The Walk. Un film la înălţime
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-walk-un-film-la-inaltime/

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

Un articol de Ionuţ Mareş|9 octombrie 2015

În sfârşit o folosire justificată a 3D-ului! Nu îţi dai seama de cât de repede s-a uzat şi s-a banalizat această tehnică, utilizată de marile studiouri şi pentru a contrabalansa pirateria, decât atunci când o vezi pusă cu adevărat în slujba inovaţiei vizuale.

Şi ce pretext mai potrivit pentru asta decât povestea unică, aproape ireală, a francezului Philippe Petit, acrobatul care, în 1974, a traversat pe sârmă, fără protecţie şi autorizaţie, distanţa dintre turnurile gemene din New York, proaspăt ridicate la acea vreme?

Un astfel de subiect ofertant cerea parcă o asemenea abordare formală îndrăzneaţă (iar o proiecţie IMAX, recomandabilă, este şi mai împresurătoare), dublată de o tratare narativă şi regizorală pliată pe structura unei alegorii care face nostalgic cu ochiul unui trecut recent al isprăvilor glorioase.

O alegorie care reconstituie, în detaliu, un fapt real devenit legendar (povestea lui Philippe Petit a mai fost în atenţia unui documentar din 2008, regizat de James Marsh şi premiat inclusiv cu Oscar).

Zemeckis adoptă încă de la început un ton lejer, degajat, zglobiu, cu personajul central – jucat de un Joseph Gordon-Levitt în formă (nu doar fizică) şi cu o delicioasă engleză cu accent franţuzesc – povestindu-şi, post-factum şi privind direct în camera de filmat, de pe Statuia Libertăţii, aventurile de acrobat, care au culminat cu traversarea pe sârmă a celor câteva zeci de metri dintre cei doi zgârie-nori newyorkezi.

O naraţiune clasică la persoana întâi care, în ciuda deznodământului cunoscut – supravieţuirea protagonistului şi transformarea sa în erou planetar -, produce suspans din aşteptarea pe care o induce pregătirea pentru marele eveniment. Zemeckis construieşte „The Walk” sub forma unui heist film – numai că jaful este înlocuit aici tot cu o ilegalitate, însă una eroică.

Iar momentul culminant, al mersului efectiv pe sârmă, este una dintre cele mai elegante bucăţi vizuale întâlnite în acest an într-un blockbuster, care ridică filmul la o binemeritată înălţime.

Dincolo de omagiul pe care îl aduce New York-ului şi unuia dintre simbolurile arhitecturale ale acestuia, astăzi dispărut, „The Walk” este o întoarcere a cinemaului la originile sale, la momentul în care trenul filmat de fraţii Lumiere fascina şi speria la propriu publicul curios.

Redarea credibilă a înălţimilor ameţitoare, fructificarea spectaculoasă a spaţiului şi rafinamentul regizoral arătat de Zemeckis speculează şi aduc la zi senzaţii de bază trăite de public, pe care cinemaul popular le-a cultivat încă de la apariţie şi care l-au făcut atât de căutat.

Distribuit de InterComFilm Distribution, „The Walk” poate fi văzut în cinematografe începând cu 9 octombrie.

INFO

The Walk (SUA, 2015)

Regia: Robert Zemeckis

Cu: Joseph Gordon-Levitt, Charlotte Le Bon, Guillaume Baillargeon

Rating: ●●●●○

 



04
/07
/22

Prezentarea filmului “R.M.N.” (2022) cu participarea regizorului Cristian Mungiu, proiecţia unei versiuni restaurate a capodoperei “Evanghelia după Matei” (1964), în anul centenarului Pier Paolo Pasolini, şi o dezbatere despre Václav Havel prilejuită de apariţia unui film biografic şi de traducerea în română a unei culegeri de discursuri şi texte ale fostului preşedinte ceh se numără printre evenimentele speciale de la a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 14-17 iulie la Timişoara.

30
/06
/22

Festivalul longeviv și cu tradiție din Piatra Neamț aduce, deja de 14 ani, în fața cinefililor, filme documentare și scurtmetraje create de regizoare și regizori aflați la începutul carierei lor în cinematografie.

24
/06
/22

În sala cinematografului Victoria din Cluj-Napoca, în cadrul secțiunii competiționale a Festivalului Internațional de Film Transilivania (TIFF, 17-26 iunie), este proiectat „The Last Execution“. În prima scenă a filmului, actorul Lars Eidinger, care joacă rolul medicului Werner Teske, se află pe bancheta din spate a unei dube a poliției politice din Germania de Est.

23
/06
/22

Sâmbătă, 25 iunie, Asociațiile Bloc Zero și MaiMultVerde organizează o seară de film pentru toate vârstele pe insula de pe Lacul Morii, dublată de un picnic comunitar și o discuție despre reamenajarea sustenabilă a spațiilor verzi din București.

22
/06
/22

„Elvis“, filmul lui Baz Luhrmann despre cel mai bine vândut cântăreț solo al tuturor timpurilor, e alegerea perfectă pentru entertainment de calitate, în această vară.

22
/06
/22

INTERVIU Prezent la Cluj-Napoca pentru TIFF, regizorul Eran Kolirin vorbeşte într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre ce înseamnă să faci, ca cineast israelian, un film bazat pe o carte a unui scriitor palestinian despre viaţa arabilor care sunt cetăţeni ai Israelului.

20
/06
/22

Poate cel mai bun film nou văzut în primele trei zile de TIFF e "Rimini" (2022), realizat de austriacul Ulrich Seidl - portretul sarcastic al Europei prin povestea unui cântăreţ austriac eşuat care performează pentru pensionari în hoteluri semi-pustii din celebra staţiune italiană care dă titlul.

18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.