Silviu Biriș: „De multe ori, oamenii confundă sentimentele cu patimile”
https://www.ziarulmetropolis.ro/silviu-biris-de-multe-ori-oamenii-confunda-sentimentele-cu-patimile/

Actorul Silviu Biriş vorbeşte despre comedia „Pijamale” de la Teatrul Metropolis, dar şi despre dragoste, adulter şi frica de singurătate.

Un articol de Monica Andrei|23 februarie 2016

Monica Andrei: Ai preluat spectacolul cu piesa “Pijamale”, la Teatrul Metropolis,  şi l-ai distribuit pe Aurelian Temișan. Fără să dezvăluim povestea, să vorbim despre dragoste, despre relațiile umane toxice, despre cum un bărbat aleargă după două femei şi despre cum el vrea să înființeze adulterul.

Silviu Biriș: Un spectacol viu, proaspăt, cu o temă de actualitate care probează că adulterul funcţionează în detrimentul relaţiilor sănătoase în cuplu. Dar nouă ne place să râdem în continuare de soţii încornoraţi sau soţiile lor infidele.

Care sunt cauzele adulterului?

În primul rând, îndepărtarea de cuvântul lui Dumnezeu. Apoi lipsa demnităţii şi a respectului reciproc în relaţia de cuplu. Pentru că, a întoarce obrazul celălalt înseamnă a iubi, a ierta şi a nu căuta plăceri trecătoare. Alt motiv ar fi lipsa de educație.
Relațiile umane de astăzi uneori devin toxice şi duc spre cancerul sentimental. Care ar fi soluţia vindecării?

Frumoasă întrebare! De cele mai multe ori suntem orbi când trebuie să facem o alegere în viaţa noastră sentimentală. Avem nevoie de răbdare pentru a afla adevărata iubire. Vorbim de un sentiment care se confundă de multe ori cu patima şi atunci lunecăm spre drumul desfrânării. Există în fiecare dintre noi, de la început, păcatul originar. Adam a dat vina pe Eva și invers. De aici, sentimentele se confundă cu patimile. Şi de la faptul că punem burta înaintea inimii.

Aveam o expresie: „și câinii fac sex, numai că ei o fac numai într-o anumită perioadă a anului”. Când femeia a apreciat mușchii bărbatului, societatea s-a degradat. Când bărbatul a  apreciat la femeie numai implanturile siliconte, a ajuns acasă, apoi a constat că s-a ales cu un fals. De aici, spuneam că suntem orbi. Ca dragostea să nu devină un cancer sentimental, n-avem decât o singură soluție, să ne rugăm unii pentru alţii cu răbdare şi toleranţă. Nu există alternativă.

Ți s-a întâmplat să alergi după două femei în același timp sau invers?

Da. Aproape  toți am fost mințiți şi ne-am minţit când e vorba de “iubire”. Mie n-a avut cine să-mi vorbească despre acest lucru falimentar. Am trăit și eu în vremea “performerilor”, care alergau într-o perioadă scurtă după un număr mare de iubite, prietene sau relații pe fugă. Un maraton sexual înseamnă risipă de energie. În dragoste, în relaţia de cuplu, cine zice că nu e nimeni de neînlocuit nu are dreptate. Există nişte excepţii, totuşi. Tatăl copiiilor tăi nu poate fi înlocuit, mama copiilor tăi nu poate fi înlocuită. Părinții nu pot fi înlocuiţi. E ca şi primul sărut adevărat pe care nu-l poți uita niciodată.

PIJAMALE 4

Astăzi, două singurătăți își căsătoresc averile. Nevoia de a ajunge în patul celuilalt vine dintr-o “ipocrizie a disperării” şi o frică de singurătate, aşa ca în spectacol. A alerga după un partener e o formă perversă  de manifestare a dragostei.

