The Monuments Men. Film în căutarea unui regizor
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-monuments-men-film-in-cautarea-unui-regizor/

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Un articol de Ionuţ Mareş|16 februarie 2014

CRONICA DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război sau de suspans, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor – viziunea despre America.

Peste câteva decenii, când tinerii cinefili ai viitorului vor deschide dicţionarele virtuale de film, undeva la litera C vor da peste actorul, producătorul şi regizorul George Clooney. Iar scurta sa caracterizare, urmată de lista filmelor în care a jucat, ar putea începe astfel:

Una din vedetele hollywoodiene incontestabile ale perioadei 1990-2020, George Clooney a împrumutat diferitelor personaje pe care le-a interpretat, mai toate simpatice, carisma şi şarmul recunoscute. Remarcat încă din anii ’80 în numeroase seriale de televiziune, George Clooney a făcut în anii ’90 pasul spre marele ecran. Însă abia anii 2000 i-au adus cele mai importante roluri şi apropierea de premiile Oscar, dar şi colaborarea cu mari regizori ai momentului, precum Steven Soderbergh şi fraţii Ethan şi Joel Coen.

În aceeaşi perioadă devine şi producător, în special al unor filme cu tentă politică, socială sau istorică. În 2002 se lansează şi în regie. După un oarecare succes cu primele două filme realizate în această postură – „Confessions of a Dangerous Mind” (2002) şi „Good Night, and Good Luck” (2005) – au urmat eşecul cu „Leatherheads” (2008) şi două filme fără strălucire, „The Ides of March” (2011) şi „The Monuments Men” (2014).

Rămâne de văzut cum va continua cariera de regizor a lui George Clooney (care, în 2014, împlineşte 53 de ani), însă „The Monuments Men”/„Eroii monumentelor” are toate „şansele” să fie uitat rapid, în pofida prezenţei la Berlinală, unde a fost proiectat în afara competiţiei pentru a da glamourul necesar unui festival care are nevoie şi de atenţia publicului larg.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, o trupă de curatori, arhitecţi şi specialişti în artă (bineînţeles, cam ramoliţi) este adunată de Frank Stones (George Clooney, cu un look care-l face să semene cu Clark Gable – mustaţă, cărare într-o parte, privirea şi zâmbetul corespunzătoare) pentru a veni în ajutorul armatei americane şi a recupera marile opere de artă pe care naziştii le adunau din Europa cucerită pentru un eventual muzeu personal al lui Hitler.

Operaţiunea, aprobată de preşedintele Roosevelt şi derulată în ultimii ani ai războiului, se încheie odată cu căderea lui Hitler şi prin salvarea a mii de obiecte de artă (majoritatea tablouri şi sculpturi celebre), ascunse de nazişti în mine din munţii Germaniei.

Însă regia este atât de ştearsă şi fără personalitate, încât Clooney pare să se fi mulţumit doar să apeleze la experienţa unui director de imagine ca Phedon Papamichael şi a unui compozitor ca Alexandre Desplat şi să adune câţiva prieteni (întâmplător, actori celebri ca el), să îi îmbrace corespunzător şi să îi lase să-şi etaleze reflexele cu care şi-au obişnuit publicul: Matt Damon, Bill Muray, John Goodman, Cate Blanchett, Jean Dujardin sau Bob Balaban.

Inspirat dintr-o carte şi din fapte reale, filmul abundă în poncife redate ilustrativ sau pur şi simplu declamate de personajul lui Clooney – despre cât de răi erau naziştii şi Hitler, despre cât de importantă este arta pentru identitatea umanităţii, despre ororile războiului, despre mesianismul american.

Tensiunea este minimă (conflictele sunt rezolvate în grabă), iar umorul – anemic (personajul lui Damon vorbeşte stricat franceza, pantagruelicul Goodman arată şi se mişcă caraghios în uniformă de militar, Murray îşi pune la bătaie mimica de personaj aiurit).

