Sustenabilitatea la One World Romania 2022
https://www.ziarulmetropolis.ro/sustenabilitatea-la-one-world-romania-2022/

În ultimii ani, sustenabilitatea a ajuns să fie pe buzele tuturor, în cele mai diverse domenii. De ce nu ar fi ea prezentă şi în lumea cinematografiei?

Un articol de Petre Ivan|11 mai 2022

Așa cum ne întrebăm ce fel de impact au practicile noastre de zi cu zi asupra mediului, haideți să ne întrebăm împreună ce impact poate avea un festival internațional de film documentar asupra mediului sau cel puțin, care sunt unghiurile din care putem privi subiectul?

În această incursiune, organizatorii Festivalului One World Romania 2022 au contribuit constant la sustenabilitatea abordării în planificarea acestui festival în ultimii 15 ani. Din acest an aceste activități sunt mult mai conștient aplicate în multe dintre activități – plecând de la procesul de planificare al secțiunilor și de realizare a parteneriatelor, până la o „ecologie’’ de coordonare a echipelor din perspectiva grijii de sine și de celălalt.

Ce înseamnă sustenabilitatea la OWR #15?

1. Filmul documentar în sine este sustenabil prin procesul de realizare a lui, de la echipe, la bugete și limitări, totul lasă loc creativității în a găsi soluții

„Filmul documentar în sine este sustenabil pentru că realizarea lui necesită o echipă foarte mică și respectă astfel principiile de sustenabilitate, iar consumul este mult mai mic decât la ficțiune. Una este să-ți alegi echipe locale, să aduci oameni din zona în care se filmează, și alta este să-i aduci din altă parte și să poluezi mediul cu benzină și transport. Să consumi mai puțin înseamnă de fapt și să răspunzi la întrebarea cum refolosești ce ai?

Când lucrezi în documentar ești în continuă adaptare la condițiile și limitele pe care le ai. Faptul că ai un buget limitat, păstrează mai sustenabile și eco friendly producțiile.’’ subliniază Monica Stan, directorul artistic al festivalului .

Pentru mai multe detalii puteți urmării emisiunea ASAPPERII, episodul 9, unde, în parteneriat cu Black Rhino Radio, Monica Stan, alături de Mihai Dragolea, regizor și scenarist de film documentar, au răspuns la întrebarea „ce au în comun ecologia și cinematografia?’’

2. În furnizarea catering-ului nu se folosesc produse de origine animală.

„Cel mai important demers în ediția aceasta este că renunțăm la produse de origine animală în meniurile propuse, deoarece producția lor are un impact semnificativ asupra mediului, ridică amprenta de carbon. De asemenea ne dorim să celebrăm viața tuturor vietăților, iar în acest context ne propunem să nu susținem industria cărnii și a lactatelor.”, continuă Andrei Mocanu, director executiv OWR#15

Mai mult, toate produsele alimentare se consumă în recipiente reciclabile pentru evenimente, de la pahare de carton, la tacâmuri de unică folosință biodegradabile.

3. Numărul materialelor promoționale, cu precădere cele de publicitate outdoor, s-a redus cu 50% în ultimii ani. Surplusul de materiale promoționale (mai ales hârtia) a fost și este reciclată.

„Reciclarea a început încă din 2019, când am făcut sacoșe pentru goodie bags din mesh-uri și toate tipăriturile care nu erau pe hârtie.’’, spune Tudorița Șoldănescu, director executiv Asociația One World Romania și Coordonator Parteneriate și Finanțări OWR#15.

Până la urmă, un festival de filme documentare e mai puțin consumator de bunuri reciclate, decât un festival comercial, unde se produce în cantități mult mai mari.

4. Traseul filmelor care ajung la festivaluri, în general, sunt trimise cu transporturi aeriene, în carcase de siguranță pentru obiecte fragile. Anul trecut au fost primite doar 4 filme din 70 în acest format, iar în 2022 toate filmele au venit la OWR#15 sub formă digitală.

5. Ediția din 2022 este prima unde avem și mașini 100% electrice, cu sprijinul Spark, „În orașe foarte aglomerate, precum Bucureștiul, mașinile electrice contribuie la o calitate mult mai bună a aerului, reducând din poluare”, ne mai spune Andrei.

