Spectacol Să râdem, că şi aşa o ducem prost
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacol-sa-radem-ca-si-asa-o-ducem-prost/

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate […]

Un articol de Andrada Văsii|25 ianuarie 2013

Si daca numele dramaturgului este Ion Sapdaru, asteptarile publicului capata proportii demne de a fi luate in seama. Dupa succesul pe care l-a avut cu piesa Natura moarta cu nepot obez, actorul, regizorul si scenaristul roman surprinde din 15 decembrie indragostitii de teatru din Iasi cu un alt text,Hollywood Mirage, un text care se salveaza de superficialitate si de efemer prin diversitatea ranilor adanci pe care le expune cu realism, dar un realism imprimat cu duiosie si cu mult umor, cand delicat, cand taios.

Sub privirile critice ale autorului, care ocupa si scaunul de regizor, piesa Hollywood Mirage isi desfasoara firul actiunii in Sala “Uzina cu Teatrul” a Teatrului National “Vasile Alecsandri” din Iasi, spatiu cunoscut, deja, pentru neconventionalitate, dar si pentru dimensiunile reduse. Cu toate acestea, intreaga punere in scena nu este lipsita de amploare, de stralucire. Dimpotriva. Actorii au sarm, aplomb, decorul incinta prin paradoxul pe care reuseste sa il creeze, replicile curg cu naturalete si cu precizie, incurajate de ingeniozitatea cu care au fost scrise, iar spectatorii nu isi pot pastra aplauzele numai pentru final.

Disecand, se poate afirma, fara teama de a exagera, ca fiecare element al spectacolului  Hollywood Mirage sfarama orice urma de rezerva, imprastiind eventualul scepticism in mii de bucati si lasa libertate totala rasului, intelegerii, empatiei. Astfel, experimentatul scenograf Rodica Arghir reda, cum nu se poate mai bine, contradictiile care marcheaza viata personajelor lui Ion Sapdaru. Desi acestea fura identitatea unor personalitati care au marcat istoria, isi duc viata intr-un bar de mana a doua, intr-un decor mai degraba de crasma de cartier decat de HollywoodPseudoElvis-ul, PseudoMadonna,PseudoMarilynMonroePseudoHarryPotter-ul si PseudoCharlieChaplin-ul isi fac meseria intr-un spatiu lipsit de orice grandoare, se invart printre mese de lemn si isi servesc clientii reconstituind varianta de duzina a hainelor si a machiajului vedetelor pe care le muleaza pe propriile gesturi, replici si fel de a fi. Ratarea, compromisul, amatorismul ii pandesc la fiecare colt. Chiar daca acest decor se trasforma in partea a doua a spectacolului, lemnul, material care duce cu gandul la rustic si nu la covorul rosu alHollywood-ului, asa cum s-ar putea astepta spectatorul inainte de inceperea reprezentatiei, ramane in centrul intregii conceptii scenografice ca o pledoarie pentru paradoxul pe care il traiesc angajatii localuluiHollywood Mirage. Mai mult, ironic, undeva in spate, evidentiate de firma luminoasa cu aer de cabaret, bucati de pelicule de film reconstituite dintr-un plastic de proasta calitate, amintesc de epoca filmului mut si de Charlie Chaplin.

