Academia Europeană de Film (EFA) a anunţat o primă selecţie de 30 de titluri eligibile pentru premiile sale din acest an, dar şi acordarea unui premiu pentru întreaga activitate reputatei cineaste germane Margarethe von Trotta.
Un articol de Ionuţ Mareş|23 august 2022
Actriţa, scenarista şi regizoarea germană Margarethe von Trotta va primi Premiul pentru întreaga activitate, pentru opera sa remarcabilă şi pentru contribuţia la lumea cinematografiei, la cea de-a 35-a ediţie a galei premiilor Academiei Europene de Film.
Margarethe von Trotta va fi invitata de onoare a ceremoniei, care în acest an va avea loc la 10 decembrie la Reykjavik, în Islanda, şi va fi transmisă pe europeanfilmawards.eu.
Născută la Berlin, Margarethe von Trotta a crescut cu mama sa în orașul german Düsseldorf. Și-a început cariera ca actriță, în teatru și în filme de Rainer Werner Fassbinder și Volker Schlöndorff. De asemenea, a colaborat cu Schlöndorff la scenariul și regia unor filme precum THE SUDDEN WEALTH OF THE POOR PEOPLE OF KOMBACH (1971) şi THE LOST HONOR OF KATHARINA BLUM (1975).
Activă în lupta împotriva pornografiei și misoginismului, ea a devenit o regizoare de frunte a cinematografiei europene de autor. Debutul ei solo ca regizoare a venit în 1978 cu THE SECOND AWAKENING OF CHRISTA KLAGES.
În 1981, filmul ei MARIANNE & JULIANE, despre „surorile germane” Christiane și Gudrun Ensslin, a câștigat Leul de Aur la Veneția, urmat de un premiu al industriei germane de film și de un premiu David di Donatello din Italia, precum și de premiul criticilor atât în Germania de Est, cât și în Germania de Vest.
SHEER MADNESS, cu Hanna Schygulla și Angela Winkler ca prietene fundamental diferite, a făcut parte din competiția de la Berlin în 1983, în timp ce ROSA LUXEMBURG, despre socialista germano-poloneză, a avut premiera la Cannes în 1986, unde Barbara Sukowa a primit premiul pentru cea mai bună actriță. Filmul a obţinut, de asemenea, un premiu onorific la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary.
S-a întors la Cannes în 1988 cu LOVE AND FEAR, iar în 2018 cu SEARCHING FOR INGMAR BERGMAN. Drama ei ROSENSTRASSE din 2003, despre protestul Rosenstrasse din 1943 al soțiilor non-evreilor şi al rudelor bărbaţilor evrei, i-a adus actriţei Katja Riemann premiul Cupa Volpi la Veneția, urmat de Globul de Aur italian și de un alt premiu David di Donatello, precum și de o nominalizare la Premiile Europene de Film (pentru actriţa Katja Riemann).
HANNAH ARENDT (2012), un portret al academicianei germano-evreice, a câștigat două premii ale industriei germane de film și i-a adus actriței Barbara Sukowa o nominalizare la Premiile Europene de Film. Cel mai recent lungmetraj al său, BACHMANN & FRISCH, încă nelansat, tratează relația dintre scriitorii Ingeborg Bachmann și Max Frisch.
Academia Europeană de Film a anunţat de asemenea primele 30 de titluri care concurează pentru Premiile Europene de Film pe 2022. O altă serie, de 10-15 titluri, urmează să fie anunţată în septembrie.
Printre filmele eligibile la trofeele EFA se numără câştigătoarele de la Cannes – „Triangle Of Sadness”, de Ruben Östlund – şi Berlin – „Alcarras”, de Carla Simón -, dar şi „Belfast”, de Kenneth Branagh, câştigător al Oscarului pentru cel mai bun scenariu original.
În următoarele săptămâni, cei 4.400 de membri ai EFA vor viziona filmele selectate şi, după ce va fi anunţată şi partea a doua, vor vota pentru nominalizările la categoriile Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor, Cea mai bună actriţă, Cel mai bun scenariu şi Cel mai bun documentar.
Nominalizările vor fi anunţate la 8 noiembrie. În plus, un juriu format din opt membri va decide câştigătorii premiilor pentru imagine, montaj, decoruri, constume, machiaj şi coafură, muzică originală, sunet şi efecte vizuale.
Cele 30 de filme anunţate în prima parte a selecţiei EFA sunt:
Alcarràs (Spania) – Carla Simón
As Far As I Can Walk (Serbia) – Stefan Arsenijevic
The Beasts (Spania) – Rodrigo Sorogoyen
Beautiful Beings (Islanda) – Guðmundur Arnar Guðmundsson
Belfast (Marea Britanie) – Kenneth Branagh
Benediction (Marea Britanie) – Terence Davies
Boy From Heaven (Suedia) – Tarik Saleh
Burning Days (Turcia) – Emin Alper
Close (Belgia) – Lukas Dhont
Corsage (Austria) – Marie Kreutzer
The Eight Mountains (Italia) – Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
Eo (Polinia) – Jerzy Skolimowski
Girl Picture (Finlanda) – Alli Haapasalo
Godland (Danemarca) – Hlynur Pálmason
The Hole (Italia) – Michelangelo Frammartino
Holy Spider (Danemarca) – Ali Abbasi
Maixabel (Spania) – Iciar Bollain
Mediterranean Fever (Germania) – Maha Haj
More Than Ever (Franţa) – Emily Atef
Nostalgia (Italia) – Mario Martone
One Fine Morning (Franţa) – Mia Hansen-Løve
Pacifiction (Franţa) – Albert Serra
Parallel Mothers (Spania) – Pedro Almodóvar
The Quiet Girl (Irlanda) – Colm Bairéad
Rabiye Kurnaz Gegen George W. Bush (Germania) – Andreas Dresen
Reflection (Ucraina) – Valentyn Vasyanovych
Tori And Lokita (Belgia) – Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Triangle Of Sadness (Suedia) – Ruben Östlund
Will-O’-The-Wisp (Portugalia) – João Pedro Rodrigues
Women Do Cry (Bulgaria) – Mina Mileva, Vesela Kazakova