RINOCERII de Eugène Ionesco, un spectacol de Robert Willson, online, în TEATROTECA TNC
https://www.ziarulmetropolis.ro/rinocerii-de-eugene-ionesco-un-spectacol-de-robert-willson-online-in-teatroteca-tnc/

Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova continuă seria marilor producţii prezentate în TEATROTECA TNC, difuzând pe pagina oficială de facebook – www.fb.com/tncms.oficial – un alt mare spectacol produs la Naţionalul craiovean: RINOCERII de Eugène Ionesco, un spectacol emblematic semnat de Robert Willson, la invitaţia directorului de atunci al instituţiei, Mircea Cornişteanu. Spectacolul va putea fi vizionat duminică, 31 mai 2020, ora 19:00.

Un articol de Petre Ivan|20 mai 2020

Robert Wilson, autor al mai multor spectacole eveniment pe marile scene ale lumii, a montat la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova capodopera dramaturgiei ionesciene, în anul 2014: „La 44 ani după ce Ionesco mi-a sugerat să-i regizez o piesă, am de­cis să fac față acestei provocări. Pentru mine, există două caracteristici în scrierile sale, care sunt izbitoare: desigur, absurdul și un incredibil simț al umorului. El râdea întotdeauna. Nu ar trebui să facem teatru, dacă nu putem râde”, spunea Robert Wilson, cel pe care marele dramaturg francez de origine română Eugène Ionesco l-a numit cândva „cel mai important regizor american”.

Robert Wilson, personalitate artistică complexă – regizor, actor, scenograf, designer de  lumini și sunet, arhitect, pictor – este creatorul unor spectacole care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea. The New York Times l-a descris pe Robert Wilson drept „o figură impozantă într-o lume a teatrului experimental și un explorator al utilizării timpului și spațiului pe scenă.” Născut în Waco, Texas, Wilson este unul din cei mai importanți artiști vizuali și de teatru. Opera sa pentru scenă include în mod neconvențional o varietate largă de medii artistice incluzând dansul, mișcarea, lumina, sculptura, muzica și textul. Imaginile compuse de Wilson sunt frapante din punct de vedere estetic și încărcate emoțional, iar spectacolele sale sunt aclamate deopotrivă de criticii de teatru și de publicul din întreaga lume.

Opera lui Wilson este enormă. El nu se reclamă de la celebrul slogan small is beautiful, ci dimpotrivă, el vede mare şi simte imens. Aceasta îl defineşte pe el, artistul care a spart cadrele temporale normative pentru a lăsa publicul să plonjeze în adevărate voiaje în timp, zile şi nopţi. E o operă a unui mare descoperitor, dar e şi o operă ce traduce, pentru a parafraza o frază care-i e dragă, graful inimii sale.”

George Banu, Robert Wilson: de la actorul fără umbră la umbra actorului

La Craiova, Robert Wilson a fost însoțit de o echipă de colaboratori cu care lucrează de obicei pentru spectacolele sale: dramaturgul Konrad Kuhn (Austria), creatorul de costume Jacques Reynaud (Franța), co-regizorii Tilman Hecker (Germania) și Charles Chemin (Franța), light-designerii A.J. Weissbard (Italia) şi John Torres (Canada), video-artistul Tomek Jeziorski (Polonia) și compozitorul Adam Lenz (SUA). Acestora li s-au adăugat, din România, regizorul Bobi Pricop (asistent de regie), scenografii Adrian Damian (asistent decor), Adriana Dinulescu (asistent costume), Gina Călinoiu (stage manger).

S-a spus că teatrul lui Wilson este unul al „sculpturilor mobile”, că actorul este mai ales formă în geometria fină a regizorului, una cu retorică proprie, alternare de spațiu și nonspațiu, plin și gol, pe care decorul invadat de lumini savante o ilustrează. Spectacolul de la Craiova al arhitectului Wilson, o suită de tablouri vivante, uluiește prin frumusețea formelor. Un scaun agățat într-o scenă, un receptor suspendat într-o alta, vrafuri de hârtii mototolite în următoarea, platforme cu scări, un divan alb cu tăietură modernă, cu același spătar în care golul a înlocuit materia, toate anulează convenția dramatică bazată pe iluzie, personaj și empatie pentru a o înlocui cu o retorică vizuală de sine stătătoare.

Cristina Rusiecki, Revista Cultura 

Rinocerii este un spectacol avangardist, regizorul Robert Wilson mizând pe imaginea plastică drept formă de expresie artistică. Prin armonia și echilibrul pictural, prin precizia gestului și ritmul perfect stăpânit al mișcării, spectacolul Rinocerii devine un dans al culorii, emoţia stârnită fiind comparabilă aceleia în care-l savurăm pe Dali, Mondrian, Magritte. 

Noua montare de la Teatrul Național din Craiova este un triumf. Wilson este un pictor, un arhitect şi un artist al scenei vizuale. Are un auz fin pentru genul de muzică ce se repetă în minte la mult timp după ce s-a oprit în difuzoare. Producţia a avut numeroase momente vizuale şi auditive memorabile, dar pentru mine, cea mai impresionantă trăsătură a fost caracterizarea echipei de actori de la Craiova. Fiecare actor a oferit o vinietă personală care a fost amuzantă, precisă, şi cu un simţ al ritmului interior ce dădea impresia unui dans viu. Bérenger chiar semăna cu Ionesco, pe care l-am cunoscut o dată când l-am rugat să ia parte la conferinţa din Londra, şi ale cărui curtoazie şi gravitasfolosite pentru efect comic, mi-au rămas în minte de atunci.