Se simte dorinţa lui Clooney de a realiza un film în bătrânul stil clasic al unor decenii hollywoodiene demult apuse, însă „The Monuments Men” ar fi avut nevoie de un zvâc regizoral care să-l scoată din amorţeala sa nici măcar calofilă.

INFO

The Monuments Men (SUA, 2014)

Regia: George Clooney

Cu: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din „The Monuments Men“ – capturi film



04
/09
/22

În a doua parte a unui foarte subiectiv top pe luna august discut, pe scurt, trei documentare din acest an, printre care şi tulburătorul "Mariupolis 2", al regretatului regizor lituanian Mantas Kvedaravičius, ucis în războiul declanşat de Rusia în Ucraina.

28
/08
/22

PREVIEW Organizatorii Astra, festivalul internațional de cinema de non-ficțiune de la Sibiu, ajuns la a 29-a ediţie, anunţă că au pregătit un program variat, care include filme din toată lumea şi diferite formate ale cinemaului documentar, ce vizează un public divers.

26
/08
/22

Din această toamnă, Institutul Cervantes reia seria de proiecții lunare de filme difuzate cu acces liber pe platforma Vimeo, iar primul proiect din această serie îl reprezintă suita de filme online „Abycine Lanza” – un laborator de talente spaniole în devenire, difuzată grație colaborării inedite cu Abycine, unul dintre cele mai îndrăznețe festivaluri de film din peisajul spaniol contemporan. Filmele vor fi disponibile pe canalul Vimeo al Instituto Cervantes timp de 48 de ore, începând cu ora 21.00 (ora României), începând din ziua indicată (zilele de vineri ale fiecărei săptămâni).

26
/08
/22

Azi, 26 august, de la ora 19:45, debutează la Cinema Muzeul Țăranului din București cea de-a doua ediție a ABIFF - Animation Bucharest Internaţional Film Festival, prin proiecția animației "Călătorie în ȚaraTa" (Journey to Yourland, Cehia - Slovacia, 2022), în regia lui Peter Budinský, un proiect ambițios în ceea ce privește abordarea vizuală și narativă, destinat publicului de familie.

26
/08
/22

Programul de studiu intensiv dedicat cineastelor din România și Republica Moldova și-a desemnat finalistele. 10 artiste vor participa în perioada 29 August - 4 septembrie la cea de-a doua ediție Sisterhood of Young Animation Auteurs (SYAA). În cadrul workshop-ului organizat la București, creatoarele de film de animație vor întâlni experți din domeniu și vor parcurge etape importante în dezvoltarea propriilor proiecte.

25
/08
/22

Numeroși fani nerăbdători, artiști și creatori de conținut au ales să descopere marele final al poveștii de dragoste dintre Tessa și Hardin din cea de-a patra ecranizare a seriei After - “După ce am găsit fericirea” la Cineplexx Băneasa, odată cu avanpremiera Ladies Night de miercuri, 24 august.

25
/08
/22

Sunscreen Film & Arts Festival anunță programul complet al primei ediții, care va avea loc între 8 – 11 septembrie la Constanța. Invitatul special al evenimentului va fi actorul de origine sârbă Darko Perić, cunoscut publicului din România din serialul spaniol La Casa de Papel (Netflix), unde l-a jucat pe Helsinki. Perić va fi prezent la Constanța pentru a se întâlni cu fanii, dar și pentru proiecția scurtmetrajului Patria (r. Alejandro Lobo, 2017), inspirat din fapte reale, unde îl joacă pe Ioan Clămparu, un proxenet român căutat internațional.

23
/08
/22

O tradiție la TIFF Oradea, selecția dedicată noii cinematografii maghiare se întoarce într-o nouă formulă la ediția din 2022 a festivalului. Lista celor mai noi și mai apreciate filme produse în ultimul an în Ungaria, proiectate în premieră la Oradea, va fi completată, în această toamnă, de o retrospectivă de autor dedicată regizoarei Ildikó Enyedi – una dintre cele mai influente cineaste europene.