Primele filme confirmate la festivalul Pelicam 2019
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-filme-confirmate-la-festivalul-pelicam-2019/

Filme de la Marea Neagră, producţii despre identităţi regăsite, poveştile unor tineri din toată lumea pentru care protejarea planetei a devenit o prioritate şi filme cu perspective ecologice înviorătoare – toate se vor vedea în premieră naţională la cea de-a 8-a ediţie Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni, care avea loc între 20-23 iunie la Tulcea.

Un articol de Petre Ivan|15 mai 2019

Oamenii din Georgia trec printr-o renaștere. Împreună cu celebrul somelier Jeremy Quinn, regizoarea de origine americană, Emily Railsback, explorează modul în care georgienii au reușit să-și regăsească și să-și redefinească identitatea prin cultura vinului: o rețetă veche de 8,000 de ani e readusă la viață și promite o conectare la valorile autentice spre care aspiră mulți dintre georgieni.

Documentarul Our Blood is Wine / Sângele nostru este vin (Georgia, SUA, 2018) va fi proiectat în cadrul competiției Black Sea Docs la Tulcea.

imagine film Askania Reserve

Pentru premiul Black Sea Docs concurează și documentarul Lost Reactor / Reactorul pierdut (Rusia, Germania, 2018), proiectat în premieră mondială în toamnă la Festivalul Internațional de Film Documentar din Amsterdam (IDFA). Filmul spune povestea unei comunități stabilite în locul unui reactor părăsit din peninsula Crimeea – construcția lui, una dintre cele mai costisitoare proiecte ale Uniunii Sovietice, a fost abandonată după dezastrul de la Cernobîl.

Mixul de oameni este unul neobișnuit, iar anexarea recentă a Crimeei de către Rusia aduce un alt suflu poveștii. Regizoarea Alexandra Westmeier va veni la Pelicam pentru a se întâlni cu publicul prezent la proiecție. Documentarul ei de debut, Alone in four walls, a fost selectat la Sundance Film Festival (2008) și a fost proiectat la peste 70 de festivale din lume.

În cadrul secțiunii Black Sea Docs vor fi prezentate și The Pit / Groapa (2019), documentarul de debut al Hristianei Raykova, recompensat cu premiul pentru cel mai original documentar în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin: portretul comunității bulgare din Varna, unde un spa de lângă mare, numit de localnici “groapa”, devine un simbol pentru amprenta sentimentală a trecutului; și Askania Reserve / Rezervația Askania (Ucraina, 2019), proiectat în prezența regizorului Andrii Lytvynenko, o invitație în viețile unor oameni care aparent nu au nimic în comun, dar se unesc pentru a salva viitorul celei mai mari rezervații din Ucraina: Askania. Dog Movie (Turcia, 2018) va fi proiectat în cadrul aceleiași secțiuni, cu participarea regizorului Cem Hacverdi.

Juriul care va decide câştigătorul secţiunii Black Sea Docs îi are în componenţă pe Dana Bunescu, editor de sunet și imagine, realizatoare de film, în 2017 a primit Ursul de Argint pentru realizări tehnice în filmul Ana, mon amour, Antonin Haddad, directorul festivalului de film FReDD (Film, Cercetare și Dezvoltare Durabilă) din Toulouse și Valeriu Nicolae, activist pentru drepturile omului și trainer in comunicare, cu o vastă experiență atât în cadrul unor instituții de stat, cât și al unor organizații non-guvernamentale.

imagine film Our Blood is Wine

Premiul Black Sea Docs, acordat regizorului filmului ales câștigător, constă în servicii de post-producție în valoare de 3,000 de euro pentru următorul proiect de film și este oferit de Cinelabs România.

 Pentru publicul tânăr, selecția Fresh Perspectives este un început bun de a intra în atmosfera Pelicam. Cu producători ca Adrian Grenier (starul din popularul serial Entourage) și o coloană sonoră la care au contribuit și Moby și Thom Yorke de la Radiohead, documentarul Youth Unstoppable (Canada, 2018) devine un fenomen în sine și aduce pe ecran atitudinile tranșante ale celor mai tineri activiști de mediu pentru care sănătatea planetei este nenegociabilă, atitudini care au inspirat mișcări ecologiste în toate colțurile lumii. Documentarul a fost proiectat săptămâna aceasta la Festivalul de Film de la Cannes.

