Textele lui Cristian Popescu, în liceele din București prin „Telefonul din colțul străzii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/textele-lui-cristian-popescu-in-liceele-din-bucuresti-prin-telefonul-din-coltul-strazii/

În această toamnă, Asociaţia Culturală Control N a imaginat şi a creat pentru liceenii din Bucureşti o întâlnire cu textele unuia dintre cei mai speciali poeţi români – Cristian Popescu.

Un articol de Liliana Matei|20 noiembrie 2015

Astfel, spectacolul de teatru-dans „Telefonul din colțul străzii”, parte a modulului educațional cu același nume, a reunit patru actori tineri și doi scriitori care au discutat aplicat cu adolescenții după fiecare reprezentație – Cristian Tudor Popescu și Florin Iaru i-au făcut pe tinerii spectatori să devină curioși și interesați când vine vorba despre textele unice marca Popescu.

„Telefonul din colțul străzii” este un proiect cultural finanţat în cadrul Programului cultural Ești București 2015.

Spectacolul a fost creat de Oana Răsuceanu alături de actorii Adina Lucaciu, Irina Velcescu, Cristian Popa și George-Albert Costea. Decorul și costumele poartă semnătura scenografei Andrada Chiriac, iar muzica a fost compusă de Sebastian Hamburger. Imaginile video și fotografiile care întregesc spectacolul pe parte de proiecție video au fost realizate de fotograful Adi Marineci.

Echipei de creație a spectacolului i s-au alăturat doi dintre scriitorii români care l-au cunoscut pe Cristian Popescu – Florin Iaru și Cristian Tudor Popescu. Poveștile fiecăruia despre și cu Popescu i-au fascinat pe tinerii spectatori, iar finalul fiecărei reprezentații a devenit un bun prilej de a continua și de a fora alături de cei doi în universul poetului Cristian Popescu – prea puțin spre deloc știut de tânara generație.

Descoperirea textelor lui Popescu și transpunerea lor pe scenă a reprezentat un proces unic și pentru cei patru actori implicați. “La început au fost două temeri, care mai apoi
s-au transformat în două bucurii – asumarea textului și întâlnirea cu un public foarte tânăr. Pe cât de mult ne temeam că ne va fi greu să ne asumăm niște poezii cu aceeași rapiditate cu care îți asumi rolul dintr-o piesă, pe atât de ușor și firesc a fost întregul proces. Iar despre adolescenții pe care i-am întâlnit în liceele din București unde am jucat, nu pot spune decât că știu sigur că unii dintre ei îi vor căuta poeziile, îl vor citi, iar alții chiar îl vor imita pe Popescu atunci când vor scrie poezie”, declară actrița Irina Velcescu.

Cristian Tudor Popescu și echipa de creație Telefonul din colțul străzii

Cristian Tudor Popescu și echipa de creație Telefonul din colțul străzii

Alex. Ștefănescu scria despre Cristian Popescu în România Literară: “A reuşit să-i farmece pe mii de cititori cu un mod nemaiîntâlnit de a scrie poezie în limba română, să provoace emulaţie în mediile literare pe care le frecventa şi să facă (încă o dată) din banalul nume Popescu un nume cunoscut. Moartea sa neaşteptată nu numai că i-a întristat pe iubitorii de poezie, dar i-a lăsat dezorientaţi: poetul îşi trăise viaţa prea repede, astfel încât aproape nimeni n-avusese timp să-l înţeleagă (….) Despre Cristian Popescu nu se poate spune: a trăit şi a murit. El şi-a cheltuit viaţa, dând-o în schimbul literaturii”.

Telefonul din colțul străzii s-a inspirat, întru totul, din lumea scrierilor lui Cristian Popescu și și-a propus să ofere adolescenților spectatori posibilitatea descoperirii acestei lumi aparte și unice create de Popescu în volumul său Cuvânt înainte (publicat în 1988). Îmbinând teatrul, dansul și fotografia, Telefonul din colțul străzii inițiază tânărul public bucureștean atât în înțelegerea importanței rolului scriitorului Cristian Popescu în istoria literaturii române, cât și în descoperirea și înțelegerea unui alt tip de manifestare culturală – un spectacol de teatru-dans de tip performance.

Telefonul din colțul străzii a fost prezentat în Colegiul Național de Artă „Dinu Lipatti”, Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, Liceul Teoretic „Jean Monnet” și în Colegiul Național Sf. Sava, urmând ca ultima întâlnire cu liceenii, din această toamnă, să se întâmple la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” – luni, 23 noiembrie.

FOTO: Adi Marineci

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.