Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, câștigătorul Anim’est 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-belgian-this-magnificent-cake-castigatorul-animest-2018/

Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, în regia lui Marc James Roels şi Emma de Swaef, a câştigat Marele Trofeu la cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est – The Experimental Edition, care a avut loc între 28 septembrie şi 7 octombrie, la Bucureşti. 

Un articol de Petre Ivan|8 Octombrie 2018

Un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria – artist vizual, regizor, producător și curatorul unor programe de animație austriacă la festivaluri importante de profil, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animație și co-fondatoarea companiei de producție Compote Collective, și Joris Clerté, din Franța, artist vizual, muzician, producător și regizor de animație, a decis câștigătorul din acest an, premiul fiind oferit de Institutul Cultural Român.

„În stilul lor vizual unic, regizorii ne poartă într-o călătorie excepțională în lumea exotică a Africii coloniale. Narațiunea construită în jurul unor situații suprarealiste și catastrofale vorbește despre lăcomie, ignoranță, cruzime, slăbiciune și prăbușirea rasei albe în sălbăticia unui continent nou”, a motivat juriul.

Scurtmetrajul se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film, Anim’est fiind singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație a fost adjudecat de filmul „Ride”, în regia lui Paul Bush. Citând juriul, „acest film îmbină magia animației stop motion cu o coloană sonoră excelentă. O mulțime de motociclete istorice superbe creează un organism mecanic nou și vibrant, care ne poartă într-o cursă nostalgică și captivantă.”

Două mențiuni speciale în această categorie au fost acordate scurtmetrajului belgian „Wildebeest”, în regia lui Matthias Phlips și Nicolas Keppens, pentru „maniera de succes în care îmbină desenul cu imaginile documentare din sălbăticia africană”, și scurtmetrajului polonez „III”, regizat de Marta Pajek, „o frumoasă animație desenată de mână, sensibilă și bine executată, despre complexitatea relației dintre un bărbat și o femeie”, după cum a motivat juriul.

Același juriu a decis și premiile competiției de scurtmetraj studențesc, al cărei câștigător este filmul estonian „Mutuem”, în regia lui Aggie Pak Tee Lee. „Designul grafic original și sincronizarea perfectă dintre momente ilustrează cu măiestrie vizita unui grup școlar într-un muzeu de artă. Când învățătoarea își scapă elevii din vizor, aceștia răstoarnă orice interpretări clasice ale faimoaselor opere de artă”, a declarat juriul.

Două mențiuni speciale pentru film studențesc au fost acordate scurtmetrajului estonian „Once in the Fields of Boredom”, în regia lui Teele Strauss, „o poveste clasică despre sfârșitul unei relații redată într-o maniera vizuală inovatoare și surprinzătoare, folosind proiecții animate pe timp de noapte în decorul real al unei păduri”, și scurtmetrajului britanic „Losing the Sponge”, în regia lui Leto Stojanovic Meade, „pentru maniera în care îmbină diversele tehnici de animație experimentală cu narațiunea plină de umor”, după cum a declarat juriul.

Câștigătorul categoriei Cel mai bun lungmetraj de animație este filmul ungar „Ruben Brand – the Collector” în regia lui Milorad Krstic.

Din juriul acestei secțiuni au făcut parte Luce Grosjean, din Franța, CEO-ul companiei franceze de distribuție Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internațional de Film de Animație AniFilm, din Třeboň, și regizorul român Sergiu Negulici, câștigătorul competiției românești la Anim’est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său, „Splendida Moarte Accident“. Aceștia au motivat: „Am fost captivați de acest lungmetraj de animație modern cu o producție curajoasă și o abordare proaspătă, artistică și distractivă, care trece publicul prin diverse genuri – horror, noir, aventură. Ne-a surprins stilul extrem de curat și de precis, combinat cu designul îndrăzneț. Acest film oferă o perspectivă nouă asupra lucrurilor și provoacă imaginația audienței cu universul său bogat și inventiv. Pur și simplu vrei să îl vezi și a doua oară. ”

Același juriu a decis și câștigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc: „Monstrul”, în regia Laurei Pop, „pentru că a reușit să ne poarte în călătoria ei, construită cu ajutorul imaginilor curate, simple și puternice. Am fost fermecați de bucuria, inteligența și creativitatea acestui film”, în cuvintele juriului.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată scurtmetrajului „Sleepless Sleep”, regizat de Iris-Nicole Arsu. „Într-un cadru spațio-temporal limitat, regizorul construiește o poveste plină de simboluri și metafore personale, cu ajutorul desenelor de mână sugestive. Acest film spune o poveste într-o manieră spontană și poetică și reușește să transmită emoție în lipsa cuvintelor”, a motivat juriul.

