Regal de evenimente culturale în luna octombrie la Institutul Cervantes din București
https://www.ziarulmetropolis.ro/regal-de-evenimente-culturale-in-luna-octombrie-la-institutul-cervantes-din-bucuresti/

O expoziţie de fotografie, proiecţii de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din Bucureşti pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidenţiază creativitatea şi caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Naţională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă şi reluarea activităţilor cu prezenţă la sediul instituţiei, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

Un articol de Petre Ivan|5 octombrie 2020

Această reîntoarcere în spațiul fizic debutează cu o expoziție care are drept temă chiar spațiul și teritoriul. De Noaptea Galeriilor, care anul acesta se organizează în trei seri consecutive, pe 2, 3 și 4 octombrie, publicul român va avea ocazia să cunoască doi artiști spanioli inovatori în ceea ce privește reflectarea spațiului în fotografie, punând într-o lumină nouă un loc încărcat simbolic pentru români, Transfăgărășanul.

„Marcăm revenirea la sediu cu această expoziție care se înscrie perfect în direcția ideii pe care am dorit să o transmitem încă de anul trecut, când am sărbătorit cea de-a 25-a aniversare a inaugurării oficiale: să evidențiem strânsele legături umane, personale și sociale între cele două țări. Cu atât mai strânse cu cât nu este vorba doar despre relații diplomatice și economice. Această revenire o facem cu opera a doi artiști spanioli despre o construcție ce trezește încă amintiri dureroase în mentalul poporului român. O construcție plătită cu un preț ridicat în vieți, bani și în impactul asupra mediului, dar care, în prezent, pentru străini reprezintă ruta unei geografii spectaculoase, pline de emoții și provocări.” (Jorge Jiménez-Zumalacárregui, directorul Institutului Cervantes din București)

Expoziția de fotografie realizată de artiștii Eriz Moreno și Amaia Molinet, care va putea fi vizitată în sala de expoziții a Institutului Cervantes, scoate în evidență Drumul Național 7C ca mijloc de apropiere de un spațiu și un teritoriu. Fotografiile propuse de cei doi sunt vectori în care converg diferite aspecte ce au legătură cu actul mișcării: experiența noastră personală, drumul ca obiect și relația cu peisajul pe care acesta îl străbate. Vernisajul expoziției, în prezența celor doi fotografi, este plănuit să aibă loc pe data de 6 octombrie. 

„Opera Amaiei și a lui Eriz permite nu doar să se admire peisajul grandios pe care șoseaua îl străbate, dar îl și rănește, dar consider că face direct legătura cu istoria, cu originea sa. Când privesc fotografiile, simt că ele mă poartă dincolo de simpla contemplare a unui mediu natural spectaculos. Pentru privitorii autohtoni va fi inevitabilă întoarcerea în timp la momentul, marcat de suferință, al construirii acestui drum; pentru noi, este o invitație de a ne apropia de acele trăiri, sentimentul de apropiere fiind cel care, vreme îndelungată, a creat o punte de legătură între țările noastre.” (Jorge Jiménez-Zumalacárregui) 

În perioada 2-27 octombrie, Institutul Cervantes, în colaborare cu Ambasada Spaniei în România, continuă programul de difuzare a filmelor spaniole online cu un program de scurtmetraje de ficțiune și documentare, reprezentative pentru diferite forme de expresie și de reprezentare a grupului LGBTI+. Peliculele, excelente producții cinematografice din Spania, Columbia sau realizate în coproducție mexicano-americană, își propun să ofere o imagine a creativității acestor identități, oferind spectatorilor o mostră cinematografică ce face vizibile diferite indentități sexuale. Includerea în program a unui conținut legat de politica de a face vizibile grupurile LGTBI+ reprezintă o necesitate în demersul institutelor culturale europene de a dinamiza și a pune în evidență acele voci mai vulnerabile din cultura lor. Libertățile dobândite de multe dintre persoanele care nu se încadrează în categoria heterosexualității sunt un câștig al societăților noastre.

