ShortsUP prezintă: „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (1890 – 2000)”
https://www.ziarulmetropolis.ro/shortsup-prezinta-scurta-istorie-a-scurtmetrajului-romanesc-1890-2000/

În perioada 1 – 11 octombrie, la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, ShortsUP prezintă „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc (1890-2000)”, un prim pas pentru recuperarea şi cercetarea istoriei scurtmetrajului românesc.

Un articol de Liliana Matei|24 septembrie 2020

În cadrul unei instalații artistice ce se folosește de tehnologia de Realitate Augmentată, publicul va putea interacționa cu secvențe din 15 scurtmetraje, printre care filme științifice, de ficțiune, documentare și animații, în încercarea de a ilustra parcursul scurtmetrajului românesc din primul deceniu al cinematografiei și până în prezent.

Proiectul, curatoriat de selecționerul de scurtmetraje Alexandra Safriuc împreună cu istoricul de film Gabriela Filippi, a pornit de la dorința și nevoia de a identifica particularitățile istoriei scurtmetrajului românesc și este un prim pas dintr-un demers mai amplu de a investiga patrimoniul de film scurt păstrat în Arhiva Națională de Film și de a propune contexte noi de prezentare a acestuia către publicul larg.

„Istoria scurtmetrajului a fost neglijată, căci scurtmetrajul nu a fost tratat ca un gen de sine stătător. Suntem foarte bucuroși că prin acest proiect am reușit să facem un foarte mic pas pentru înțelegerea istoriei scurtmetrajului românesc. Filmele nu sunt alese pe criterii de reprezentativitate, ci am încercat, mai curând, să scoatem la lumină producții de sine stătătoare valoroase, aparținând fiecărui deceniu al cinematografiei, care să fi supraviețuit anilor și să prezinte în continuare interes pentru publicul contemporan”, declară Alexandra Safriuc, curator scurtmetraje ShortsUP.

Vernisaj, la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, 1 octombrie, de la ora 19.00

Vernisajul instalației va avea loc la MaRe – Muzeul de Artă Recentă, pe 1 octombrie, de la ora 19.00 și va putea fi vizitată până pe 11 octombrie, iar intrarea este liberă. O aplicație mobilă realizată special pentru această instalație de către echipa Augmented Space Agency va permite publicului să interacționeze cu secvențe de arhivă din istoria scurtmetrajului românesc.

Proiectul a contribuit și la dezvoltarea arhivei naționale, digitizând scurtmetrajele În familia Ressel (1916), Orașul nu doarme niciodată (1949) și La Mere (1953).

În familia Ressel (1916)

În familia Ressel (1916) este una dintre cele mai timpurii, dacă nu chiar cea mai veche înregistrare încă existentă a unui home movie pe teritoriul României. Înregistrarea a fost realizată în familia unui comerciant de mașini înstărit, Ludovic Ressel, care în 1914 a înființat o companie cinematografică, „Filmul Național Român”, care a produs reportaje de actualități.

Orașul nu doarme niciodată (1949, regia Jean Mihail, produs de Oficiul Național Cinematografic) este un portret al orașului București pe timp de noapte – munca de la Uzina “23 august”, telefonistele din tura de noapte, un spectacol de operă, munca unui cercetător, activitatea nocturnă din tipografie sau imagini dintr-o maternitate sunt câteva dintre imaginile inedite pe care le veți descoperi. Scurtmetrajul este un film documentar conceput în stilul „simfoniilor orașelor” inițiate în anii 1920 – „poeme” cinematografice despre o zi obișnuită din viața unui oraș.

La Mere (1953, regia Manole Marcus, Iulian Mihu), debutul tandemului de realizatori Iulian Mihu – Manole Marcus, reper al lansării „primului val” regizoral românesc, este inspirat din nuvela omonimă de Cehov. Filmul spune povestea unui cuplu de îndrăgostiți – tinerii logodnici Aniuța (Popovici) și Andriușa (Nicolae Praida) care ajunge în livada de mere a boierului. Prinși că au furat din bunurile boierului Trifon Semionovici, acesta, alături de cruntul său servitor, Carp îi supune unor pedepse și torturi psihologice care culminează cu un final neașteptat pentru cei doi îndrăgostiți. Conceput ca lucrare de diplomă, filmul este preluat și finalizat în condiții profesioniste, trei ani mai târziu, de Studioul cinematografic „București”.

Geta Brătescu, „Plimbarea lui Esop”

Scurtmetrajele vor deveni disponibile pe www.shortsup.ro, în perioada 1 – 30 octombrie.

Parteneri: AFCN – Administrația Fondului Cultural Național, CNC – Centrul Național al Cinematografiei, ANF – Arhiva Națională de Film, FAV – Fundația Arte Vizuale

Proiectul „Scurtă istorie a scurtmetrajului românesc” este un proiect al asociației ORICUM, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

În familia Ressel (1916)

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.