John Elsom, SpectActor – revista Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova

Distribuția spectacolului este alcătuită din excepționalii actori ai Teatrului Național „Marin Soresccu” din Craiova: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazăr, Claudiu Bleonţ, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Rădescu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Dragoș Măceșanu, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc, Alex Calangiu, Romanița Ionescu, Geni Macsim, Claudiu Mihail, Natașa Raab, Adrian Andone, Marian Politic, Eugen Titu, Cătălin Vieru, Cosmin Dolea, Anca Maria Ghiță,  Costinela Ungureanu.

Durata spectacolului:  90 minute.

Foto: Adi Bulboacă

Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

web: https://tncms.ro

facebook: https://www.facebook.com/tncms.oficial

instagram: https://www.instagram.com/teatrulnationalcraiova

20
/04
/23

„E cool să fii pe COOLsound” a avut loc la CREART (Teatrelli), miercuri, pe 19 aprilie. Una dintre noile direcții de dezvoltare anunțate ale COOLsound este promovarea reprezentanților așa-numitei Generații Z, viitori artiști, absolvenți ai facultaților de arte, sau încă masteranzi ori doctoranzi, aflați la început de carieră sau care încă își caută drumul.

20
/04
/23

”Punctul Nemo” este rezultatul proiectului internațional ”Stronger Peripheries: A Southern Coalition”, din care face parte alături de Centrul Cultural Clujean și de alte trei organizații culturale: Pogon (Zagreb, Croația) și L’arboreto și Teatrul Dimora (Mondaino, Italia). Spectacolul se va juca în premieră în trei reprezentații, în perioada 22-24 aprilie, la Reactor.

20
/04
/23

Miercuri, 26 aprilie 2023 (19:00), concertul ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO va fi dedicat în exclusivitate genialului Wolfgang Amadeus Mozart, care în doar 35 de ani de viață a „respirat" muzică, lăsând în urma sa peste 800 de lucrări (simfonii, concerte, opere etc.), compuse începând de la vârsta de 5 ani!

20
/04
/23

Începând cu acest an, Festivalul Internațional de Film Transilvania se numără printre fondatorii SMART7, o rețea de festivaluri de film europene care își propune să dezvolte industria culturală și domeniul festivalier, dar și să ofere un spațiu de întâlnire cu opere ale unor noi cineaști europeni, în cadrul unei competiții internaționale itinerante. Competiția SMART7 debutează în programul celei de a 22-a ediții TIFF, între 9-18 iunie.

19
/04
/23

American Independent Film Festival .7 începe vineri, 21 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Cinemateca Eforie din București. În deschidere, publicul va avea de ales între două premiere: lungmetrajul A THOUSAND AND ONE – Marele premiu al juriului la Sundance 2023, la sala Eforie, și primul episod din miniseria HBO Europe, SPY/MASTER ce va fi proiectat la sala Elvire Popesco, în prezența echipei.

19
/04
/23

Invitatul lunii aprilie la „Dialoguri fără mască” este regizorul Alexandru Dabija, un artist cu un traseu unic, un artist al căutărilor și al permanentelor reinventări, un artist care nu se teme de provocări, un artist care în ultimii ani s-a dedicat și actoriei de film, un regizor care a redimensionat zona basmului românesc, accesând o zonă de umor cu totul aparte.

19
/04
/23

Evenimentul sub umbrela „Punți Muzicale Prin Antreprenoriat Cultural / Musical Bridges Through Cultural Entrepreneurship”, proiect derulat de ARTmania Festival alături de Inferno Metal Festival & Music Conference și Midgardsblot Festival și la inițiativa ARTmania Events a avut loc în perioada 6-9 aprilie în Oslo, Norvegia.

19
/04
/23

Profesioniști pasionați, care au contribuit semnificativ la realizarea unora dintre cele mai importante producții de film ale României, monteurii de film Melania Oproiu, Nita Chivulescu și Mircea Ciocâltei vor fi omagiați la cea de-a XVII-a ediție a Premiilor Gopo. Contribuția lor va fi recompensată cu Premiul Special, oferit în cadrul evenimentul ce va avea loc pe 25 aprilie, la Teatrul Național ,,I. L. Caragiale’’ din București.

19
/04
/23

„Inocentul/ L'innocent”, filmul lui Louis Garrel, pe care starul cinematografiei franceze l-a scris, regizat și în care joacă alături de Roschdy Zem, Anouk Griberg și Noémie Merlant, este o comedie explozivă și plină de sensibilitate despre un jaf înfăptuit în familie. Filmul, inspirat de evenimente din viața autorului, a câștigat două premii César și va avea premiera în cinematografe din 21 aprilie, distribuit de Independența Film.

19
/04
/23

Proiectul AdMusicam Concert Series, o componentă a programului de instruire #AdMusicam, adresat muzicienilor cu vârste între 16 și 25 de ani, revine, după o perioadă de absență cauzată de restricțiile din timpul pandemiei, cu un nou concert, care va avea loc marți, 25 aprilie 2023, ora 19.00, la Muzeul Municipiului București - Palatul Suţu.