Pianul călător al lui Horia Mihail a rămas la Tulcea
https://www.ziarulmetropolis.ro/pianul-calator-a-ramas-la-tulcea/

După ce a străb[tut mai mult de 4000 de km, a atins 15 oraşe din România şi Republica Moldova, cel de-al treilea pian călător a ajuns la destinaţia sa finală, Tulcea.

Un articol de Andrada Văsii|28 aprilie 2013

După ce a străbatut mai mult de 4000 de km, a atins 15 oraşe din România şi Republica Moldova, a adunat circa 8 500 de spectatori şi milioane de ascultători virtuali prin radio, televiziune sau internet dar şi nenumărate minute de aplauze, cel de-al treilea pian călător a ajuns la destinaţia sa finală, Tulcea.

După recitalul de pe 27 aprilie 2013, pianul a rămas la Teatrul Jean Bart pentru trei ani, fiind pus la dispoziţia comunităţii locale de Radio România.

Sunt aproape convins că acest al treilea Pian Călător va fi folosit de către comunitatea de aici, atât prin invitarea artiştilor locali – tinerii care studiază la Liceul de Muzică – artiştilor din România sau internaţionali şi asta spre binele oamenilor în general şi al tulcenilor în mod special. M-am simţit bine în toate oraşele în care am fost, am întâlnit oameni avizi de muzică şi m-am bucurat că eu am dus-o la ei acasă. Una peste alta, a fost un turneu reuşit şi mă bucur că am ajuns în oraşe în care nu mai fusesem până acum, aşa cum este, de exemplu, oraşul Tulcea, în care prietenul meu, Pianul Călător, va rămâne.

Horia Mihail,
pianist

Reîntâlnirea cu celelalte două piane

Turneul „Pianul călător“ s-a dovedit, pentru a treia oară, o poveste de succes. Horia Mihail a străbătut toate zonele istorice ale ţării, s-a reîntâlnit cu primele două piane călătoare la Sânnicolau Mare şi la Mediaş, a călătorit cu cel de-al treilea pian (un Steinway recondiţionat şi pus la dispoziţie de Radio România) prin parcurile bucureştene şi apoi prin trei oraşe din Moldova în care nu se găsesc piane de concert, respectiv Bârlad, Tecuci, Roman.

Drumul nu a fost uşor deoarece pianul, care cântăreşte 700 de kg, a fost coborât, montat şi acordat în fiecare oraş. Efortul însă a meritat din plin, pentru că peste tot sălile au fost neîncăpătoare pentru numărul mare de spectatori veniţi la recitaluri.

Repertoriul ales – ,,Patetica, ,,Sonata Lunii” şi ,,Appassionata” de Beethoven ,,Concertul nr. 4 in Sol major pentru pian şi orchestră” de Beethoven – a fost pe placul tuturor, atât al cunoscătorilor ce au apreciat la superlativ interpretarea lui Horia Mihail, cât şi a celor ce pentru prima dată, în parcuri de exemplu, au auzit această muzică şi au ales să vină apoi în sala de concert.

Mă bucur foarte mult că acest al treilea pian a ajuns la Tulcea, în această sală în care mai demult exista un cinematograf. Am fost aici la film în anii `80, dar sunt încântată să revăd sala în această formă nouă, elegantă, extrem de potrivită pentru spectacol, indiferent de genul acestuia şi mă bucur să văd că în Tulcea există public pentru muzică clasică. De altfel, ştiam că există un Liceu de Artă foarte puternic, ştiam că există mulţi tineri muzicieni care au pornit de aici şi au făcut performanţă.

Radioul public are în misiunea lui şi educaţia prin cultură, iar aceste turnee, fie că se numesc Pianul Călător, Vioara lui Enescu la sate, Duelul Viorilor sau Flautul de Aur,  încearcă să susţină o dezvoltare la scară cât mai mare a culturii şi, în particular, să facă muzica clasică accesibilă cât mai multor oameni.

Oltea Şerban-Pârâu,
redactor şef Radio România Cultural 

Foto credit: Virgil Oprina

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.