În acest caz, dragostea e ca un blestem. Oamenii care vin să vadă spectacolul poate se regăsesc în comedia de pe scenă, în tentaţia de a călca strâmb care există în mintea oricărei femei și a oricărui bărbat. Nu e necesar să pui în practică adulterul; poți să ai niște fantezii nepermise de care mai târziu să-ţi pară rău. Spectacolul nostru “Pijamale”, de la Teatrul „Metropolis” este un exemplu pozitiv şi confirmă acest lucru.  Odată mușcat din fructul interzis, oricât de dulce ar fi, până la urmă fermentează. Totul se plătește. Nu cred că trebuie să fugim de adevărata fericire; şi când rostesc termenul “fericire” nu definesc un context, pentru că fiecare şi-l reprezintă subiectiv  în mintea şi viaţa lui. Fericirea se naște din lucruri mărunte, de la a te trezi dimineața şi a privi ziua ca pe o bucurie a vieţii până când apune soarele, pentru a răsări iar.

Să vorbim despre o altă față a dragostei, şi anume dragostea faţă de meseria de actor şi despre cum a fost la repetiţii şi cum se descurcă Aurelian Temişan în spectacol.

Meseria noastră de actor este binecuvântată. Avem și noi momente de deznădejde, în carieră, însă libertatea imensă de a fi creativi ne bucură enorm. Cu Temișan am lucrat bine. Nu calcă prima dată într-un spectacol de teatru. Joacă la Teatrul „Elisabeta” în spectacolele:  „Boeing Boeing” și „Încurcături la nivel înalt”. Aurelian este cântăreţ, dar s-a dovedit a fi şi un actor foarte bun. Lumea știe cum cântă Aurelian și vor să-l vadă cum joacă. Am lucrat împreună în spectacolul “Chicago” de la Teatrul Naţional, cândva.

L-am distribuit în “Pijamale”, în primul rând pentru că şi-a dorit. Este foarte conștiincios. A învățat textul repede. Interpretează bărbatul care aleargă după cele două femei; Monica e soția lui și în spectacol, Anca Sigartău este cea care dorește să-i devină amantă. Eu joc prietenul Leonard care provoacă încurcăturile. S-a antrenat bine și a prins repede mecanismul gândirii scenice, un instrument specific actoriei. Fiind cântăreț, ne-a ajutat mult în a simţi ritmul spectacolului.

Sanda Manu repeta comedia cu metronoame. Întâi ştiam textul, apoi dădea ritmul. Cred că un actor total trebuie să aibă o bună ureche muzicală. Nu întâmplător se dau probă de ritm, încă, în Facultatea de Teatru. Trebuie să avem armonie muzicală pe scenă.  Revenind la comedia „Pijamale”, ea îți dă bucuria de a trece în sufrageria actorilor. Emil Pârvu s-a retras, mi-a spus să n-o luăm personal, și-a dorit să continuăm să jucăm spectacolul. Eu am avut curajul să preiau spectacolul. Aurelian Temișan este nou, iar toți ceilalți care făceau parte din distribuţie şi înainte au rămas: Alexandra Velniciuc, Monica Davidescu, Vlad Jipa, Anca Sigartău şi Romeo Pop.

Unde mai joci? Ce proiecte mai ai?

În afară de Teatrul “Metropolis” şi Teatrul Naţional, am o colaborare la Centrul Nicolae Bălcescu, “Nimeni nu-i perfect”,  o comedie în regia lui Radu Beligan, pentru publicul larg unde am parteneri de scenă minunați. Jucăm din 2010, am făcut turnee. În afară de teatru, țin pasul cu proiectul muzical. La inițiativa doamnei Claudia Popa, directorul “Creart”, și a domnului primar Oprescu, care a spus că nu trebuie să ne prețuim actorii numai după ce mor, ci şi cât sunt în viață, există 12 piese muzicale (tangouri, rumbe, romanțe) care au prins viaţă în CD-ul “Bucureștiul meu iubit”.

FOTO: arhiva proprie



12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.