”Țara moartă”, o operă ”perfect suspendată între realism și poezie”, de vinerea viitoare în cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/tara-moarta-o-opera-perfect-suspendata-intre-realism-si-poezie-de-vinerea-viitoare-in-cinema/

Eseul documentar ”Țara moartă”, realizat de regizorul Radu Jude, care va avea premiera în cinematografele româneşti pe 25 august, se bucură de cronici laudative din partea criticilor internaţionali.

Un articol de Petre Ivan|18 august 2017

În viziunea site-ului Kino-Zeit.de, producția ”Țara moartă” face parte dintr-o trilogie a unor povești îngropate, alături de ”Aferim!” și ”Inimi cicatrizate”.

Noul copil de aur al cinematografiei românești a găsit un mod propriu de a privi în spatele mecanismului fotografiilor. Acolo stă ceva care în istoriografia prezentă a României este prea ușor uitat: rasismul. Jude combină cercetările politice cu un mod de abordare abstract. – Kino-Zeit

”O excepție între filmele românești recente care se străduiesc din răsputeri să atingă autenticitatea maximă, «Țara moartă» folosește imaginile împreună cu scepticismul unui istoriograf asupra ariei vaste pe care o evocă”, a notat Variety.

Abordând în mod inteligent și original anti-semitismul și propaganda naționalistă în contextul vieții oamenilor «obișnuiți», filmul merită o expunere la scară largă în festivalurile orientate spre documentare și dincolo de ele. – The Hollywood Reporter

Selecția fotografiilor făcută de Jude este una ”superbă, iluminatoare”, a mai notat publicația americană, iar filmul ”suprinde prin puritatea sa estetică, fiind un instantaneu multi-dimensional al istoriei”.

”«Țara moartă» este o idee atrăgătoare, executată cu un telent artistic curajos care oscilează între experimental și tehnici documentare tradiționale

Cu ultimele sale opere, Radu Jude pare că vrea să reconstruiască o frescă istorică națională, reconstituind evenimentele care au avut loc în țară înaintea erei socialiste”. Meticulozitatea este cuvântul prin care italienii caracterizează producția – ”o operă perfect suspendată între realism și poezie. – Quinlan (revista italiană de critică cinematografică)

”În aparenta sa simplitate, «Țara moartă» este un film foarte valoros, este o reflecție mai mult decât acută asupra poveștii, imaginii, documentelor, asupra istoriei, a implicațiilor sale, asupra paginilor întunecate ale unei națiuni. Este o lectură critică reală a perioadei, detaliată, inteligentă, făcută din opinii personale și din instantanee furate de o cameră obscură gata să ne ducă înapoi 80 de ani”, a scris site-ul cinelapsus.com.

Italienii îl consideră ”probabil cel mai bun film al lui Radu Jude”

Pelicula, prezentată în premieră internațională la Festivalul de la Locarno, este un eseu documentar compus din mai mult de 500 de fotografii dintre cele peste 8.500 ale colecţiei Costică Acsinte, alături de texte ale medicului Emil Dorian şi fragmente din coloana sonoră a filmelor de propagandă din anii ’30-’40.

Montajul documentarului este semnat de Cătălin Cristuţiu, sound design-ul de Dana Bunescu, iar consilierea tehnică este asigurată de Marius Panduru. Filmul este realizat cu sprijinul lui Cezar Mario Popescu, cel care a descoperit fotografiile lui Costică Acsinte.

”Ţara moartă” este o producţie Hi Film şi Fast Film, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Orange România. Producător este Ada Solomon.

”Ţara moartă” va fi distribuit de microFILM, din 25 august,  în cinematografele din România .

Foto: Ţara moartă– facebook

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.