Dar nu numai decorul incita si incurajeaza contradictiile in piesa scrisa si regizata de catre Ion Sapdaru. Personajele, in pielea carora se transpun cum nu se poate mai firesc actorii Constantin Puscasu, Dumitru Nastrusnicu, Irina Radutu, Cosmin Maxim, Daniel Chirila, Ionut Cornila, Claudia Chiras, Anne-Marie Chertic, Constantin Avadanei, Silvia Popa, Daniel Busuioc, Diana Chirila siCosmin Panaite, sunt atat de bine construite si fura, cu maiestria cu care le boteaza autorul, atat insusiri din viata artistilor ratati sau a agentilor de servicii de protectie si paza, cat si elemente din vietile marunte ale oamenilor obisnuiti, incat starnesc sentimente dintre cele mai diverse. Ba le asculti si le privesti cu simpatie amestecata cu mila si curiozitate, ba le iei in ras, le judeci si le compari cu entitati pe care tu insusi le desconsideri. Se remarca, in primul rand, Titel Popa, proprietarul localului Hollywood Mirage, luat in grija si tratat cu cele mai de pret resurse interioare de catre actorul Constatin Puscasu, cel in jurul caruia se construieste intreaga actiune, un personaj atat de complex, incat nu stii care parte din el sa o privesti cu mai mult interes. Reuseste sa cuprinda in comportament si in discurs ramasite de slugarnicie si de naivitate, de barbat dependent de mama intr-atat, incat l-ar fi interesat pana si pe Freud, de patron santajist emotional, cu suflet mare, totusi, de oportunist. Acest mic speculant de vise spulberate si vieti marete ratate aduna in cuibul sau, cu grija unei mame adoptive, individualitati pe care sa le poata exploata, dar si ajuta pentru a le spori dependenta.  Copiile lui Marilyn Monroe, Madonna, Elvis Presley, Harry Potter si Charlie Chaplin ii servesc lui Titel Popa clientii cu frustrare si cu speranta ca mai pot aduna cate ceva din cenusa propriilor nazuinte. Ion Sapdaru se foloseste de ele pentru a aduce in discutie tipologii din lumea artistilor care nu reusesc sa ajunga in varf si isi inneaca supararea in compromis. Emotionant se dovedeste a fi, prin incapacitatea de a se impaca cu esecul profesional si prin neputinta de a face mai mult pentru sine pentru a se salva din crasma in care isi duce existenta, PseudoCharlieChaplin-ul, interpretat de catre actorul Ionut Cornila. De asemenea, unul dintre personajele puternice, carismatice si motorul neprevazutului, al comicului de situatie dinHollywood Mirage este cel interpretat de catre Dumitru Nastrusnicu, seful SPP-istilor care il au in paza pe insusi presedintele tarii. Nu te lasa indiferent nici actrita Irina Radutu in rolul unei Marilyn Monroe de Barlad, o moldoveanca dintr-o bucata, cu gura de mahalagioaca si o femeie constienta de atuurile sale sau Anne-Marie Chertic interpretand-o pe Lilica Eminescu, femeia de serviciu a localului, o tanti cu un umor debordant, de om simplu, din popor.

Insa, vedeta spectacolului Hollywood Mirage este insusi textul, taios, bland, realist, romantic, analitic. Fireste ca fara replici care sa hraneasca interesul publicului si sa motiveze actorii sa se autodepaseasca o piesa de teatru este pe jumatate un esec. Dar, in scenariul lui Ion Sapdaru se simte pur si simplu parfumul naturaletii, dialogurile nu par fortate, iar in timp ce ele curg spectatorul are senzatia ca i se face o radiografie a vietii sociale si politice in care este inradacinat, dar ca se poate si detasa pentru a privi cu ochi critic trairile personajelor. Si, desi insusi autorul marturiseste ca s-a lasat condus in constructia personajelor de fascinatia pe care Hollywood-ul o exercita asupra fiecaruia dintre noi, lumea vedetelor de cinema se dovedeste a fi mai mult un pretext pentru o analiza la rece a Romaniei iluziilor in care traim. Pe scurt, angajatii localului Hollywood Mirage detinut de Titel Popa isi castiga existenta reconstituind o atmosfera de Hollywood pentru a satisface placerile clientilor plictisiti de propria viata si in cautare de refugiu intr-o lume altfel, au cateva piese si replici din filme pe care le repeta zilnic, se cearta intre ei, se invidiaza, dar se sustin ca membrii unei familii. Inceputul piesei ii surpinde pregatindu-se pentru o noua zi de munca, zi care se va dovedi a fi, insa, inceputul sfarsitului afacerii care ii hraneste. In toiul discutiilor aprinse dintre ei, da buzna o echipa de SPP-isti care a ales tocmai localul luiTitel pentru o iesire a presedintelui la masa cu prietenii. Din momentul in care acesti agenti calca pragulHollywood Mirage-ului, totul se condimenteaza cu suspiciune, agitatie, neliniste, teama, false sperante, totul se destrama in firele mai multor povesti. Spectatorul prinde toate aceste fire si afla, rand pe rand povestea de viata a fiecaruia dintre eroii scenaristului Ion Sapdaru.

Ratarea, ridicolul, cabotinismul, oportunismul din lumea afacerilor de cartier, mirajul hollywoodian reprodus ieftin, cu putine resurse si cu scopul obtinerii unui profit maxim, conditia de semizei pe care si-o atribuie angajatii unor servicii de protectie si paza, uratul unei vieti sociale macinata de saracie sunt ingrediente pe care scenaristul si regizorul Ion Sapdaru le dozeaza atat de bine in spectacolul Hollywood Mirage, folosind ca ustensila umorul, incat succesul ii este garantat.

