Provocatorul cineast Bruno Dumont, în deschiderea BIEFF 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/provocatorul-cineast-bruno-dumont-in-deschiderea-bieff-2018/

BIEFF 2018 aduce la Bucureşti „Jeannette, the Childhood of Joan of Arc”, cel mai recent lungmetraj al legendarului Bruno Dumont, unul dintre cei mai provocatori regizori ai ultimelor decenii. Cea de-a opta ediţie a BIEFF va avea loc între 26 martie şi 1 aprilie 2018, la Cinema Muzeul Țăranului şi Cinema Elvire Popesco.

Un articol de Petre Ivan|19 martie 2018

După P’tit Quinquin și Ma Loute, care a putut fi văzut nu demult în sălile de cinema din România, Bruno Dumont – de două ori câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Cannes, pentru L’Humanité și Flandres – surprinde din nou cu Jeannette, the Childhood of Joan of Arc, un musical neconvențional care rescrie radical povestea Ioanei d’Arc.

Situându-se undeva între Monty Python și Headbangers Ball, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc constituie o sinteză neașteptată a intereselor disparate și a obsesiilor cineastului francez. […] Bruno Dumont este la originea unora dintre cele mai captivante și vii filme din lume la ora actuală. – Cinema Scope

Franța, 1425. În plină desfășurare a Războiului de 100 de Ani, tânăra Jeannette, aflată încă la frageda vârstă de opt ani, îi împărtășește unei prietene că nu mai poate suporta să vadă suferința cauzată de englezi. O călugăriță încearcă să o aducă pe tânăra fată cu picioarele pe pământ, dar ea e ferm hotărâtă să lupte cu arma în mână pentru mântuirea de suflete și pentru eliberarea Regatului Franței. Călăuzită de propria credință, fetița va deveni Ioana d’Arc. Toate aceste întâmplări sunt relatate prin cântec și dans și cu îndrăzneală de către Bruno Dumont în cea mai excentrică abordare cinematografică a sa de până acum, rezultatul fiind un musical de epocă combinat cu muzică techno-metal ce nu poate fi etichetat.

După premiera internațională la Festivalul de Film de la Cannes, premiera bucureșteană a Jeannette, the Childhood of Joan of Arc are loc în cadrul Galei de deschidere BIEFF 2018, luni, pe 26 martie, de la ora 20:00, la Cinema Muzeul Țăranului, cu sprijinul Institutului Francez din București și al distribuitorului Luxbox. Aceasta va fi urmată de încă o proiecție în cadrul festivalului, joi, pe 29 martie, de la ora 18:30, la Cinema Elvire Popesco.

Biletele pentru ambele proiecții au fost puse în vânzare și pot fi achiziționate online în avans, prin Eventbook.ro. De asemenea, au fost puse în vânzare abonamentele și biletele pentru celelalte proiecții BIEFF 2018, aici.

Cu o imagine splendidă, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc emană o frumusețe primară. Tributar materialismului duo-ului regizoral Straub-Huillet, Dumont distribuie actori neprofesioniști în rolurile principale și utilizează sunetul diegetic al dialogurilor cântate, creând o combinație amețitoare de naturalism și artificiu anarhic, pe care o consolidează cu o coloană sonoră compusă de multi-instrumentalistul francez Igorrr și cu o coreografie tip majorete-întâlnesc-muzica-rock, marcată de izbucniri de plete scuturate. Impetuos, bizar, realmente amuzant și complet atemporal, Jeannette, the Childhood of Joan of Arc aduce o contribuție îndrăzneață la canonul filmelor despre Ioana d’Arc, dovedind încă o dată versatilitatea uimitoare a lui Dumont și viziunea sa intransigentă. (Andréa Picard, Festivalul Internațional de Film Toronto)

Golden Shorts: Best Films in Major Festivals

Conectat la pulsul marilor evenimente europene de film, BIEFF prezintă un program de excepție, dedicat scurtmetrajelor premiate cu Ursul de Aur la Berlin, Premiul Orizzonti la Veneția sau Cel mai bun debut la Locarno, printre altele, la cele mai recente ediții ale acestor festivaluri. Filmele din programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals vor fi difuzate în premieră în România sâmbătă, pe 31 martie, de la ora 21:00, la Cinema Elvire Popesco, urmând o a doua proiecție duminică, pe 1 aprilie, de la 18:30, la Cinema Muzeul Țăranului.

