River Rites a luat Marele Premiu al BIEFF 2013
https://www.ziarulmetropolis.ro/river-rites-a-luat-marele-premiu-al-bieff-2013/

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul “River Rites”. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru “As the Flames Rose”.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2013

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul „River Rites“. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru „As the Flames Rose“.

Juriul BIEFF 2013, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinemaului contemporan – Rémi Bonhomme, Joost Daamen, Mieke Bernink, Mário Micaelo și Andrei Rus – a decis: Marele premiu, în valoare de 1500 euro, i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul  River Rites.

„Un râu undeva în Surinam: copii și tineri zburdă în apă. Regizorul transformă această scenă cu aer de mit într-un dans, în care grația gesturilor protagoniştilor devine energie şi ritm în formă pură“, conform Senscritique. „Un joc filmic amintind de unele dintre filmele Mayei Deren; un film despre cum cinemaul devine poezie, corpul uman un artist acrobat neobosit, iar câţiva paşi simpli de dans o filosofie de viață“.

River Rites, „un film purificator“

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Premiul pentru cel mai bun film este înmânat unui regizor care folosește tehnicile și limbajul cinematografic pentru a transcede cinemaul. Jucându-se cu timpul și mișcarea, regizorul nu doar înfățișează, ci creează un ritual în măsură să îi purifice atât pe eroii filmului, cât și pe noi, ca spectatori“.

Premiul pentru cea mai bună regie, oferit de Uniunea Cineaștilor din România, i-a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru filmul As the Flames Rose.

Cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, filmul creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste.

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Acest regizor reușește să îmbine două abordări estetice care la prima vedere par incompatibile: una este teatrală, iar celalaltă intimă. Pe parcursul filmului, el se joacă cu relativitatea elementelor cinematografice, pentru a recrea condiția efemeră a vieții umane“.

Premiul pentru imagine, oferit de Cinelabs România, a fost acordat filmului regizat de Lois Patiño, Mountain in Shadow. Acesta tratează peisajul ca pe o experienţă tactilă – reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, iar regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Premiul pentru Cel mai bun film experimental românesc, oferit tot de Cinelabs Romania, a mers către Image Fisherman al regizorului Alexandru Petru Bădeliță.

Filmul este o reinterpretare parodică a esteticii cinematografului experimental. Într-un colaj de live-action şi animație, regizorul dezvăluie fragmente de amintiri, gânduri subconştiente, spaime, obsesii, îndoieli, eliberate din albume de fotografii şi serviete pline de scrisori. Comentariul ironic din voice-over este constant subminat, cu energie și spirit ludic, de erupţia imaginilor kaleidoscopice.

River Rites

Menţiunea specială a juriului a revenit regizorului chinez Hu Wei, pentru filmul Butter Lamp, o interesantă investigație pe tema păstrării identității culturale.

Pornind de la o practică încă populară in China, la granița dintre ficțiune și documentar, filmul urmărește o ședință foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu sit-uri celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc.

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecția noului film al lui Gustav Deutsch, Shirley – Visions of Reality.

Un omagiu adus pictorului american Edward Hopper, filmul dă viață, prin mijloace cinematografice, unei serii de 13 tablouri ale acestuia, pentru a spune povestea unei femei ale căror gânduri, emoții și reflecții ne fac să observăm o eră din istoria Americii.

Printr-o serie de tableaux vivants care îți taie respirația, set-design-ul impresionant al lui Deutsch și eclerajul remarcabil al directorului de imagine Jerzy Palacz recreează cu măiestrie universul vizual al lui Hopper, valorificându-i calitățile cinematografice și narative.

Foto cu River Rites, câștigătorul BIEFF 2013 și cu ceremonia de premiere – bieff.ro

24
/02
/22

CARTEA DE CINEMA Cinefilii care au îndrăgit celebra autobiografie a lui Ingmar Bergman, “Lanterna magică”, apărută şi în română la Editura Meridiane în 1994, s-ar putea să fie puţin dezamăgiţi sau măcar surprinşi de continuarea volumului, lansată la noi cu titlul “Imagini. Viaţa mea în film” şi scoasă recent de Editura Nemira (în traducerea Ioanei Ghişa şi cu o prefaţă de Andrei Gorzo).

21
/02
/22

LEGENDELE DE LA METROPOLIS Arta ei a însemnat enorm pentru filmul românesc. Pe scenă, prezența ei aducea întotdeauna un adevăr puternic, ce însoțea publicul după ce spectacolul s-a terminat.

15
/02
/22

96 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2021, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 16-a ediție a Galei Premiilor Gopo. Cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești va avea loc în luna aprilie.

14
/02
/22

Serile de luni din martie vor sta sub semnul comediei la Warner TV, care va difuza, după ora 20:00, filme cu peripeții amuzante pentru întreaga familie. Seria va debuta pe 7 martie, cu lungmetrajul „Cei trei Ninja lovesc din nou/ 3 Ninjas Kick Back” (1994), regizat de Charles T. Kanganis.

09
/02
/22

Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la cea de-a 21-a ediție a TIFF printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. În perioada 17-26 iunie, zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski, ca parte dintr-un program special dedicat cinematografiei din Polonia, una dintre cele două țări invitate la această ediție de festival.

08
/02
/22

OPINIE Primul lucru care mi-a atras atenţia când m-am uitat pe nominalizările din acest an la Premiile Oscar, anunţate marţi de Academia Americană de Film, a fost numărul mare de filme cu subiecte plasate în trecut.

03
/02
/22

CRONICĂ DE FILM O frumoasă animaţie japoneză, „Belle” (2021, r. Mamoru Hosoda), care a avut anul trecut premiera mondială la Cannes, ajunge acum şi în cinematografele de la noi, atât în versiunea originală şi cu subtitări, cât şi dublată în română.

01
/02
/22

CRONICĂ DE FILM Pe măsură ce treceau minutele din „The Worst Person in the World” (2021) la proiecţia de la Cinema Elvire Popesco, mă tot gândeam: juriul de la Cannes a avut la îndemână acest „mare film existenţialist contemporan” (o descriere justă pe care aveam să o citesc apoi în revista Positif) pentru a-i acorda Palme d`Or, dar a preferat în schimb, din dorinţa de a scrie istorie, să aleagă un pariu riscant ca „Titane”?

31
/01
/22

CRONICĂ DE FILM "Lucruri pentru care merită să plângi" (2021), debutul în lungmetraj al regizoarei româno-maghiare Cristina Groşan, este portretul generaţiei de 30 de ani, cu fricile şi nesiguranţele ei. Cu premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo, filmul poate fi găsit în unele cinematografe din ţară.