O altă perspectivă fresh este și documentarul Inventing Tomorrow (SUA, 2018) – o doză de optimism necesară: cunoaștem tineri pasionați de știință din cele mai diverse părți ale lumii, pentru care contracararea efectelor negative ale activității umane asupra mediului natural este motivația supremă în a inova.

imagine film The Pit

Există și alte modele sociale, orientate spre colaborare și generozitate, cu un efect pozitiv asupra naturii, ne arată Utopia Revisited (Austria, 2018). Regizorul, Kurt Langbein, va veni la Tulcea pentru a se întâlni cu publicul Pelicam. Tot în cadrul secțiunii Fresh Perspectives vor fi proiectate și documentarele The Carnivore’s Dilemma (Franța, 2018) și The Empire of Red Gold (Franța, 2017).

Câștigătorul competiției Fresh Perspectives va fi decis de un grup de tineri liceeni, sub coordonarea producătoarei și scenaristei de origine lituaniană Gintė Žulytė, al cărei documentar The Ancient Woods – o invitație vizuală în pădurile bătrâne ale Lituaniei, fără a folosi cuvinte, mizând doar pe sunetele pădurii, ale animalelor-, va fi proiectat în afara competițiilor Pelicam.

imagine film Inventing tomorrow

Premiul Fresh Perspectives, în valoare de 500 de euro, este oferit de Fundația pentru Parteneriat regizorului filmului câștigător.

***

Pelicam – Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni este organizat de Asociația Les Herbes Folles, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN),  Centrului Național al Cinematografiei (CNC), Institutului Cultural Român, Primăriei Muncipiului Tulcea, Consiliului Județean Tulcea și Fundației pentru Parteneriat.

Foto: Pelicam – facebok

18
/02
/20

CRONICĂ DE FILM Chiar dacă titlul său trimite, în primul rând, la teribilul incendiu din 2015, documentarul „colectiv” (2019), regizat de Alexander Nanau, urmărește mai degrabă efectele tragediei asupra societății. Este o alegere ambițioasă, dar nu lipsită nici de riscuri.

17
/02
/20

„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian), „La Gomera” (r. Corneliu Porumboiu), „Monștri.” (r. Marius Olteanu), „Parking” (r. Tudor Giurgiu) și „Touch Me Not” (r. Adina Pintilie) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 24 martie, la Teatrul Național I.L. Caragiale din București.

17
/02
/20

Timp de două săptămâni, realizatorii și protagoniștii filmului ”colectiv” se vor întâlni cu publicul din Cluj, Sibiu, Timișoara, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, București, Iași, Galați, Constanța, Piatra Neamț și Bacău

13
/02
/20

CRONICĂ DE FILM La aproape 90 de ani, Clint Eastwood nu se lasă: propune un nou film ca regizor, „Richard Jewell” (2019), ajuns acum şi în cinematografele din România. O altă poveste inspirată din realitate despre un erou apărător al Americii, regizată cu aparentă simplitate, dar şi cu obişnuitul patos.

13
/02
/20

Cea de-a 5-a ediție Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediție, în munții Făgăraș. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Bușteni.

12
/02
/20

Asociația Cinemascop cu sprijinul HBO Europe lansează cea de-a 2-a ediție a concursului de scenarii: WRITE A SCREENPLAY FOR…/ SCRIE UN SCENARIU PENTRU…, organizat cu ocazia ediției a patra a American Independent Film Festival, care va avea loc în București, în perioada 24-30 aprilie 2020.

11
/02
/20

CRONICĂ DE FILM În „Tipografic Majuscul”, unul din cele două filme cu care participă la Berlinale, în secţiunea Forum, Radu Jude îşi continuă interesul pentru trecutul României. Acum o face sub forma unui film-eseu greu de încadrat, prin care duce căutările sale stilistice recente într-o zonă radicală şi extrem de ofertantă.

10
/02
/20

În această noapte, la Los Angeles, s-a desfășurat cea de-a 92-a gală a premiilor Oscar. Marea surpriză a fost că filmul sud-coreean „Parasite” a câștigat atât la categoria cel mai bun film, cât și la categoria cel mai bun film într-o limbă străină.

07
/02
/20

Victor Morozov studiază în prezent teoria de cinema în Franţa şi Irlanda. Recent, alături de colegi din SUA, Franţa, Chile, Nigeria şi Madagascar, a participat la programul dedicat tinerilor critici al Festivalului de Film de la Rotterdam, de unde ne-a trimis o primă relatare, despre trei lungmetraje asiatice.

06
/02
/20

Dacă credeai că mai știi câte ceva despre cinematografia mondială a momentului, o participare la Festivalul de la Rotterdam îți dă peste cap cam toate cunoștințele – un program cu sute de filme neconvenționale, majoritatea realizate de regizori la început de drum, iar o bună parte dintre ele, forme hibrid de limbaj cinematografic.