„Repeat After Me”: Damir Očko expune la Eastwards Prospectus
https://www.ziarulmetropolis.ro/repeat-after-me-damir-ocko-expune-la-eastwards-prospectus/

Expoziţia „Repeat After Me” a artistului croat Damir Očko este deschisă între 13 octombrie şi 23 decembrie, la Eastwards Prospectus, din strada Plantelor nr. 50.

Un articol de Liliana Matei|17 octombrie 2016

Galeria Eastwards Prospectus prezintă în următoarele două luni expoziția „Repeat After Me” a lui Damir Očko, artistul care a reprezentat Croația la Bienala de la Veneția 2015. Reunind o selecție de patru filme, alături de colaje, sculpturi, instalații și partituri, „Repeat After Me” (curator: Branka Beni) este prima expoziție personală în România a lui Očko și una dintre cele mai cuprinzătoare prezentări ale lucrărilor sale de până acum.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic. Corpul devine astfel un spațiu critic de reflecție asupra violenței, puterii, fragilității sau interacțiunii noastre cu mediul înconjurător.

Expoziția de la Eastwards Prospectus include cele mai recente filme ale artistului, de la „We saw nothing but the uniform blue of the Sky” (2012) până la „The Third Degree” (2015), filmul produs pentru Pavilionul Croației la Bienala de la Veneția. „The Third Degree” juxtapune prim-planuri ale urmelor lăsate pe piele de arsuri de gradul III cu imagini cu echipa de producție reflectată într-o instalație realizată din oglinzi sparte.

damir-ocko_the-third-degree

Damir Očko, „The Third Degree”, 2015, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 10’ 22”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Integrând în aceeași lucrare personajele din fața camerei cu cele din spatele ei, Damir Očko dezvoltă o narațiune care subliniază tema responsabilității colective și poziția noastră de martori și actori ai lumii în care trăim. Alte două filme din expoziție, SPRING și TK, pun în lumină dialogul dintre limbajul filmic și cel poetic. Lucrări polifonice, în care se întâlnesc poezia, muzica, mișcarea și imaginea, ambele întăresc interesul artistului față de mecanismele corpului și față de tematica violenței, a opresiunii și a rezistenței.

În „We saw nothing but the uniform blue of the Sky”, scene de viață obișnuite, filmate în alb-negru pe o plajă, sunt contrapuse unor imagini mai abstracte, în tonuri calde, ce descriu trei metode de semnalizare: lumina, fumul și sunetul. Pe măsură ce imaginile se derulează, un bărbat cu o tulburare de vorbire recită un poem cu un efort considerabil, care ajunge să evidențieze și să amplifice înțelesul cuvintelor.

„Cadrele estetice, conceptuale şi formale ale practicii lui Damir Očko sunt modelate în principal în jurul poziţiei centrale a unei lucrări bazate pe imagini in mișcare, explorând relaţii cinematografice complexe pentru a crea lucrări vizual şi intelectual captivante”, spune curatorul Branka Beni. „Expoziţiile sale se dezvăluie de obicei ca aparate prin care artistul chestionează abordarea sa asupra procesului de producţie artistică, creând astfel un spaţiu subiectiv în care filmul şi poezia se întâlnesc”, adaugă ea.

A003_C002_1219BD

Damir Očko, TK, 2014, imagine din film, video 4k t transferat pe full HD, 19’ 46”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus

Damir Očko (născut în 1977) trăiește și lucrează la Zagreb. În 2015, a realizat în Pavilionul Croației de la cea de-a 56-a ediție a Bienalei de la Veneția proiectul „Studies on Shivering: The Third Degree”. Filmele, instalațiile și lucrările sale pe hârtie au mai fost expuse la Galleria Tiziana Di Caro (Napoli), Dazibao – centre de photographies actuelles (Montreal), Temple Bar Gallery (Dublin), KM – Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien (Graz), Yvon Lambert Gallery (Paris), Palais de Tokyo (Paris) și Kunsthalle Düsseldorf. A participat, de asemenea, în numeroase expoziții de grup, în instituții precum Mudam – Musée dArt Moderne Grand-Duc Jean din Luxemburg, Kunsthalle Wien și Muzeul de Artă Contemporană din Zagreb.

Lucrările sale se află în colecții publice renumite, printre care Fondation Louis Vuitton (Paris), FRAC Le Plateau (Paris), CNAP – Centre national des arts plastiques (Paris) și Mudam (Luxemburg).

Foto sus: Damir Očko, SPRING, 2012, imagine din film, video 4k transferat pe full HD, 19 58”, prin amabilitatea artistului și Eastwards Prospectus.

Artistul creează în jurul filmelor sale, ca puncte centrale, constelații de lucrări ce oferă publicului o experiență deopotrivă intelectuală și emoțională. Prin video, poezie, instalații și lucrări pe hârtie, el explorează adesea mecanismele corpului uman și relația acestuia cu contextul social și politic.

 

03
/08
/20

Parte a secţiunii pe care Festivalul Internaţional de Film Transilvania i-o dedică lui Federico Fellini la 100 de ani de la naştere, expoziţia de fotografie „Lights on! Fellini’s 8 ½”, disponibilă pe parcursul TIFF la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, surprinde momente din timpul realizării marelui film din 1963.

30
/07
/20

CRONICĂ DE TEATRU „Jurnal de România. 1989”, recent montat de Carmen Lidia Vidu în aer liber, pe acoperișul Teatrului Național din București, este un spectacol de teatru documentar care amestecă inspirat monologuri autobiografice rostite de patru actori – Florentina Țilea, Oana Pellea, Daniel Badale și Ion Caramitru - cu elemente multimedia.

27
/07
/20

Realizat la secția germană a Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu şi transmis pe platforma TNRS – Scena Digitală, „LIVE”, de Bobi Pricop, este un spectacol hibrid conceput special pentru online, iar adaptarea la mediul virtual este una firească şi inspirată.

05
/07
/20

Biblioteca de New Media Art pentru Copii îi invită pe cei mici într-o aventură virtuală educativă și distractivă, care-i poartă prin toate etapele de creare a unei super animații, ajutându-i să înțeleagă, pas cu pas, cum pot deveni chiar ei, din spectatori de desene animate, creatori.

26
/06
/20

În noaptea din 27 spre 28 iunie 1916 în casa lui din Bucureşti, de pe strada Mendeleev, Ștefan Luchian trăia ultimele clipe dintr-o lungă agonie. Pe şevalet, se afla ultima lui creaţie rămasă neterminată: un chip de femeie.

09
/06
/20

Sâmbătă, 13 iunie, de Ziua Porților Deschise, Fundația Calea Victoriei vine în vizită la tine! Și aduce în dar demo-uri gratuite la cele mai îndrăgite cursuri din program, reduceri care durează un weekend întreg, lectori simpatici și o mulțime de alți oameni care au aceleași pasiuni ca tine.

Pagina 1 din 5512345...102030...Ultima »