„The Birth of Violence” are premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional Europalia
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-birth-of-violence-are-premiera-mondiala-in-cadrul-festivalului-international-europalia/

Spectacolul ”The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun, va avea premiera internaţională în Franţa şi Belgia, în cadrul bienalei internaţionale Europalia. Spectacolul va fi prezentat pe 22 si 23 noiembrie în Valenciennes, la teatrul Le Phénix Scène Nationale, şi pe 18 şi 19 decembrie – la Théâtre Les Tanneurs din Bruxelles.

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2019

Pentru The Birth of Violence au lucrat artiști din România, Franța și Belgia timp de peste un an, fiecare dintre autori chestionându-și propria poziție cu privire la radicalism și violență. Echipa a lucrat cu zeci de cetățeni din România pentru a înțelege mai bine cum este inhibată și când este legitimată social violența.

Proiectul a pornit de la o invitație a teatrului Le Phénix Scène Nationale și a directorului Romaric Daurier, adresată regizoarei românce Ioana Păun. Scenă națională a Franței, teatrul din Valenciennes a găzduit premierele celor mai importanți artiști din lumea teatrului contemporan, de la argentinianul Rodrigo García, la regizorul elvețian Milo Rau.

O echipă de artiști din România este invitată să pună în discuție un subiect actual în două țări care se confruntă cu radicalizarea propriilor lor tineri și care au fost afectate sever în ultimii ani de terorism. Spectacolul combină, live, medii precum filmul documentar, live art, reprezentarea violenței în cultura pop, elemente de psihoterapie sau informații din arhive media despre atentate comise recent în instituții de cultură. ”Pentru The Birth of Violence, am privit, am citit, am ascultat zeci de povești și stenograme cu teroriști. Am citit studii care încearcă să priceapă ce determină radicalizarea. Am ales un subiect despre care ajung la concluzia că se discută mereu și mereu în aceeași termeni binari. Până și filmele occidentale pe tema asta sunt mai toate la fel, se termină la fel și pun în balanță aceleași valori. Așa că am decis să ne apropiem de radicali prin instrumentele care ne sunt cel mai la îndemână în teatru. Imitarea și empatia. Spectacolul întâmpină dificultatea Vestului civilizat de a se gestiona în momente de destabilizare și refuzul Europei seculare de a empatiza cu cei mai monstruoși dintre noi”, spune Ioana Păun.

Alături de artistul asociat Amine Adjina, regizorii de film Radu Gorgoș și Răzvan Leucea, de artista Ioana Sisea, actrița Paulie Desmet și de compozitorul Sillyconductor, Păun provoacă audiența la o confruntare cu propriile fantezii și instinctualități în situații extreme de revoltă. Publicul însuși ar putea fi luat ostatic, într-o fantezie a unei actrițe care, în ultimele săptămâni, a consumat zilnic filme și documetare despre răpiri și atentate.

Spectacolul explorează resorturile care declanșează violența în fiecare dintre noi și inventariază canalele prin care aceasta s-a strecurat în imaginarul public. Contribuția mass-mediei în construcția și reprezentarea violenței, fascinația și fantasmele societății în fața terorismului, discusurile șefilor statelor cu privire la atacuri au constituit baza tematică a proiectului. Spectatorii și participantii sunt provocați să abandoneze ideea de moralitate ca sistem de opoziții binare (bine-rău, just-injust) și să găsească un mod personal de raportare la teroriști, pentru o înțelegere intuitivă și instinctivă a acestora.

Despre Festivalul Artelor EUROPALIA

Festivalul Artelor EUROPALIA este organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia și în țări învecinate – Franța, Olanda, Luxemburg, Germania sau Marea Britanie. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului EUROPALIA este dedicată României. Institutul Cultur-al Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27 a ediţie a Festivalului EU-ROPALIA, proiect de anvergură desfășurat în perioada octombrie 2019 – februarie 2020.

ECHIPA

Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de instituții europene și internaționale, precum Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei au fost prezentate în Palestina, Statele Unite, Marea Britanie, Franța, Germania, Grecia sau Suedia și sunt centrate pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. Cu educație în teatru și arte per – formative la UNATC și Goldsmiths Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.

Ioana Păun. Foto: Răzvan Leucea

Amine Adjina (FR) este actor, scenarist și scriitor. Educat la ERAC (promoția 19), a colaborat cu Béatrice Houplain, Robert Cantarella, Alexandra Badea, Youri Pogrebnitchko, Valérie Dréville et Charlotte Clamens, Guillaume Levêque. Aparticipat la Festivalul Internațional de Teatru din Avi-gnon atât ca actor cât și ca dramaturg. Amine a pus în discuție constant diferențele și contradicțiile care produc crize în comunități multiculturale, documentând, pentru o serie de spectacole, mecanismele de radicalizare a tinerilor în contextul islamic francez.

Pauline Desmet (FR) a absolvit Facultatea de Științe Politice la Paris, după care, din 2009, s-a îndreptat către teatru. A studiat arta dramatică la Minsk, la Paris și apoi la Bruxelles. Este membră a Studioul Actorilor – o echipă de actori-cercetători înființată la Paris, în Commune d’Aubervilliers, reunită în jurul regizoarei Marie-José Malis.

Născut în Republica Moldova, absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografie “I.L.Caragiale”, Radu Gorgos a colaborat cu regizori din generația sa, semnând imaginea unor proiecte apreciate în festivalurile internaționale de categoria A, precum documentarul “Gutuiul Japonez” în regia Marei Trifu sau scurt metrajul “4 1/2 Simturi” regizat de Raluca R. Gorgos și Ion Aramă. Din 2018 este membru al Academiei Europene de Film (EFA).

Răzvan Leucea este un artist vizual, din sfera filmului și a videoclipurilor, pe care le practică atât ca regizor, cât și ca director de imagine.

Ioana Sisea (născută în 1988) este o artistă din România care lucrează cu metode și medii vari-ate. Pornind de la experiențe personale și de la propriul context cultural, lucrările ei explorează teme contemporane, de la percepțiile sociale ale corpului, la relații, familie sau memorie.

Sillyconductor este unul dintre pseudonimele lui Cătălin Matei, sound artist din București. Preocuparea sa principală a fost mereu muzica clasică și relația ei cu matematicile: proiecte ca Ventichitara (un instrument de improvizație construit din ventilatoare USB), 100 de Catronoame (o reinterpretare aurie cu 100 de pisici Maneki Neko a Poeme Symphonique compus de Ligeti) sau Pianosaurus (un pian mecanic post-modern) explorează intersecțiile dintre tehnologie, muzică clasică și umor.

Regia: Ioana Păun | Artist asociat: Amine Adjina (FR) | Performance: Pauline Desmet (FR) | Instalație vizuală: Ioana Sisea | Video și Documentare: Radu Gorgos și Răzvan Leucea |Montaj:  Maria Salomia | Sound Design: SillyConductor | Producția: Irina Marinescu | Asistent producție: Florin Ciocan | Comunicare: Evantia Barca | Afiș: Artemisa Pascu | Fotografie: Andrei Pungovschi 

Eveniment organizat în cadrul Sezonului România-Franţa 2019 și Europalia

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

19
/02
/24

Peste 100 de producții românești sunt înscrise pentru nominalizările la Premiile Gopo. În total, 107 de filme românești - lungmetraje de ficțiune, documentare și scurtmetraje, lansate în cinematografe, la festivaluri naționale și internaționale sau pe platformele de streaming în 2023, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, care va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.