Pozitia copilului: o bună definiţie a cinematografiei româneşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-o-buna-definitie-a-cinematografiei-romanesti/

Filmul „Pozitia copilului”, de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar 2014, reprezintă „disecarea anatomică a oamenilor, a societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii”, scrie Financial Times.

Un articol de Corina Vladov|3 noiembrie 2013

Filmul Pozitia copilului, de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar 2014, reprezintă „disecarea anatomică a oamenilor, a societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii“, scrie Financial Times.

„Ce înseamnă o bună definiţie a cinematografiei româneşti? Răspuns: Filmul «Pozitia copilului», regizat de Călin Peter Netzer. Răspunsul mai lung: disecarea anatomică a oamenilor, societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii. De la «4 luni, 3 săptămâni şi două zile» şi «Moartea domnului Lăzărescu» până la «Poziţia copilului» este un salt mic pe coridorul consilierii cosmice”, scrie Financial Times, citat de Mediafax.

„Luminiţa Gheorghiu este o mamă la 60 de ani, din clasa mijlocie, având în continuare o frumuseţe patriciană, cu ochii trişti ce strălucesc ca nişte diamante neobosite”, dar care „îşi adoră fiul, pe Barbu”, interpretat de Bogdan Dumitrache, un bărbat care a „fugit” din cuibul matern.

„În momentul în care Barbu omoară un copil într-un accident de maşină, incidentul reprezintă oportunitatea prin care Cornelia poate să-şi manifeste calitatea de mamă. Ea va interveni pentru a-l salva: încearcă să o opreşti. Ea va ajuta cu bani, sfaturi, cu intervenţii perseverente…”, mai scrie publicaţia.

Potrivit celor de la Financial Times, regizorul Călin Peter Netzer acordă poveştii sale „un pozitivism ironic: toate mişcările Corneliei sunt corecte. Ea vorbeşte cu celălalt şofer care asistă la accident, încearcă să cumpere tăcerea, angajează avocaţi şi îl împinge pe Barbu să meargă să ceară iertare familiei îndoliate pentru durerea provocată”.

De asemenea, jurnaliştii de la Financial Times notează că jocul actoricesc este minunat şi, filmat „ca un coşmar care se desfăşoară în timpul zilei”.

„Pozitia copilului” este propunerea României la Premiile Oscar 2014

Lungmetrajul Pozitia copilului, în regia lui Călin Peter Netzer, a mai câştigat premiul pentru cea mai bună peliculă la Festivalul Internaţional al Filmului Francofon de la Namur (27 septembrie – 4 octombrie), în timp ce Luminiţa Gheorghiu a primit trofeul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din acest film.

Totodată, pelicula a fost desemnată să reprezinte România la premiile Oscar de anul viitor, la categoria „cel mai bun film străin”.

„Pozitia copilului”, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia şi Nataşa Raab, este cel de-al treilea film al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” (2003) şi „Medalia de onoare” (2010).

Foto: captură Pozitia copilului

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.