6. Construirea unor relații pe termen lung, atât cu partenerii și susținătorii festivalului, dar și cu echipele fiecărei ediții.

„Oricâte proiecții avem, prin temele pe care le avem și oamenii pe care îi aducem suntem în sine sustenabili. Partenerii constanți ai festivalului sunt apropiați de valorile noastre, fie că e vorba despre ecologie, reciclare, diversitate.’’ adaugă Tudorița Șoldănescu.

În tot acest ecosistem de organizare al unui festival, echipele care lucrează la festival se formează pentru perioade mai mari de timp, astfel încât să se perpetueze o cultură, dar și să se reducă din consumul de resurse și timp.

„Pe de altă parte Festivalul este un moment în sine în care se consumă, important este să nu fie risipă de resurse, care altfel ar putea fi evitate. Festivalul este un eveniment, în care nu poți să te privezi de bucuria întâlnirii, iar oamenii circulă. Nu sunt bugete mari pentru transport, nici nu se iau bilete de avion exagerat de multe.’’ Alexandru Solomon, președinte Asociația One World Romania

Până la urmă diferența se face la dorința noastră de a produce mai puțin și să se focuseze pe calitate și nu cantitate: mai puține deșeuri, zboruri cu avioane, încurajarea cateringului cu produse locale, reducerea amprentei de carbon „..dar poți să faci un festival doar cu invitați din regiune? E un preț pe care trebuie să-l plătești. Facem un eveniment internațional, dar să îl facem cât mai sustenabil.’’, completează Andrei Mocanu.

Producția de film poate reprezenta o posibilă amenințare ecologică, deoarece se adună echipe, se consumă, există nevoia găsirii unui echilibru fin. Până la urmă și producția de bunuri culturale are o amprentă de carbon – „ o expunere de film, cu cât este mai mare, produce tot felul de noxe. Iar dacă faci ca la carte un festival de film sustenabil, atunci devine un lux, se mărește bugetul pentru că nu există infrastructură, spre exemplu cea de reciclare. E nevoie să se redimensioneze festivalul sau să se reducă numărul de filme în funcție de capacitatea publicului de a consuma filmele respective, o dimensionare a conținutului în funcție de public. Documentarul în general este slow, nu ieși din sală și ai digerat tot, e slow food for thought.’’ ne mai spune Alexandru Solomon.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

18
/02
/24

CRONICĂ DE FILM Cu premiera mondială în secţiunea Forum, necompetiţională, a Festivalului de la Berlin, "Săptămâna Mare", scris şi regizat de Andrei Cohn şi inspirat din nuvela "O făclie de Paşte" a lui I. L. Caragiale, este un film care gravitează în jurul unei întrebări fundamentale: Cum se ajunge ca un om să-i ia viaţa celui de lângă el?

16
/02
/24

După 5 nominalizări la Oscar (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun film internațional, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun sunet), Grand Prix și Premiul FIPRESCI la Cannes, după sute de articole în presa internațională care îl identifică drept cel mai răvășitor film al anului, The Zone of Interest / Zona de interes se vede acum în România, în 40 de cinematografe din 20 de orașe.

16
/02
/24

Happy Cinema a pregătit filme de top pentru luna februarie, potrivite pentru toate gusturile și vârstele. Cinematografele din lanțul Happy Cinema îți oferă o experiență de calitate la cele mai prietenoase prețuri. Blockbustere de la Hollywood, filme animate, filme dedicate melomanilor sau filme pentru copii – toate te așteaptă în cele 10 cinematografe din țară.

15
/02
/24

Cu ocazia Zilei Naționale Constantin Brâncuși, reprezentanțele Institutului Cultural Român de la Lisabona, Beijing, Istanbul, Londra, Stockholm, Bruxelles, Veneția, Madrid, Tel Aviv și Varșovia vor organiza o serie de evenimente pentru a celebra și a aduce în prim-plan contribuția inestimabilă a celui mai mare sculptor român la patrimoniul cultural mondial.

15
/02
/24

Warner TV transformă weekend-ul de dinaintea galei de decernare a premiilor Academiei americane de film într-un maraton de filme de Oscar®, cu șapte producții reprezentative, nominalizate sau recompensate cu mult-râvnita statuetă. În serile de 8, 9 și 10 martie vor putea fi urmărite drame și filme de acțiune lansate pe parcursul a șapte decenii.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.