Spectacolul ‘’Magic Naţional’’ la final de stagiune TNB 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-magic-national-la-final-de-stagiune-tnb-2017/

Magic Naţional de la Teatrului Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti, jucat pentru ultima oară în stagiunea 2017, este un spectacol cu momente de muzică, actorie, dans, poezie.

Un articol de Corina Dima|27 iunie 2017

Duminică, 18 iunie 2017, la sala mare a TNB a avut loc Magic Naţional, un spectacol-concert, aşa cum era menţionat în program, cu cel puţin zece reprezentanţi ai scenei naţionalului. Acest spectacol s-a mai jucat la Teatrul Naţional, ca reprezentaţie ce precede sărbătorile de Crăciun, la sfârştul anului 2015 pentru prima dată (premieră decembrie 2015, apoi reluat în ianuarie 2016).

Într-o seară de duminică de iunie, înainte de sfârşitul stagiunii teatrale, publicul bucureştean (în sală public majoritar de 50-60 ani) a avut parte de o reprezentaţie construită dintr-o alăturare de muzică şi poezie, teatru, dans contemporan sau step şi momente-parodie muzicale şi actoriceşti semnate ActOrchestra.

Ţinând cont de faptul că majoritatea pieselor muzicale şi intermezzo-urile dintre momente artistice au fost interpretate de familia Drăgoi, în prim-plan fiind acordeonistul Emy Drăgoi, spectacolul a căpătat semnificaţia unui spectacol Emy Drăgoi & friends. Pe scenă Emy Drăgoi a fost alături de 3D Pro’ect & Jazz Hot Club Romania (avându-i în centru pe cei 2 acodeonişti Bica Drăgoi şi Emilian Jr., tatăl şi nepotul lui Emy Drăgoi),  dar şi de fiicele sale, în interpretări solistice, Alessia Drăgoi de 9 ani şi Bianca Drăgoi de 13 ani, eleve ale Colegiului de Artă “Carmen Sylva” din Ploieşti (anul acesta elevele au câştigat locul 3 la Olimpiada naţională a şcolilor şi liceelor de artă, la Colegiul “Sabin Drăgoi” din Arad). Familia Drăgoi ne-a purtat cu uşurinţă prin stiluri muzicale diferite, de la sonorităţi de jazz la muzică clasică, de la muzică lăutărească la şansonete sau romanţe.

Percuţionistul Lucian Maxim a susţinut, cu mult elan ‘’ritmic’’ şi măiestrie, cu ajutorul diverselor instrumente de percuţie, întregul repertoriu al artiştilor (inclusiv momentul coregrafic de dans contemporan al lui Istvan Teglas).

Dintre artiştii teatrului naţional au ieşit în evidenţă momentele muzicale interpretate de două actriţe (surprize foarte plăcute, pentru cine nu le ştia în această ipostază): Anca Sigartău (de la Leliţă Ioană la muzică lăutărească sau la şansonete cântate în franceză) şi Medeea Marinescu (atât la pian, dar mai ales vocal –Love for sale-).

Un moment intens ne-a oferit Marius Manole prin recitarea poeziei ‘’Fericirea‘’ de Zaharia Stancu (actorul şi-a şters, de câteva ori, lacrimile ce se observau pe obraz). Ion Caramitru, care a semnat şi regia spectacolului, ne-a recitat versuri scrise cu multă sensibilitate de poeţi precum Nichita Stănescu sau Ana Blandiana.

Lari Giorgescu ne-a prezentat cu prospeţime şi tonus un monolog ce a descris forfota unui târg, cu bunătăţile şi târgoveţii lui (I.L. Caragiale – Moșii).

ActOrchestra (Emilian Mârnea, Petre Ancuța, Florin Călbăjos) au adus un suflu proaspăt spectacolului prin abordarea lor nonconformistă şi amuzantă – prin alăturarea muzicii clasice de teatrul non-verbal sau elemente de pantomimă.

Pentru că gusturile nu se discută şi manifestările artistice trebuie să acopere un public cât mai larg, este salutar genul de spectacol-concert propus de naţionalul bucureştean. Dar, recomandarea vine pentru mai multă atenţie la detalii, începând cu sonorizarea (planul acordeoniştilor a fost prea tare în comparaţie cu solista Anca Sigartău, spre exemplu, la fel, vioara Biancăi Drăgoi a fost mult prea tare) sau partea video (când industria video a evoluat atât de mult şi se fac filmuleţe, ilustraţii speciale dedicate unor spectacole, să proiectezi nişte poze pe fundal cu stiluri atât de diferite unele faţă de altele, în acelaşi spectacol, cu efecte diverse deasupra, nu este onorat pentru un spectacol TNB, cu atâţia specialişti; dacă nu există bugete alocate atunci se pot elimina nişte efecte video care pot chiar dăuna atmosferei create) şi totodată de a echilibra momentele anumitor arte/ artişti. S-a simţit, de asemenea, lipsa unui mesaj sau a unei unităţi a spectacolului. Recomandabil pentru un astfel de spectacol este unitatea tematică (este cel mai lesne să alegi o temă sub care să se desfăşoare spectacolul) sau unitatea stilistică asumată, mai exact un fir comun, conducător, care să lege astfel de momente artistice şi să existe astfel un mesaj al spectacolului.

