“Spioni de ocazie”. Sub acoperire
https://www.ziarulmetropolis.ro/spioni-de-ocazie-sub-acoperire/

CRONICĂ DE FILM „Spioni de ocazie” (2021), noul documentar al Oanei Giurgiu, disponibil în cinematografe, aduce în atenţie o poveste fascinantă de spionaj din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, care a vizat şi România. Formal, însă, filmul nu se ridică la înălţimea subiectului său.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 aprilie 2022

Este un truism că, în cazul documentarelor despre evenimente din trecut, cea mai mare problemă este găsirea imaginilor potrivite. Sau, în unele situaţii, pur şi simplu descoperirea unor arhive vizuale, de orice natură.

Atunci când ele nu există, cineaştii sunt nevoiţi să recurgă la tertipuri. Cele mai banale – şi uzate din cauza suprautilizării lor în documentarele didactice de televiziune – sunt reconstituirile cu actori. Sunt cazuri, rare, când această tehnică, folosită cu inventivitate de regizori de nonficţiune, dă rezultate formidabile şi duce la un cinema valoros. Însă de cele mai multe ori ea rămâne o simplă cârjă, la care se apelează pentru a ilustra informaţiile livrate prin voice-over. E o specie de documentar extrem de puţin ofertantă.

Oana Giurgiu pare să-şi fi dat seama de riscurile reconstituirilor tradiţionale în realizarea noului ei documentar, “Spioni de ocazie” (2021). Aşa că, pentru a completa vizual poveştile spuse prin comentariul din off despre tinerii sionişti proaspăt ajunşi în Palestina şi trimişi de serviciile secrete britanice, cu ajutorul Mossad, în 1944 în ţări din Europa de Est aflate sub controlul sau influenţa Germaniei naziste (România, Ungaria, Iugoslavia, Slovacia), pentru a încerca să salveze prizonieri de război, apelează la reconstituiri prin fotografii (realizate de Alex Gâlmeanu) cu actori deopotrivă profesionişti şi neprofesionişti, aleşi să semene măcar puţin cu spionii reali (de la care nu au rămas, înţelegem, decât foarte puţine imagini). Ele sunt completate cu înregistrări reale de arhivă (aparent din jurnale de actualităţi ale vremii) şi cu interviuri noi cu câţiva istorici.

Ideea cu fotografiile, montate deseori să sugereze o anume mişcare şi să reconstituie presupuse scene din periplul spionilor de conjunctură prin ţările lor de origine (montajul îi aparţine Letiţiei Ştefănescu), e cea care ridică cele mai multe probleme.

Pe de o parte, ea se dovedeşte salvatoare în încercarea cineastei de a spune prin imagini o istorie care, prin natura sa secretă, nu trebuia să lase prea multe urme şi ajută (doar puţin) la digerarea cantităţii uriaşe de informaţii oferite, în engleză, prin voice-over (care e un amestec între o voce a unui narator obiectiv, ceremonial, şi câteva voci la persoana întâi care aparent citesc fragmente din amintirile sau jurnalele unora dintre spioni).

Pe de altă parte, fotografiile, al căror alb-negru nu poate ascunde curăţenia lor, latura lor artistică pronunţată, riscă să atragă prea mult atenţia asupra lor şi produc uneori un asumat efect comic (dat în principal de mimica exagerată a celor fotografiaţi şi de unghiurile de fotografiere) care e într-un contrast cvasi-nejustificat cu gravitatea întâmplărilor în sine (faptul că unii oameni îşi riscau viaţa încercând să îi salveze pe alţii).

Marele merit al documentarului este că scoate la suprafaţă acest mic capitol al istoriei celui de-Al Doilea Război Mondial şi a acestei părţi a Europei, iar operaţiunile de spionaj care constituie subiectul filmului (şi peste care Oana Giurgiu a dat când realiza precedentul său documentar, “Aliyah DaDa”, despre emigrarea evreilor din România spre Israel) sunt, într-adevăr, spectaculoase.

În acelaşi timp însă, numărul mare de personaje aduse în scenă încă de la început (şi asupra cărora se va reveni alternativ pe parcurs), schimbările dese de registru stilistic (de la interviuri filmate convenţional, la arhive şi apoi reenactment-uri) şi trecerea de la o operaţiune la alta şi de la o ţară la alta, într-o mişcare de paşi înainte şi paşi înapoi prin care montajul încearcă să pună ordine în stufărişul de date şi fapte, fac ca filmul să devină de la un punct încolo obositor, greu de urmărit.

Nu îi lasă spectatorului aproape niciun moment de respiro şi de reflecţie.

La final, senzaţia e că un subiect atât de fascinant nu şi-a găsit forma cea mai stimulantă cinematografic prin care să fie pus în valoare.

„Spioni de ocazie” a intrat în cinematografe la 29 aprilie, fiind distribuit de Transilvania Film.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.