În secțiunea Music Video, jurizată de Adrian Despot, fondatorul şi frontmanul trupei Viţa de Vie, Paul Mureșan, artist, regizor, animator şi ilustrator și George Stanca, cunoscut şi sub numele NotSoCommonDJ, om de radio, organizator de evenimente, pasionat de muzică electronică și promotor al acesteia, câștigătorul este videoclipul piesei „Clandestiny”, al formației Mastodon, regizat de BlinkMyBrain. „O poveste veche de când lumea, despre cuceritori care transformă ambițiile altor oameni în propriile arme. Cu o tehnică impecabilă și o imagine impresionantă, această animație transformă fiecare cadru într-o pictură…sau într-un tricou rock”, a declarat juriul.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată videoclipului “Seven Tides” al formației Why Mud, regizat de francezul Florent Grattery. „Această călătorie spusă din perspective diferite este despre mințile noastre sub influența…timpurilor noastre. Stilul este îmbrăcat în influențe pop-art și povestea este extrem de inteligentă”, adaugă juriul.

Un juriu format din copii – Maria Clara Bălan, Maria Coșescu și Emine Calit, a ales câștigătorul secțiunii Minimest: „Ella, Oscar şi Hoo – MeteHoo”, scurtmetrajul francez în regia lui Emmanuel Linderer. Juriul a motivat: ”Ne-a plăcut acest film pentru că Soarele este personajul principal, el ne dă lumină şi vitamina D.”

Câștigătorul Premiului Publicului la această ediție este scurtmetrajul american „Weekends”, în regia lui Trevor Jimenez, o poveste încărcată de momente suprarealiste intercalate cu realităţile dosmestice ale vieţii unei familii destrămate.

Foto: Anim’est, This Magnificent Cake – facebook

18
/01
/19

Proaspăt apărut, al cincilea DVD din excelenta colecție Sahia Vintage, coordonată de cercetătoarea Adina Brădeanu în cadrul unui proiect al Asociației One World Romania, prezintă și discută, sub titlul „Efemere”, câteva filme comandate în diferite perioade Studiului Sahia de diverse instituții ale statului comunist.

15
/01
/19

Incluse în proiectul Viitorului Memoriei, o platformă dedicată memoriei Holocaustului în România, filmele documentare realizate, fără patos, de Olga Ștefan înregistrează mărturiile prețioase ale mai multor supraviețuitori ai persecuțiilor împotriva evreilor. O formă de amintire necesară și inevitabil fragmentată.

14
/01
/19

Aflat la cea de-a 5-a ediție, Oscar Weekend aduce la Cinema Elvire Popesco cele mai titrate filme ale anului 2018, propuse sau aflate în cursa pentru Oscarul la categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”.

09
/01
/19

Folosirea tot mai numeroaselor servicii de streaming pare să înlocuiască încet dar sigur mersul la cinema. O platformă ca Netflix a devenit cunoscută în special pentru seriale. Însă există câteva site-uri unde cinefilii pot să vadă filme de artă, vechi sau noi, la un preţ accesibil.

07
/01
/19

Filmele biografice „Green Book” şi „Bohemian Rhapsody” şi drama „Roma” au fost marile câştigătoare la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur, care a avut loc duminică seară la Los Angeles.

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

28
/12
/18

OPINIE Scris și regizat de Alfonso Cuarón, „Roma”va rămâne foarte probabil în istorie ca filmul despre care s-a discutat și s-a scris cel mai mult în 2018. Și asta chiar înainte de premiera mondială la Festivalul de la Veneția, unde a obținut, fără rezerve, Leul de Aur.

21
/12
/18

Primul week-end din 2019 aduce pe marile ecrane din România o nouă producție Columbia Pictures: “Holmes & Watson” – o comedie de aventuri, probabil cel mai amuzant film de până acum despre celebrul detectiv și asistentul său. Cei nerăbdători îl vor putea urmări, în avanpremieră, încă din 28 decembrie 2018.

20
/12
/18

Jason Momoa aduce pacea între lumea de la suprafaţă şi regatul celor şapte mări în ,,Aquaman”, alături de Amber Heard, Willem Dafoe, Nicole Kidman şi Dolph Lungdren, într-un un nou film din seria universului DC, care va putea fi vizionat de vineri, 21 decembrie, în 3D, IMAX 3D, Dolby Atmos şi 4DX.  

20
/12
/18

Ce merită să păstreze memoria cinefilă și istoria cinema-ului din anul 2018? Am făcut o listă, inevitabil subiectivă, a celor mai ambițioase și mai reușite filme văzute în acest an. Filme de mari autori: de la Lars von Trier, Alfonso Cuarón sau Steven Spielberg, până la Chang-dong Lee sau Hirokazu Koreeda.

20
/12
/18

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților.

Page 3 of 22812345...102030...Last »