Regizorul rus de teatru şi film Kirill Serebrennikov, eliberat după un an şi jumătate din arestul la domiciliu
https://www.ziarulmetropolis.ro/regizorul-rus-de-teatru-si-film-kirill-serebrennikov-eliberat-dupa-un-an-si-jumatate-din-arestul-la-domiciliu/

Regizorul de teatru şi film Kirill Serebrennikov a fost eliberat după un an şi jumătate din arestul la domiciliu, potrivit presei ruse. O curte de justiţie din Moscova a decis eliberarea lui Serebrennikov şi a doi asociaţi ai lui, de asemenea, arestaţi la domiciliu. Cei trei sunt acuzaţi într-un proces de delapidare, despre care spun că este motivat politic.

Un articol de Petre Ivan|8 aprilie 2019

A mai fost hotărât ca Serebrennikov, producătorul Yuri Itin şi o fostă angajată a Ministerului Culturii, Sofia Apfelbaum, să nu părăsească Moscova până la finalul procesului, potrivit rferl.org.

Un al patrulea pârât, producătorul Aleksei Malobrodsky, a primit deja interdicţie de a părăsi Moscova.

Kirill Serebrennikov a fost numit în 2012 în fruntea Teatrului Gogol, pe care l-a transformat într-unul din centrele nevralgice ale culturii contemporane de la Moscova. El a montat, între altele, spectacolul „Suflete moarte”, după romanul lui Gogol, aclamat în 2016 la Festivalul de la Avignon.

Serebrennikov a fost arestat în august 2017, iar acest lucru a atras atenţia internaţională.

În vârstă de 49 de ani, el s-a prezentat pe 7 noiembrie în faţa tribunalului, la o primă audiere publică, unde s-a declarat nevinovat şi a subliniat că nu a deturnat fondurile primite de la stat: Suma în cauză este 2 milioane de dolari.

De la arestarea lui, numeroase apeluri pentru anularea acuzaţiilor la adresa sa au fost făcute de figuri ale lumii artistice ruse precum şi ale personalităţilor culturale internaţionale, de la actriţa australiană Cate Blanchett la fostul ministru francez al Culturii Françoise Nyssen.

Toţi cei patru au pledat „nevinovat” în procesul descris de regizor ca „absurd”.

O a cincea persoană acuzată, contabila Nina Maslyayeva, a pledat „vinovat” şi a depus mărturie folosită ca probă împotriva celor reclamaţi. Ea este judecată separat.

Serebrennikov a luat parte, în mai multe rânduri, la proteste antiguvernamentale şi a pus problema creşterii influenţei în Rusia a Bisericii Ortodoxe Ruse, care are o relaţie tot mai strânsă cu statul, de la preluarea puterii de către Vladimir Putin.

În ciuda faptului că s-a aflat în arest la domiciliu, el a pus în scenă un spectacol de operă – „Nabucco” -, care a avut premiera luna trecută la Hamburg, şi a finalizat anul trecut filmul „Leto”, care a avut premiera la Festivalul de la Cannes.

Foto: Kirill Serebrennikov – facebook

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.