„The Beach Bum”. Hedonism ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-beach-bum-hedonism-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Noul film al regizorului american Harmony Korine, „The Beach Bum” (2019), este portretul frenetic al unui hedonist: un pretins scriitor din Miami care trăieşte o perioadă din petrecere în petrecere, cu alcool, droguri şi sex, pe banii soţiei sale bogate.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 martie 2019

Cu părul lung, blond și neîngrijit, cu cămăși colorate și pantoloni scurți, mereu cu o bere în mână și cu ochii pe femei, Moondog (Matthew McConaughey) este un pierde-vară care se pretinde scriitor.

Citește din când în când, cu emfază, fără teamă de ridicol, scurte poezii îndoielnice în fața câtorva gură-cască, iar uneori nu ezită să le recite celor din jur versuri furate de la scriitori celebri.

E drept, nu prea e loc de poezie înaltă și de idei profunde pe plajele și în jurul piscinelor îmbietoare din însoritul Miami.

Trăiește pe picior mare din banii soției sale bogate și frumoase, Minnie (Isla Fisher), are ca cel mai bun prieten un rapper, Lingerie (Snoop Dog), și își duce viața numai din petrecere în petrecere, cu alcool, droguri și multe femei atrăgătoare.

De altfel, exact din cauza unei partide de sex cu o necunoscută în bucătăria unei terase, sub privirile clienților, întârzie la nunta fiicei sale.

Este un excentric misterios, un fanfaron, un hedonist pursânge, care se simte la fel de bine atât printre bogați, cât și printre vagabonzii de la marginea societății.

Iar Harmony Korine nu face decât să ni-l arate în toată splendoarea iritantă a exceselor sale dincolo de moral și imoral, pe care estetica exuberantă a filmului, nu lipsită de un anume kitsch asumat, le reflectă din plin – culori țipătoare, muzică din abundență, o mizanscenă ce frizează pe alocuri suprarealismul și un montaj extrem de alert.

Fără interogații psihologice ieftine, fără informații inutile despre trecut, fără explicații și motivații, fără relații cauză-efect forțate de scenariu, fără aluzii sociale sau politice – doar o frenezie permanentă pe care Moondog pare să o imprime lumii din jur, o lume la rândul său superficială, excesivă.

O viață trăită mereu la limită, prin sfidarea oricăror norme și convenții și în care banii sunt buni doar pentru că servesc la satisfacerea plăcerilor exorbitante.

Bineînțeles că, la fel ca protagonistul său, filmul este autoindulgent, iar Harmony Korine refuză să ia distanță sau să chestioneze în vreun fel universul aproape abstract pe care îl construiește prin stilul său pe care unii l-ar putea considera forțat, agasant, problematic.

Și chiar dacă privim din afară la un astfel de delir, e ceva fascinant la acest dezmăț aproape psihedelic.

Rating Ziarul Metropolis: 4 stele

„The Beach Bum” („Regele plajei”) a intrat în cinematografe la 28 martie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.