Pe 7 august 2017 spectacolul Magic Național va participa în Macedonia la cea de-a 57-a ediţie a Festivalului Internaţional de Vară, Ohrid 2017.

18
/05
/15

Filmul câștigător al marelui premiu Pelicam 2014, “My Name is Salt” (Elveția/India, 2013), va fi proiectat joi, 21 mai, în grădina J’ai Bistrot din București. Pelicam, Festivalul Internațional de Film pentru Mediu și Oameni, intră pe ultima sută de metri până la cea de-a patra ediție care se întinde, de data asta, pe patru zile și are loc între 11 și 14 iunie 2015.

18
/05
/15

Actorul şi prezentatorul TV Pavel Bartoş se alătură personalităţilor care au acceptat să-şi arate calităţile de librar şi se va întâlni cu publicul marţi, de la ora 19.00, la librăria Bizantină din Bucureşti, unde va prezenta recomandările sale de carte, în cadrul campaniei "Librar pentru o zi".

17
/05
/15

CRONICĂ DE FILM După noul (dar, în esență, vechiul) „Mad Max: Fury Road”, 90% din regizorii hollywoodieni de blockbustere ar trebui demiși pentru lipsă flagrantă de imaginație, într-atât de sterpe par filmele lor în comparație cu spectacularul dezinvolt al lui George Miller.

16
/05
/15

CRONICĂ DE FILM Prezentat recent în cadrul Festivalului Filmului European și anunțat pentru septembrie în cinematografe, „Autoportretul unei fete cuminți”, scris și regizat de Ana Lungu, este un film inedit – în peisajul cinematografiei române –, care surprinde prin finețea mizanscenei, rafinamentul dialogurilor și tratarea dedramatizată a narațiunii.

16
/05
/15

Se conturează, deja, un fenomen în teatrul românesc: tinerii de la “Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea. Pentru cei care cunosc istoria recentă: Râmnicu Vâlcea devine noua Brăilă.

16
/05
/15

Festivalul Internațional de Teatru Nou de la Arad a ajuns la a treia ediție. Dar adevărul este că e a treia ediție sub pălăria acestui concept, căci Festivalul ITN moștenește de fapt vechiul Festival “Underground” (numit, în ultimii săi ani, “Eurounderground”). Vorbim, deci, despre o tradiție de decenii în nișa alternativului.

16
/05
/15

Descoperă lumea de dincolo de gratii într-o nouă ediție CineȘoc: miercuri, 20 mai, începând cu ora 19.00, iubitorii de cinematografie de calitate sunt așteptați la Sala ARCUB din strada Batiște nr. 14. Filmul lunii mai este tulburătorul Starred Up (2013), o dramă intensă și convingătoare despre viața din penitenciare. 

15
/05
/15

Sunt puține spectacole de teatru care ajung, fie că își propun sau nu, la un adevăr atât de radical: există creaturi care ar trebui omorâte nu o dată, ci de mai multe ori, și tot nu ar fi de ajuns. “Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas” merge până la acest capăt.

15
/05
/15

Una din primele versiuni ale lucrării "Muza adormită", de Constantin Brâncuşi, s­-a vândut cu suma de 9,125 milioane de dolari, joi seară, la New York, într­-o săptămână marcată de vânzări record în lumea artei, şi va rămâne în continuare într-o colecţie privată americană.

15
/05
/15

"Un etaj mai jos", de Radu Muntean, selectat în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, beneficiază de critici elogioase, editorii The Hollywood Reporter afirmând că pelicula "este puternică, tăioasă şi revoluţionară", în timp ce Variety spune că "este un anti-thriller captivant".

15
/05
/15

Casanova, amantul etern al Italiei, își povestește memoriile. Știați că în copilărie și-a dorit să devină preot și că purta conversații cu Voltaire și Rousseau?

15
/05
/15

Creatorul legendarei francize post-apocaliptice „Mad Max”, genialul George Miller ocupă din nou scaunul regizoral şi aduce, din 15 mai, pe marile ecrane „Mad Max: Drumul Furiei”, o nouă incursiune în universul exploziv al lui Max Rockatansky.