Retrospectivă Abbas Kiarostami la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/retrospectiva-abbas-kiarostami-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Abbas Kiarostami, unul dintre cei mai influenţi cineaşti ai ultimelor decenii, care s-a stins din viaţă, în iulie, anul acesta, la Paris, la vârsta de 76 de ani, va fi celebrat în cadrul unei retrospective la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). Invitata specială, cu acest prilej, este actriţa Mania Akbari, care va lua parte la proiecţii şi va discuta cu publicul în primele patru zile de festival.

Un articol de Petre Ivan|11 octombrie 2016

Festivalul începe vineri, 14 octombrie, și va avea loc anul acesta la CinemaPRO, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României.

Programul este actualizat pe www.filmedefestival.ro, iar biletele sunt puse în vânzare pe Eventbook.ro. Până în prezent, s-au vândut peste 4000 de bilete la festival, în avans.

Actriță, regizoare, pictoriță și fotograf, Mania Akbari explorează continuu formele identității feminine și condiția femeii în Iran.

Close-Up (1990)

Close-Up (1990)

Filmele și proiectele ei video i-au adus premii în marile festivaluri internaționale și cenzura în propria țară. Akbari a fost exilată din Iran și trăiește în prezent în Londra, temă abordată în filmul Life May Be (2014), realizat împreună cu Mark Cousins și proiectat la Karlovy Vary. Filmele sale provocatoare și radicale au fost în centrul unor retrospective organizate de British Film Institute (2013), Denmark Film Institute (2014) sau Oldenburg IFF (2014).

A avut, totodată, numeroase expoziții în galerii prestigioase precum Tate Modern. Cel mai recent proiect al ei este A Moon For My Father, realizat în colaborare cu artistul britanic Douglas White.

Patru dintre filmele care i-au adus renumele regizorului iranian vor fi proiectate în secțiunea Tribut Abbas Kiarostami. Close-Up (1990) a fost proiectat în numeroase festivaluri internaționale și are în centru un cinefil care trece drept un cineast renumit, Mohsen Makhmalbaf, cu care seamănă și care există în realitate.

Granițele dintre ficțiune și documentar sunt greu de depistat, Kiarostami însuși jucându-și propriul rol. Au travers des oliviers/ Through the Olive Trees (1994), selectat în competiție la Cannes, urmărește o echipă de filmare care ajunge într-un sat din nordul Iranului devastat de cutremur pentru a realiza filmul Et la vie continue.

Le Goût de la cerise/ Taste of Cherry îi aduce recunoașterea supremă în 1997, când primește Palme d’Or la Cannes. Filmul despre suicid, interzis până atunci în Iran, a primit permisiunea de a fi proiectat cu o seară înainte de decernarea premiului, sub forma unei versiuni mai conforme cu politica Islamului.

Taste of Cherry (1996)

Taste of Cherry (1996)

Cu Ten (2002), selecționat din nou în competiție la Cannes, regizorul a demonstrat că cinema-ul poate fi produs cu un minimum de mijloace. Filmat într-o mașină, cu Mania Akbari în rolul principal, Ten este o colecție de zece viniete care vorbesc despre viețile a zece femei. Akbari, care a devenit cunoscută pe plan internațional cu acest rol, va povesti despre această experiență sâmbătă, 15 octombrie, de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco.

Despre Abbas Kiarostami 

Abbas Kiarostami  (22 iunie 1940, Teheran – 4 iulie 2016, Paris) a fost regizor, scenarist și producător de film. Autor a peste 40 de filme, Kiarostami a devenit o figură emblematică pentru cultura iraniană, filmele lui conturând un portret nuanțat al Iranului. A fost remarcat în festivaluri încă de la începuturi, cu scurtmetrajul Le pain et la rue.

Through the Olive Trees (1994)

Through the Olive Trees (1994)

După revoluția iraniană din 1979, cineastul a ales să rămână în țară pentru că cinema-ul său n-ar fi suportat, mărturisea el, dezrădăcinarea. Recunoașterea internațională vine odată cu primul film din „Trilogia Koker”, Ou est la maison de mon ami? (1987), din care fac parte și Et la vie continue (1992) și Au travers des oliviers (1994), acesta din urmă selecționat în competiție la Cannes. Close-Up (1990), Le Goût de la cerise / Taste of Cherry (1997), distins cu Palme d’Or la Cannes, și Le Vent nous emportera (1999), premiat la Festivalul de la Veneția, îi consolidează reputația de cineast original, remarcabil în felul în care topește granițele dintre realitate și ficțiune.

Printre ultimele sale filme se numără Copie conformă (2010), cu Juliette Binoche, și Like Someone in Love (2012), ambele prezentate la Cannes.

Foto: Retrospectivă Abbas Kiarostami – www.filmedefestival.ro

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.