ShortsUP prezintă: „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (1890 – 2000)”
https://www.ziarulmetropolis.ro/shortsup-prezinta-scurta-istorie-a-scurtmetrajului-romanesc-1890-2000/

În perioada 1 – 11 octombrie, la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, ShortsUP prezintă „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (1890-2000)”, un prim pas pentru recuperarea şi cercetarea istoriei scurtmetrajului românesc.

Un articol de Liliana Matei|24 septembrie 2020

În cadrul unei instalații artistice ce se folosește de tehnologia de Realitate Augmentată, publicul va putea interacționa cu secvențe din 15 scurtmetraje, printre care filme științifice, de ficțiune, documentare și animații, în încercarea de a ilustra parcursul scurtmetrajului românesc din primul deceniu al cinematografiei și până în prezent.

Proiectul, curatoriat de selecționerul de scurtmetraje Alexandra Safriuc împreună cu istoricul de film Gabriela Filippi, a pornit de la dorința și nevoia de a identifica particularitățile istoriei scurtmetrajului românesc și este un prim pas dintr-un demers mai amplu de a investiga patrimoniul de film scurt păstrat în Arhiva Națională de Film și de a propune contexte noi de prezentare a acestuia către publicul larg.

„Istoria scurtmetrajului a fost neglijată, căci scurtmetrajul nu a fost tratat ca un gen de sine stătător. Suntem foarte bucuroși că prin acest proiect am reușit să facem un foarte mic pas pentru înțelegerea istoriei scurtmetrajului românesc. Filmele nu sunt alese pe criterii de reprezentativitate, ci am încercat, mai curând, să scoatem la lumină producții de sine stătătoare valoroase, aparținând fiecărui deceniu al cinematografiei, care să fi supraviețuit anilor și să prezinte în continuare interes pentru publicul contemporan”, declară Alexandra Safriuc, curator scurtmetraje ShortsUP.

Vernisaj, la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, 1 octombrie, de la ora 19.00

Vernisajul instalației va avea loc la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, pe 1 octombrie, de la ora 19.00 și va putea fi vizitată până pe 11 octombrie, iar intrarea este liberă. O aplicație mobilă realizată special pentru această instalație de către echipa Augmented Space Agency va permite publicului să interacționeze cu secvențe de arhivă din istoria scurtmetrajului românesc.

Proiectul a contribuit și la dezvoltarea arhivei naționale, digitizând scurtmetrajele În familia Ressel (1916), Orașul nu doarme niciodată (1949) și La Mere (1953).

În familia Ressel (1916)

În familia Ressel (1916) este una dintre cele mai timpurii, dacă nu chiar cea mai veche înregistrare încă existentă a unui home movie pe teritoriul României. Înregistrarea a fost realizată în familia unui comerciant de mașini înstărit, Ludovic Ressel, care în 1914 a înființat o companie cinematografică, „Filmul Național Român”, care a produs reportaje de actualități.

Orașul nu doarme niciodată (1949, regia Jean Mihail, produs de Oficiul Național Cinematografic) este un portret al orașului București pe timp de noapte – munca de la Uzina “23 august”, telefonistele din tura de noapte, un spectacol de operă, munca unui cercetător, activitatea nocturnă din tipografie sau imagini dintr-o maternitate sunt câteva dintre imaginile inedite pe care le veți descoperi. Scurtmetrajul este un film documentar conceput în stilul „simfoniilor orașelor” inițiate în anii 1920 – „poeme” cinematografice despre o zi obișnuită din viața unui oraș.

La Mere (1953, regia Manole Marcus, Iulian Mihu), debutul tandemului de realizatori Iulian Mihu – Manole Marcus, reper al lansării „primului val” regizoral românesc, este inspirat din nuvela omonimă de Cehov. Filmul spune povestea unui cuplu de îndrăgostiți – tinerii logodnici Aniuța (Popovici) și Andriușa (Nicolae Praida) care ajunge în livada de mere a boierului. Prinși că au furat din bunurile boierului Trifon Semionovici, acesta, alături de cruntul său servitor, Carp îi supune unor pedepse și torturi psihologice care culminează cu un final neașteptat pentru cei doi îndrăgostiți. Conceput ca lucrare de diplomă, filmul este preluat și finalizat în condiții profesioniste, trei ani mai târziu, de Studioul cinematografic „București”.

Geta Brătescu, „Plimbarea lui Esop”

Scurtmetrajele vor deveni disponibile pe www.shortsup.ro, în perioada 1 – 30 octombrie.

Parteneri: AFCN – Administrația Fondului Cultural Național, CNC – Centrul Național al Cinematografiei, ANF – Arhiva Națională de Film, FAV – Fundația Arte Vizuale

Proiectul „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc” este un proiect al asociației ORICUM, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

În familia Ressel (1916)

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

Pagina 1 din 27212345...102030...Ultima »