Spectatorii bucureșteni susțin eliberarea lui Kirill Serebrennikov
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectatorii-bucuresteni-sustin-eliberarea-lui-kirill-serebrennikov/

Les Films de Cannes à Bucarest şi Festivalul Naţional de Teatru invită spectatorii să susţină eliberarea lui Kirill Serebrennikov printr-un mesaj şi o fotografie de grup înainte de proiecţia filmului Leto, programat în această seară (miercuri), la ora 20:15, la Cinema PRO.

Un articol de Petre Ivan|24 Octombrie 2018

Anul acesta, Cannes-ul a făcut excepție de la regulă și a proiectat un film în absența regizorului. Este vorba despre Leto, în regia rusului Kirill Serebrennikov. Scaunul său în impunătorul Grand Théâtre Lumière a rămas gol – dar chiar și așa, la finalul proiecției, spectatorii au aplaudat minute în șir.

Serebrennikov nu a putut fi prezent la premieră, în ciuda repetatelor insistențe ale delegaților de la Cannes și a diplomației franceze.

Kirill Serebrennikov, considerat a fi unul dintre cei mai talentați regizori de teatru și film din Rusia s-a făcut remarcat în 2008,cu Yuri’s Day, triplu premiat la Locarno.

Kirill Serebrennikov

În 2012, a fost selecționat în competiție la Veneția cu Betrayal,în 2016, (M)ucenic a fost selectat în competiția Un Certain Regardla Cannes, iar Leto a fost proiectat în competiția principală de anul acesta a festivalului. Ca regizor de teatru, Serebrenikov a fost distins cu Premiul Europa și Premiul Daniil Harms, pentru baletul Nureev, în 2017, premiul Masca de aur pentru regia spectacolului de operă Chaadsky sau premiul „Benois de la danse”, în 2018.

Kirill Serebrennikov a fost reținut la Sankt Petersburg în august 2017,chiar în timpul filmărilor la Leto și acuzat de deturnare de fonduri – acuzații calificate de regizor drept „absurde și schizofrenice”. Montajul filmului Leto l-a făcut din arestul la domiciliu.

Reținerea lui Serebrennikov a declanșat o revoltă în lumea artistică mondială pentru că numele său stă înscris pe o operă de valoare: spectacole memorabile, producții cinematografice de calitate. În Rusia, artiștii s-au coalizat imediat pentru el – Natalia Soljenițîna, președinte al Fundației Soljenițîn; Alexandr Kaliaghin, președintele Uniunii Teatrale din Rusia; Vladimir Urin, directorul General al Teatrului Bolshoi;regizorii Lev Dodin – director al Teatrului Malîi din Sankt Petersburg –Fiodor Bondarciuk ori Aleksei Gherman au susținut eliberarea regizorului.

Imagine din filmul Leto, de Kirill Serebrennikov

Mihail Barîșnikov a trimis o scrisoare de susținere. Celebrul balerin și coregraf i-a scris: „Rezistă, dragă Kirill. Știi bine că funcționarii, anchetatorii, procurorii și superiorii lor sunt lipsiți de orice har. Unicul lor talent este cel al călăului, care se exprimă pe fondul puterii nelimitate și al obscuratismului maniacal individual”.

În trei zile de la arestarea lui Serebrennikov, peste zece mii de iubitori de teatru și film din întreaga lume s-au alăturat petiției care cerea eliberarea lui, printre ei numărându-se și Cate Blanchett, Danis Tanović, Maren Ade ori Volker Schlöndorff.

Serebrennikov plătește pentru tenacitatea cu care își exprimă părerile politice – atât în artă cât și în viața publică, cu toate că de fiecare dată se lovește de cenzură de diverse tipuri. Atunci când a încercat să proiecteze un documentar despre Pussy Riot la Gogol Center, proiecția a fost interzisă de Ministerul Culturii. „Totul se întoarce la cele mai patetice practici sovietice”, a declarat el public, în 2016, într-o discuție despre cenzura artiștilor în Rusia.

Miercuri, Les Films de Cannes proiectează Leto, de la ora 20:15, la Cinema PRO și invită artiștii și iubitorii de teatru și film din România să susțină eliberarea lui Kirill Serebrennikov și libertatea de exprimare a artiștilor printr-un mesaj și o fotografie.

Toți spectatorii care doresc să susțină eliberarea regizorului rus de teatru și film sunt invitați să vină la proiecție cu mesajul FREE KIRIL SEREBRENIKOV, să facă parte din fotografia de grup prin care să se alăture artiștilor care susțin judecarea regizorului în libertate – o inițiativă comună a Les Films de Cannes à Bucarest și a Festivalului Național de Teatru.

Proiecțiile și evenimentele din Les Films de Cannes à Bucarest continuă până pe 28 octombrie iar filmul care va închide festivalul este Sunset, de László Nemes (Son of Saul – Grand Prix la Cannes și premiul Oscar pentru film străin, 2016).

Filmul a avut premiera toamna aceasta, în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul FIPRESCI. În film îl regăsim pe actorul român Vlad Ivanov. Sunset va fi proiectat duminică 28 octombrie, după gala de închidere care va începe la ora 18:00, la Cinema PRO.

Foto: Kirill Serebrennikov, Leto – facebook

09
/12
/19

Ajuns la ediția a 23-a, festivalulul de film studențesc CineMAiubit, care a avut loc între 3 și 7 decembrie la Cinemateca Eforie din București, a scos în prim-plan câțiva tineri cineaști foarte promițători, care merită urmăriți și de care foarte probabil vom mai auzi în anii care vin.

09
/12
/19

Muzeul Național de Artă al României invită publicul, pe 12 decembrie, de la ora 19.00, la o seară de film cu o proiecție specială: un moment rar de confesiune în care Corneliu Baba, acest pictor singuratic, a acceptat prezența celorlalți în atelierului său.

08
/12
/19

Al șaselea și ultimul sezon al dramei Vikingii a revenit, în exclusivitate, la HISTORY® cu două episoade, joi, 5 decembrie, de la ora 21:00, la doar o zi după premiera din Statele Unite. Drama crește în intensitate pe parcursul călătoriei vikingilor în locuri îndepărtate, la mii de kilometri de Kattegat, pe măsură ce aceștia vor întâlni rivali de temut și vor înfrunta consecințele morții lui Ragnar.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

Page 1 of 25412345...102030...Last »