Premiile UNITER 2014. Selecţionerii UNITER îi răspund actriţei Emilia Popescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiile-uniter-2014-selectionerii-uniter-ii-raspund-actritei-emilia-popescu/

Selecţionerii UNITER răspund la scrisoarea pe care actriţa Emilia Popescu i-a trimis-o preşedintelui Uniunii Teatrale din România (UNITER), Ion Caramitru, în care se arăta jignită de argumentele juriului care a făcut nominalizările la Premiile UNITER.

Un articol de Dan Boicea|9 martie 2014

Selecţionerii UNITER răspund la scrisoarea pe care actriţa Emilia Popescu i-a trimis-o preşedintelui Uniunii Teatrale din România (UNITER), Ion Caramitru, în care se arăta jignită de argumentele juriului care a făcut nominalizările la Premiile UNITER 2014. Gala Premiilor UNITER va avea loc luni, 28 aprilie, la Palatul Culturii din Târgu-Mureş.

„Într-un limbaj de lemn, cu cuvinte pretenţioase, ce uneori se contrazic (în spatele cărora se poate ascunde orice), acest juriu m-a jignit. Iar dumneavoastră aţi îngăduit asta. Nici un juriu din lume nu are dreptul să-i jignească pe cei care n-au corespuns «criteriilor» lor. Adică, cum???!! Nominalizaţii sunt «fenomene rarisime de vocaţie artistică», iar ceilalţi «valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de azi»?! Ori valori, ori nereprezentative. Domnule Caramitru, cu ce drept îşi permit Sebastian-vlad Popa, Andreea Dumitru, Ionuţ Sociu să mă jignească? Să ne jignească? În baza cărei opere recunoscute îşi permit să anuleze o bună parte a creatorilor români de teatru? A nu fi nominalizaţi de ACEŞTIA e o ruşine? Eu nu gândesc aşa şi consider această afirmaţie un atac la persoană“, scria actriţa Emilia Popescu.

Reproducem integral comunicatul semnat de criticii Andreea Dumitru, Ionuţ Sociu şi Sebastian-vlad Popa.

„Stimată doamnă Emilia Popescu,

Deși scrisoarea publică pe care o semnați nu ne este adresată direct, simțim nevoia să descâlcim ceea ce ne apare ca o lectură flagrant eronată a Argumentului nostru atașat listei de nominalizări pentru Gala Premiilor UNITER 2014.

În Argument nu scrie că spectacolele și artiștii care n-au fost nominalizați sunt nereprezentativi, ci dimpotrivă că nominalizările, adică tocmai valorile a fi considerate de vârf, sunt nereprezentative pentru teatrul românesc, așa cum arată el azi. Nu e nici un sofism aici, pentru că excepția înseamnă cel mai adesea desprinderea de reprezentativ. Așadar, valorile pot fi reprezentative, dar mai ales nereprezentative. Cu atât mai puțin o intenție cinică s-ar putea citi în această formulare, în schimb, da, o poziție teoretică aptă să producă reflecție și dezbatere ne-ar bucura să credem că e cu putință.

Sintagma „fenomene rarisime de vocație artistică” vă înfurie, stimată doamnă Emilia Popescu, creându-vă falsa înțelegere că toți cei nenominalizați, sau toate spectacolele nenominalizate trăiesc în afara „vocației artistice”. Nu, nu toate. Faptul că vocația artistică e „rarisimă” nu înseamnă, totuși, că ea se epuizează în lista de nominalizări ale Galei 2013!

Nici Argumentul nostru nu spune acest lucru, iar furia dumneavoastră transformă o declarație de principiu și de criterii într-o schemă de numărătoare care echivalează valorile integrale ale teatrului românesc cu restricția convențională a nominalizărilor Galei la 3.

Citiţi şi: Emilia Popescu, scrisoare către Ion Caramitru, preşedintele UNITER: „Acest juriu m-a jignit“

Poate că nu ne iluzionăm sperând că exigențe de gândire în selecția valorilor unei stagiuni teatrale, precum cele scrise în Argument, nu sunt chiar descalificante pentru un juriu. Astfel, „complicitatea gregară cu publicul”, pe care juriul o consideră antiartistică în teatru, nu poate fi citită ca pe o expresie arogantă, sau ca pe un moft elitist, ci ca pe o continuare de bună credință a pozițiilor teoretice și poetice ale marilor creatori ai teatrului secolului al XX-lea, care au forjat toate valorile mari în jurul cărora gravitează creația de spectacol de dramă de azi.