Astfel, pe 2 octombrie a fost programat Porque no/De ce nu (Columbia/Spania: Ruth Caudeli, 2016), pe 6 octombrie:  Eva menos Candela/Eva fără Candela (Columbia: Ruth Caudeli, 2018), pe 9 octombrie: Juan de las brujas (Mexic: Andrew Houchens, 2019), 13 octombrie: Princesa de hielo/Prințesa de gheață (Spania: Pablo Guerrero, 2017), pe 16 octombrie: Piscina (Spania: Carlos Ruano, 2017), pe 20 octombrie: El niño que quería volar/Băiatul care voia să zboare (Spania: Jorge Muriel Mencia, 2018), pe 23 octombrie: Visibles/Vizibili (Spania: Enrique Rey Monzón, 2018) și pe 27 octombrie: En la azotea/Pe acoperiș (Spania: Damià Serra Cauchetiez, 2016). Filmele vor fi disponibile pe canalul Vimeo al Institutului Cervantes timp de 48 de ore, începând cu ora 21.

De asemenea, programul lunii octombrie include și o selecție specială de filme dedicate dansului contemporan. Filmele vor fi difuzate online în perioada 28-31 octombrie, selecția fiind realizată în colaborare cu Festivalul de film de dans FIVER din Spania.

Și teatrul se regăsește în programul din luna octombrie al Institutului Cervantes din București: pe data de 19 octombrie, în colaborare cu UnTeatru, Institutul Cervantes prezintă „Cinci ore cu Mario” de Miguel Delibes, în regia Marianei Cămărășan, în interpretarea actriței Florina Gleznea. Proiectul își dorește să marcheze împlinirea, pe 17 octombrie, a celor 100 de ani de la nașterea lui Miguel Delibes, unul dintre cei mai reputați și premiați scriitori spanioli ai secolului XX, membru al Real Academia Española. 

Tot în luna octombrie, Institutul Cervantes din București va organiza, la sediul instituției, recitalul de saxofon solo sustinut de tânărul muzician spaniol Borja Sánchez Solis. Absolvent al Conservatorio Superior de Música Bonifacio Gil (unde l-a avut profesor pe Vicente Contador), Borja Sánchez Solis a studiat la Hochschule für Musik und Tanz Köln (cu Daniel Gauthier) și la Folkwang Universität der Künste (cu Barbara Maurer). Este membru al Schleswig-Holstein Festival Orchestra și al Junge Deutsche Philharmonie. A participat la masterclassurile ținute de Arno Bornkamp, Marie-Bernadette Charrier, Jean-MarieLondeix, Lars Mlekusch și Juani Palop.

În afara evenimentelor culturale, programul de cursuri de limba spaniolă al Institutului Cervantes din București se desfășoară în format hibrid, cu prezență fizică și online. Mai multe informații despre înscrierile la modulele din această toamnă ale cursurilor, pe site-ul Institutului Cervantes: https://bucarest.cervantes.es/ro/cursuri_spaniola/cursuri_generale_spaniola.htm.

Biblioteca nu va avea activitate cu prezență până la finalul acestui an. Toate solicitările legate de bibliotecă se vor face online.

Institutul Cervantes din Bucuresti, deschis în 1995, este unul dintre cele peste 90 de centre de pe cinci continente ale Institutului Cervantes din Spania, fiind principalul loc de popularizare a culturii spaniole în capitala țării noastre. Înființat la Madrid în 1991, Institutul Cervantes, ce poartă numele unuia dintre cei mai celebri scriitori iberici, are ca scop declarat promovarea și predarea limbii spaniole și a face cunoscută cultura Spaniei și a țărilor de limba spaniolă. 

pe Bd. Regina Eliisabeta nr 38, in cladirea  Hotelului Cismigiu si dispune de săli de curs, bibliotecă, un auditorium şi sală de expoziţii.  În present, institutul este condus de Jorge Jimenez Zumalacarregui. 

Institutul Cervantes din capitala țării noastre organizează, în colaborare cu diferite institutii locale și străine, activități culturale diverse atât literare, cât și muzicale sau de artă plastică, tocmai pentru a prezenta o panoramă variată a culturii spaniole. De asemenea, Institutul dispune de o bibliotecă cu peste 25.000 volume, care constituie punctul de referință pentru cei ce folosesc limba spaniolă ca instrument de lucru. 

Dincolo de promovarea limbii și culturii spaniole, Institutul Cervantes oferă posibilitatea organizării unor evenimente ce pot avea în prim-plan artiștii și cultura română, fie prin proiecte în care este direct implicat, fie prin punerea la dispoziție, prin inchirierea unor spații pe care le deține, precum Sala „Auditorium”, activități sau Sala de expoziții. În prezent, institutul este condus de Jorge Jiménez-Zumalacárregui.

20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.

Pagina 1 din 5812345...102030...Ultima »