 

Sursa: Ceascadecultura

30
/07
/17

Astăzi a încetat din viață artista Marina Scupra, potrivit unui anunț publicat de Mirabela Dauer pe pagina sa oficială de Facebook. ''Marina Scupra s-a stins ..., cuvintele sunt de prisos ... Dumnezeu să te primească de-a dreapta lui... Condoleanțe familiei...'', a scris și Ovidiu Komornyik pe aceeași rețea de socializare.

30
/07
/17

Unul dintre momentele de culminație și excelență artistică devenite tradiție la Festivalul „Vara Magică” o constituie prezența pianistului Valentin Gheorghiu în cadrul concertelor desfășurate sub genericul Dialogul generațiilor. Miercuri, 2 august, de la ora 19.30 pe scena Ateneului Român alături de Valentin Gheorghiu se vor afla soția acestuia, Roxana Gheorghiu – pian și fiica lui, Valentina Gheorghiu – pian, dar și o altă celebră celebră familie de muzicieni români, Marin Cazacu – violoncel, Ștefan Cazacu – violoncel și Iulia Adriana Cazacu – vioară.

30
/07
/17

CRONICĂ DE FILM La concurență cu al „Al doilea joc” (2014) al lui Corneliu Porumboiu, „Țara moartă”, noul film al lui Radu Jude, este probabil cel mai radical și anti-spectacular documentar românesc post-2000. O operă cinematografică ambițioasă formal și polemică prin subiect.

28
/07
/17

Editura Nemira ii invită pe cinefili la o nouă ediție Movie night by the book, miercuri, 2 august, de la ora 21.00, dedicată lui Charlie Chaplin: seara începe cu o discuție despre Viața mea, autobiografia regizorului și continuă cu proiecția filmul Modern Times. 

28
/07
/17

Safari, cel mai recent documentar al regizorului austriac Ulrich Seidl, va intra în cinematografe pe data de 11 august. Filmul a avut premiera la festivalul de Film de la Veneția, iar regizorul a fost prezent în România la proiecțiile filmului de la Cluj, în cadrul TIFF.

28
/07
/17

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu prezintă, la Fabrica de Cultură, în zilele de 4 și 5 august, de la orele 19:00, două reprezentații ale spectacolului „Faust”, în regia lui Silviu Purcărete, cu ocazia întâlnirii anuale a sașilor, estimată, de către organizatori, a fi cea mai mare de după 1989.

27
/07
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Tristan Tzara (Samuel Rosenstock, 1896-1963), născut la Moinești și mort la Paris, a avut o existență fabuloasă, parcă meteorică prin dâra de neașteptat, fulgurantă, lăsată pe firmamentul Europei culturale.

27
/07
/17

Festivalul Filmul de Piatră (27 - 30 iulie, Piatra Neamț) a ajuns la cea de-a zecea ediție. Anul acesta, festivalul își sărbătorește cele 10 ediții de existență cu cele mai bune filme din ultimul an, muzică live și petreceri până în zori de zi, evenimente în aer liber și activități organizate de către voluntari.

27
/07
/17

„Cu ce a fost piesa? Cu trei homeleși!” … E primul răspuns (fulger!) pe care l-am dat după un spectacol tur-de forță...și un marș (la fel de forțat) printr-un București canicular. Abia după ce am ajuns acasă și am început să derulez în minte (la rece!) cele 90 de minute ale piesei lui Harold Pinter, răspunsurile au început să prindă contur.

27
/07
/17

Ajunsă la cea de-a 4-a ediție,Caravana Filmelor NexT urmează să instalezesala de cinema preferată a verii în aer liber, în grădini, parcuri, pajiști întinse și alte spații verzi neconvenționale din 7 orașe din țară, în perioada 27 iulie – 23 august.

26
/07
/17

Domnule Zografi, a trecut multă vreme de când vreau să vă scriu. Am motive strict literare, desigur, dar mai e ceva: Fizica. Aveți Fizica la bază, ceea ce, nu vă ascund, mă duce cu gândul la domnul Sabato.

26
/07
/17

„Marița”, debutul în lungmetraj al regizorului Cristi Iftime, va avea premiera în cinematografele din România de Ziua Națională. Producția va fi distribuită în cinematografele din toată țara de microFILM.