Tartuffe sau Impostorul, de la Teatrul Metropolis la TVR. Astăzi, de la 20.10
https://www.ziarulmetropolis.ro/tartuffe-sau-impostorul-de-la-teatrul-metropolis-la-tvr-astazi-de-la-20-10/

Casa de producţie a TVR preia spectacolul „Tartuffe sau Impostorul” de Moliere, în varianta originală, necenzurată pusă în scenă de Victor Ioan Frunză. Din distribuţie fac parte George Costin, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Adela Mărculescu. Spectacolul va fi difuzat luni, 30 noiembrie, la ora 20:10, la TVR2 şi TVR HD.

Un articol de Petre Ivan|30 noiembrie 2015

Această poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate, animată de caractere puternice, este pusă în scenă într-o cheie de joc neaşteptată şi proaspătă.

Conflictul din sânul familiei capătă, pe rând, accente comice, dramatice şi, în cele din urmă, tragice. O comedie despre bine şi rău, dar şi despre cât de greu e să deosebeşti binele de rău. Scandalul urcă pe scenă într-un spectacol deopotrivă amuzant şi tulburător, crud şi subtil.  Ca Teatrul.

La moartea lui Molière, Biserica nu a permis să i se ţină slujba de înmormântare, atât a „supărat” Tartuffe pe prelaţii francezi. Era 1673, trecuse aproape un deceniu de la prima reprezentaţie a piesei, un deceniu în care trimişii Domnului pe pământ nu înţeleseseră, totuşi, nimic din teatru.

Piesa despre bigotul ipocrit Tartuffe, care adăpostit de Orgon în familia sa, ajunge, de fapt, să o dezbine, să o anuleze, să o siluiască şi, în final, să o distrugă, aduce în prima plan ipocrizia, folosirea religiei ca instrument de manipulare şi modalitate de a ascunde cele mai josnice pofte umane.

Victor Ioan Frunză a propus publicului o nouă abordare a textului, pornind de la ceea ce îl făcea atât de incisiv şi valoros din secolul XVII încoace – a pus în scenă varianta necenzurată a piesei, fără ultimul act.

În româneşte, piesa s-a jucat în proză şi nu înţeleg de ce. Pentru că asta schimbă fundamental lucrurile. Adaptarea de la vers la proză este cu totul altceva. Imaginaţi-vă cum ar arăta scena balconului din «Romeo şi Julieta», în care el i-ar spune: «Vai de mine, eşti un soare!». Cred că va fi un lucru rar pe scena românească, pentru că Molière nu s-a mai jucat de mult timp în versuri – Victor Ioan Frunză

Preluarea a fost realizată de Casa de producţie a TVR. Spectacolul se joacă în continuare, la Teatrul Metropolis.

Tartuffe sau impostorul, de J.B.P. Moliere – INFO

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză

Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză

Dramaturgia: Victor Ioan Frunză, Adrian Nicolae; decorul şi costumele: Adriana Grand;

Distribuţia: Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu

Valere, Lucian Rus, George Costin, Mădălin Bradea, Elena Ghimpeţeanu

Regizor TV: Andrei Măgălie; regia tehnica: Cristian Laszlo

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni.

Foto: Tartuffe sau Impostorul – facebook

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.