„The Martian” & „Black Mass”. Singurătăţi eroice
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-martian-black-mass-singuratati-eroice/

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 Octombrie 2015

Este nevoie de vreo două ore pentru ca „The Martian” („Marţianul”), cel mai nou blockbuster al lui Ridley Scott, să decoleze în sfârşit spre ceea ce părea a promite: aventura unică a supravieţuirii şi apoi salvării unui cosmonaut, Mark Watney (Matt Damon), rămas singur pe Marte în urma unui incident apărut în timpul unei misiuni.

Momentul declanşator este, surprinzător, unul sentimental: plânsul eroului înainte de a se lansa într-o rachetă spre eventuala întâlnire în spaţiu cu colegii săi, veniţi să-l recupereze. Dat fiind că, în marile producţii, lacrimile şi-au pierdut din încărcătură din cauza suprautilizării lor (să ne amintim de slăbiciunile mult prea dese ale personajului lui Matthew McConaughey în „Interstellar”-ul lui Christopher Nolan), este paradoxal că în „The Martian” o astfel de scenă pare a funcţiona, reuşind să transmită sentimentul copleşitor de dinaintea pornirii spre un necunoscut care poate să însemne moarte.

Este, de altfel, printre puţinele fragmente convingătoare din marea aventură a singurătăţii marţiene a lui Mark Watney. Până atunci, nu vedem decât scene preponderent de interior în care protagonistul, pe model robinsoncrusoenian, caută mijloace de supravieţuire, pe care le explică, redundant, într-un jurnal video (a cărui folosire ar putea fi explicată exclusiv prin nevoia comercială de a nu plictisi şi, horrible dictu, de a nu lăsa în confuzie un eventual public cât mai numeros şi eterogen, impresie întărită şi de glumiţele subţiri cu care este îndulcit).

Ridley Scott nu fructifică peisajul presupus marţian (în realitate, un deşert din Iordania), cel care ar fi dat cu adevărat amploare şi profunzime izolării şi eventualei alienări a eroului său. Există câteva incursiuni scurte pe noua şi necunoscuta planetă ale astronautului jucat fără strălucire de Matt Damon, dar acestea sunt lipsite de contemplarea şi poezia la care s-ar fi putut preta o astfel de privelişte spectaculoasă şi misterioasă (iar acest fir narativ este dublat şi intercalat cu planurile de pe Pământ ale celor de la NASA de a-şi recupera omul crezut mort).

Există, totuşi, graţie şi tensiune în întâlnirea periculoasă din imensitatea spaţiului cosmic a lui Mark Watney cu ceilalţi cosmonauţi (chiar dacă scena aminteşte puternic de „Gravity”) şi în plutirea fără gravitaţie a femeii-cosmonaut (Jessica Chastain) care conduce echipajul trimis după erou. Prea puţin pentru un film cu pretenţii.

Rating: ●●○○○

Distribuit de Odeon Cineplex, „The Martian” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.

 

Probabil că dacă ar ieşi pe stradă în haine simple şi cu adevăratul chip, cel pe care şi-l vede dimineaţa în oglinda de la baie, Johnny Depp ar avea toate şansele să treacă fără a fi recunoscut.

Într-atât de multe „măşti” de protagonişti excentrici a purtat în ultimii (tot mai mulţi) ani în filmografia sa din care au fost excluse rolurile de personaj banal, de bărbat obişnuit, dar şi în apariţiile sale publice la festivaluri şi în interviuri.

Deşi „Black Mass” („Black Mass: Afaceri murdare”), al treilea film al lui Scott Cooper („Crazy Heart”, „Out of the Furnace”), nu este vreun fantasy, ci un film cu gangsteri cât mai „realist”, protagonistul jucat de Johnny Depp, Whitey Bulger, un lider mafiot din Bostonul anilor `70-`80, primeşte un chip ce se vrea artificial, înfricăşător, menit a-i sugera latura diabolică, cinică, lipsită de scrupule.

De altfel, întregul film este portretul acestui personaj inspirat dintr-un interlop real transformat, în buna tradiţie hollywoodiană, într-un erou care stârneşte fascinaţie.
Într-o epocă în care filmul de gen este aproape întotdeauna pastişat sau luat peste picior şi în care majoritatea cineaştilor tineri angajaţi de marile studiouri se tem să încerce reîmprospătarea tiparelor, Scott Cooper se ia în serios (şi bine face!) şi realizează un lungmetraj care, deşi lipsit de strălucirea şi de îndrăzneala de a inova ce l-ar putea face memorabil, se dovedeşte antrenant.

Cu o regie echilibrată, aproape invizibilă, cu o textură a imaginii şi cu o atenţie la detalii scenografice în ton cu epocile succesive reconstituite şi cu o reţinere în a exploata peste măsură violenţa doar pentru a şoca, „Black Mass” este un film onest şi demn de respect.

Rating: ●●●○○

Distribuit de Freeman Entertainment, „Black Mass” a intrat în cinematografe la 2 octombrie.



10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

04
/12
/18

ANALIZĂ Deși doar câteva își găsesc loc în sălile de cinema, în distribuții limitate care adună cel mult două mii de spectatori, documentarele românești merită o mai mare atenție. Este un cinema interesat în special de personaje carismatice, cu vieți ieșite din comun, și mai puțin de realități sociale sau politice.

03
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC „I.L.Caragiale”, va debuta pe 4 decembrie, ora 19:00, Sala Atelier din cadrul UNATC. Intrarea este gratuită.

01
/12
/18

Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc.

30
/11
/18

„Apostolul Bologa”, realizat de TVR prin Casa de Producție şi regizat de Dominic Dembinski, are premiera la TVR1 astăzi, 30 noiembrie, de la la 18.10. Următoarele difuzări sunt la TVRM, pe 15 decembrie, ora 22.00, şi TVRi, pe 16 decembrie, ora 23.00. Producţia va fi difuzată cu subtitrare în limba română, putând astfel să fie accesibilă şi persoanelor cu deficienţe de auz.

Page 1 of 22412345...102030...Last »