosindu-se de imagini din viaţa reală: casete VHS cu înregistrări ale câmpurilor de petrol în flăcări din Kuweit 1991 – un update contemporan al Lessons in Darkness de Werner Herzog. Imaginile infernale se îmbină cu monologuri audio din emisiuni TV islamice, creând o imagine a sublimului ce poate fi găsit în distrugere.” (Monira Al Qadiri)

Berlinale Forum include lucrări experimentale, de avangardă, eseuri cinematografice, reportaje politice și o vastă arie din cinema încă pe cale de a fi descoperită. Filmele selectate în Forum testează granițele dintre cinema și celelalte arte. În 2006, a fost lansat Forum Expanded, care prezintă creații experimentale, video art, instalații și artă performativă, și este conturat ca un spaţiu al gândirii libere, al schimburilor culturale și al unei perspective cat mai variate asupra cinema-ului.

INFO
Cea de-a 5-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO și Cinema Elvira Popescu.

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.