Se vinde scrisoarea lui Napoleon
https://www.ziarulmetropolis.ro/se-vinde-scrisoarea-lui-napoleon/

O excepţională scrisoare semnată şi codată, în care Napoleon I spunea că va „arunca Kremlinul în aer”, datată 20 octombrie 1812, va fi scoasă la licitaţie pe 2 decembrie de casa Osenat, în oraşul Fontainebleau de lângă Paris. La 200 de ani după campania din Rusia, această scrisoare integral codată şi semnată „Nap” are mari […]

Un articol de Andrada Văsii|1 noiembrie 2012

O excepţională scrisoare semnată şi codată, în care Napoleon I spunea că va „arunca Kremlinul în aer”, datată 20 octombrie 1812, va fi scoasă la licitaţie pe 2 decembrie de casa Osenat, în oraşul Fontainebleau de lângă Paris.

La 200 de ani după campania din Rusia, această scrisoare integral codată şi semnată „Nap” are mari şanse să fie aprig disputată în timpul acestei licitaţii consacrate Primului Imperiu Francez. Ea este estimată între 10.000 de euro şi 15.000 de euro (fără taxe).

Pe 19 octombrie 1812, împăratul Napoleon I a părăsit Moscova în ruine pentru a se replia în împrejurimile oraşului. L-a informat pe ministrul său al Afacerilor Externe, Hugues-Bernard Maret, în legătură cu decizia lui de a distruge Kremlinul.

 „Ordinul va fi executat de mareşalul Mortier, care va arunca în aer turnurile Kremlinului, ce este atât un palat imperial, cât şi o fortăreaţă militară”, afirmă Alain Nicolas, expertul-consultant al acestei licitaţii. Turnurile vor fi rapid reconstruite, de o manieră identică.

În această scrisoare, scoasă la vânzare de un colecţionar privat, împăratul francez i-a cerut ministrului său, care se afla la Vilnius, să adune alimente şi să îi aducă mai mulţi cai.

„Cavaleria mea a rămas pe jos şi ne mor mulţi cai”, spunea Napoleon I. Frigul necruţător din Siberia s-a abătut asupra Moscovei, iar animalele nu rezistau la acele temperaturi.

„Textele scrise în Rusia de Napoleon I sunt rare. Multe dintre scrisori s-au pierdut, fără îndoială interceptate de ruşi”, afirmă acelaşi expert parizian.

Într-un carnet, care se anunţă a fi o altă piesă importantă a aceleiaşi licitaţii, textul intitulat „Essai sur la fortification de campagne”, dictat şi adnotat de Napoleon I, în timpul exilului său de pe insula Sfânta Elena, împăratul căzut în dizgraţie revine asupra campaniei sale din Rusia şi îşi justifică acţiunile.

„Nu trebuie să se numească «retragere», întrucât armata a fost victorioasă”, spunea Napoleon I, agasat de criticile formulate de generalul Joseph Rogniat în volumul său „Considérations sur l’art de la guerre”, apărut în 1816.

Pe 14 septembrie 1812, Napoleon I a intrat în Moscova, părăsită de un număr mare dintre locuitorii ei. „Doar săracii au rămas, care primiseră sarcina să incendieze oraşul mai târziu”, reaminteşte Jean-Christophe Chataignier, expert în istoria Primului Imperiu Francez. „Napoleon aştepta capitularea ţarului Alexandru I, dar ruşii s-au eschivat şi nimic nu s-a întâmplat”, mai spune acesta.

Numeroase incendii au izbucnit în acest oraş construit în mare parte din lemn, deranjând armata franceză. Napoleon I a ordonat în cele din urmă trupelor sale să părăsească oraşul şi să se replieze la sud. Însă a pierdut un timp preţios.

 În acea dictare, „Napoleon I desemnează iarna rusă ca fiind singurul lui învingător, afirmând că acea campanie ar fi avut un final diferit dacă s-ar fi derulat cu trei luni mai devreme”, afirmă experţii casei Osenat.

„Aflat în exil pe Sfânta Elena, Napoleon nu înceta să îşi revizuiască în minte bătăliile şi strategia militară, dictându-şi analizele generalului său fidel Bertrand şi apropiaţilor lui”, a subliniat Jean-Christophe Chataignier.

Provenind din familia generalului Bertrand şi estimat la o sumă cuprinsă între 60.000 de euro şi 80.000 de euro, lotul ce include „Essai sur la fortification de campagne” şi dictarea despre campania din Rusia grupează peste 180 de pagini scrise pe ambele feţe şi 44 de desene. Textele au fost scrise din iulie 1818 până în august 1819.

La aceeaşi licitaţie vor fi scoase la vânzare şi obiecte de mobilier: o pereche de paturi duble aparţinând generalului Bonaparte şi soţiei sale Joséphine şi patru scaune în forma unor tobe militare. Estimate între 50.000 de euro şi 60.000 de euro, ele provin din vila privată de pe strada Chantereine din Paris, care a fost prima reşedinţă a cuplului. Clădirea a fost distrusă însă în anul 1862.

 

Sursa: Mediafax

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

Cu prilejul „Zilei Brâncuși ” care se sărbătorește la nivel național în fiecare an, la 19 februarie, MNAR prezintă în perioada 19-26 februarie 2017 o selecție de fotografii-document care surprind pe de o parte etapele instalării Coloanei Infinitului la Târgu-Jiu și pe de altă parte atmosfera atelierului parizian al lui Constantin Brâncuși care, în unele imagini, apare alături de sculpturile sale.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

O cărticică scrisă în 1943 de Antoine de Saint-Exupery, pasionat aviator, autor de cărţi de aventuri şi amintiri, reporter de război, avea să devină cea mai celebră operă literară de limbă franceză din secolul XX şi să creeze un simbol cu valoare de cult. După succesul înregistrat la Cluj Napoca si Brașov, unde s-au jucat cate doua reprezentații cu casa închisă, "Micul Print" pornește mai departe în călătorie, oprindu-se si la Alba Iulia și Sibiu.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

17
/02
/17

Într-o zi de 17 februarie avea loc, la Milano, premiera mondială a operei "Madame Butterfly" de Puccini. Tot într-o zi de 17 februarie încetau din viață Giordano Bruno (susţinător al teoriei coperniciene conform căreia Pământul şi celelalte planete se rotesc în jurul Soarelui şi în jurul propriilor axe) și celebrul dramaturg francez Moliere (Jean Baptiste Poquelin).

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).