The Men Behind the Wall – desemnat câștigătorul prestigiosului Urs de Aur pentru Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Berlin cu mai puțin de o lună în urmă – propune o perspectivă unică asupra conflictului israelo-palestinian prin prisma aplicațiilor de tip Tinder, în contextul în care unei femei (din Israel) îi sunt sugerați bărbați (palestinieni) care locuiesc de cealaltă parte a barierei. Unde încep frontierele și unde se termină? Regizoarea Ines Moldavsky pornește într-un demers personal pentru a afla răspunsul la întrebare, pentru ca apoi să sfideze aceste limite. O abordare unică atât a dezechilibrelor sociale actuale, cât și a unor intime interacțiuni umane, filmul reliefează absurdul puterii și al segregării, apoi pe cel al stereotipurilor și al rolurilor de gen în era digitală.

Câștigător al Marelui Premiu pentru Scurtmetraj (Orizzonti) la Festivalul de Film de la Veneția 2017, You Will Be Fine, regizat de Céline Devaux, ne arată confuzia și rătăcirea provocate de o separare, descriind despărțirea unui cuplu cu o doză de existențialism și umor franțuzesc. Jean își sărbătorește ziua, bea și rememorează weekend-ul oribil care a dus la despărțirea de Mathilde. „Vrei să plec? Așa o să fac!” Și astfel, urmare a propriei sale hotărâri, Jean devine victima unui declin accelerat. Într-o altă abordare surprinzătoare, scurtmetrajul trece de la reproșuri acide pe care și le aruncă cei doi (filmări live-action) la animații înfățișând figuri umane descompuse, siluete fără cap, oameni-pahare sau forme abstracte.

Nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film 2018 de către juriul de scurtmetraj al Berlinale, Burkina Brandemburg Komplex deconstruiește culturi și civilizații, pe care le reasamblează pentru a obține o fabulă pertinentă despre ridicolul preconcepțiilor și al stereotipurilor. Regizorul și artistul vizual Ulu Braun, unul dintre favoriții BIEFF, analizează percepția noastră colectivă asupra Africii, pornind de la imaginea care i-a fost creată în media, rezultatul fiind și un comentariu asupra consumerismului. Locul acțiunii e un prezumtiv sat african unde locuitorii sunt germani și o mină în care săpăturile scot la iveală un Ferrari, ca pe o descoperire arheologică. Un „Muzeu al Civilizației Prusace” adăpostește obiecte tipice pentru societatea de consum occidentală, iar curatoarea, o femeie de culoare, pare să fi rămas singura persoană care mai păstrează vie epoca prusacă.

În Les Intranquilles – câștigătorul Premiului pentru Cel mai bun debut național la Festivalul Internațional de Film de la Locarno în 2017 – o ceață de rău augur se ridică deasupra unei păduri. Magdalena Froger stabilește astfel starea de spirit pentru întâlnirea spectatorului cu „cei neliniștiți”, trei tineri în uniforme militare care cutreieră un oraș fantomă. În hoinăreala lor, ei traversează o diversitate de peisaje: un oraș părăsit, un teren stâncos, o pădure, cu o vagă intenție de a ajunge să vadă marea, poate pentru ultima oară. Într-o poveste neconvențională despre camaraderie, aproape fără dialog cu excepția unor scurte confesiuni personale, cei trei par a fi legați de o disperare tăcută, de o lipsă a tranchilității, care îi împinge mai departe către o căutare metafizică. Regizoarea Magdalena Froger va fi prezentă la proiecția din 31 martie cu sprijinul Swiss Sponsors’ Fund și al Ambasadei Elveției.

Mai multe informații despre festival sunt disponibile pe site-ul bieff.ro.

Foto: Bruno Dumont, Jeannette the Childhood of Joan of Arc – facebook

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.