Asta nu înseamnă că radicalitatea în arta teatrului e obligatoriu să alunge publicul. Spuneam în Argument exact aceste vorbe: „nominalizările de spectacol şi de regie coincid, fără nici o intenţie în acest sens, cu adeziunea reală, numărabilă, cuantificabilă a publicului.”

Nutrind speranța că existența UNITER ca „o casă a oamenilor de teatru”, ca „un loc unde ne putem bucura de reușitele celuilalt”, cum spuneți, nu presupune nicidecum evacuarea dialogului și a spiritului critic, vă mai asigurăm, stimată doamnă Emilia Popescu, de prețuirea noastră.

Andreea Dumitru

Ionuț Sociu

Sebastian-vlad Popa

Citiţi şi: Rebengiuc, premiul de excelenţă UNITER. Toate nominalizările Galei UNITER 2014

Foto cu Premiile UNITER 2014 – site-ul UNITER



19
/03
/17

Scurt interviu cu Paul Negoescu, regizorul comediei „Două lozuri”, nominalizat în acest an la Premiile Gopo, la categoriile „Cel mai bun film” și „Cel mai bun scenariu”.

19
/03
/17

La Ateneul Român, la Sala Mare, duminică, 19 martie, când se împlinesc 100 de ani de la naşterea pianistului şi compozitorului Dinu Lipatti (1917 - 1950), va avea loc, de la ora 19.00, un concert extraordinar susţinut de Camerata Regală şi dirijat de maestrul Horia Andreescu.

18
/03
/17

În perioada 28 martie - 8 aprilie 2017, Opera Comică pentru Copii organizează cea de-a treia ediție a Festivalului “Hänsel și Gretel”, ce va cuprinde nu mai puțin de 40 de evenimente. În cele 12 zile de festival, copiii se vor putea bucura de o mulțime de spectacole dintr-o diversitate de genuri, de la teatru, balet sau operă, până la musical și concerte lecție. Majoritatea reprezentațiilor programate sunt deja sold out.

17
/03
/17

Ambasadoare a campaniei „Artiștii pentru artiști”, inițiată de UNITER, Dorina Chiriac vă invită la teatru. Ea joacă rolul principal în “Micul Prinț”, la Teatrul de Comedie, în seara aceasta, de la ora 19.00. Cumpărând bilete la spectacol, contribuiți la fondul de ajutorare a artiștilor în vârstă și în dificultate.

17
/03
/17

JAZZ™ 2017 anunță încă o premieră pentru Timișoara: China Moses, artista americană care va umple de energie scena din Parcul Castelului. Reinventează vocal jazz-ul, rupe limitele și contrângerile, iar vocea ei transmite emoție, pasiune și profunzime, odată cu fiecare cuvânt.

16
/03
/17

Scris şi regizat de Paul Negoescu, „Două lozuri” a arătat că o comedie de mic buget poate avea succes la public (şi în bună parte şi la critică) fără a face apel la cele mai facile instrumente (şi cu o inspirată campanie de promovare).

16
/03
/17

Cea de-a opta ediție a Festivalului Serile Filmului Românesc (10 – 14 mai 2017) îi este dedicată regizorului Cristian Mungiu. Cinefilii și îndrăgostiții de film românesc vor avea ocazia să se întâlnească cu regizorul în prima zi de festival. Noutatea din acest an este că selecția filmelor din festival este realizată chiar de invitatul special – Cristian Mungiu, în colaborare cu Ambasadorul cultural, Irina – Margareta Nistor.

16
/03
/17

CRONICĂ DE FILM „Silence”, cel mai nou film al legendarului regizor american Martin Scorsese, realizat după un roman japonez, aspiră la clasicism.

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Face parte din generaţia tânără de actori şi a absolvit Facultatea de Teatru de la Universitatea, Iaşi, la clasa profesorului Sergiu Tudose, în 2003. A debutat ca actor la Teatrul Național din Târgu Mureş. Colaborează permanent cu Teatrul "Tony Bulandra" din Targoviște, Teatrul “L.S. Bulandra” din București și urmează să joace la Teatrul Metropolis din București, în spectacolul “Histerical blindness”, în regia lui Cristi Juncu, spectacol care se află deja în repetiții și care va avea premiera în primăvara lui 2017.