Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely a pus în vânzare biletele pentru a treisprezecea ediție a TESZT
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-maghiar-de-stat-csiky-gergely-a-pus-in-vanzare-biletele-pentru-a-treisprezecea-editie-a-teszt/

Festivalul Euroregional de Teatru va avea loc între 22-29 mai 2022. Selecţia reuneşte 24 de spectacole ce reflectă schimbările de paradigmă petrecute în lume şi transfigurarea percepţiilor personale despre proximitate şi interioritate, despre spaţiul social şi cel personal, în urma pandemiei de COVID 19 în ultimii doi ani – şi îşi propune să dea un boost-impuls pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiştii, pentru restaurarea comunităţii teatrale.

Un articol de Petre Ivan|10 mai 2022

Programul festivalului reunește mai multe spectacole înscrise pentru apelul deschis lansat de TESZT înainte ca lumea artistică să fie bulversată de restricțiile pandemice. Pe lângă acestea, TESZT#13 are în selecție spectacole relevante produse în ultimii doi ani în Europa, cu accent pe producțiile care sondează resorturile profunde ale fragilității și ale rezilienței sufletești și modul în care umanitatea se recompune în urma cutremurului pandemiei Covid19. Este și ocazia ca teatrul-gazdă să prezinte unui public internațional spectacolele sale recente, lucrate la începutul și în timpul pandemiei – „Tragedia omului” (r. Silviu Purcărete) și „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” (r. Adrian Sitaru).

Spectacolele selectate din regiune pentru 23, 24 și 25 mai problematizează răspunderea celor (ne)implicați în război și trauma popoarelor care au trecut prin război civil – toate pot fi citite în altă lumină prin prisma conflictelor actuale. Astfel, „Șapte Spaime” (Teatrul Național Bosniac Zenica, r. Selma Spahić) vorbește despre războiul civil din fosta Iugoslavie, în timp ce „Eichmann la Ierusalim” (Teatrul de Tineret Zagreb, r. Jernej Lorenci) pune problema răspunderii colective, a răului potențial pornind de la cartea Hannei Arendt, iar „History of Motherfuckers” (Teatrul Național Bitola, r. Urbán András) reia într-o estetică punk motivele războiului și trădării din „Coriolanus” de W. Shakespeare.

În 24, 25 și 26 mai TESZT găzduiește trei spectacole de dans contemporan, distincte ca stilistică și energie. „May B”, inspirată din opera lui Samuel Beckett, este superproducția coregrafiată de Maguy Marin din Franța, o adevărată vedetă a dansului contemporan, un spectacol care în ultimii 30 de ani a schimbat multiple distribuții și s-a jucat pe mii de scene. Josef Nadj revine la TESZT cu „OMMA”, coregrafie pentru opt dansatori africani care își întrepătrund influențele, tradițiile, limbajele artistice. „Empty Floor”, producția trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa, transpune în mișcare subiectul delicat al maladiei Alzheimer.

Din spațiul teatral maghiar vin la TESZT companii care propun o regândire contemporană a unor texte sau forme dramaturgice clasice, experimentează cu forme de meta-teatru și cu ideea de teatru în teatru: „Balade scurte sângeroase” (Compania Forte – Lukács Miklós Cimbiosis Trio – Teatrul Pannon Várszínház, r. Horváth Csaba), „Cavalerii doamnei excitate: operetă de gală sindicalistă din Subotica” (Teatrul Kosztolányi Dezső Subotica, r. Urbán András) și „Richard al III-lea se interzice” (Teatrul Szkéné – Asociația Teatrală Ocazională Vádli din Budapesta, r. Szikszai Rémusz).

Cel mai lung spectacol din TESZT va dura 10 ore – „încă fără titlu”, regia Tomi Janezič, Teatrul de Tineret Ljubljana – un adevărat maraton prin zeci de povești de dragoste și versiuni diferite ale motivului Don Juan. Din seria spectacolelor cu iubiri de poveste face parte și „Leonce și Lena” (Teatrul German de Stat Timișoara). „Gaia. Marea de dorință” (Kristóf Szábo FACE Ensemble, Germania) reprezintă un performance cu elemente de teatru fizic și bondage art, iar monodrama „Mistero Buffo” este un adevărat tur de forță pentru actorul-orchestră croat Dražen Šivjak. Extensie –Teszt, o secțiune aparte, reunește spectacole independente, în 23-28 mai. Din Timișoara producțiile selectate sunt „Orașul paralel” (Teatrul Maghiar-Diogene-CiviCultura), „Je suis Giselle” (Unfold Motion), „Animal Crossing” (Teatrul Basca), toate cu acces gratuit, și „dosztoievskij b@r/reopening” (Compania Independentă Arte-Factum), spectacol cu acces exclusiv prin rezervare, iar din străinătate vor fi prezenți Marco Chenevier cu „O singură răsuflare” – spectacol itinerant prin zona centrală a orașului și Teatro dei Venti cu „Moby Dick”, o superproducție de dimensiuni impozante inspirată de romanul lui H. Melville.

Trei concerte de jazz, rock, world-music vor convinge spectatorii TESZT să rămână în teatru seara târziu. „Selfie Concert”, cea mai recentă lucrare a lui Ivo Dimchev, este o „sculptură muzicală”, în care artistul investighează interacțiunea dintre interpret și public, un motiv și un mod diferit de a fi împreună. Lukács Miklós Cimbiosis Trio își prezintă cel mai recent album de jazz, „Music from the solitude of timeless minutes”, iar în playlistul trupei belgrădene Vrooom vor fi melodiile compuse pentru peste 30 de spectacole de teatru.

Biletele sunt disponibile pe www.tm-t.biletmaster.ro si la casa de bilete a teatrului (orar 10-13 și 16-19 de luni până vineri) la prețul de 50 lei per spectacol, cu abonamente de 450 de lei pentru 15 spectacole, 350 lei pentru 10 spectacole, 175 de lei pentru 5 spectacole. Biletul pentru spectacolul-maraton „încă fără titlu” costă 100 de lei și nu este cuprins în variantele de abonament. Toate spectacolele sunt traduse în limba română, engleză și maghiară, după caz.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.