Thierry Wolton în dialog cu Gabriel Liiceanu despre „Complicii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/thierry-wolton-in-dialog-cu-gabriel-liiceanu-despre-complicii/

Miercuri, 16 decembrie, de la ora 19.30, este programată o întâlnire Humanitas #online #live cu Thierry Wolton şi Gabriel Liiceanu despre „Complicii”, ultimul volum al trilogiei „O istorie mondială a comunismului”, un eveniment „Humanitas 30 de ani“. Puteţi urmări acest dialog întâlnirea live, pe Facebook sau pe canalul YouTube Humanitas. Înregistrările video şi audio vor […]

Un articol de Liliana Matei|15 decembrie 2020

Miercuri, 16 decembrie, de la ora 19.30, este programată o întâlnire Humanitas #online #live cu Thierry Wolton și Gabriel Liiceanu despre „Complicii”, ultimul volum al trilogiei „O istorie mondială a comunismului”, un eveniment „Humanitas 30 de ani“. Puteți urmări acest dialog întâlnirea live, pe Facebook sau pe canalul YouTube Humanitas. Înregistrările video și audio vor fi disponibile ulterior pe canalele YouTube Humanitas și SoundCloud Humanitas

„Humanitas s-a născut la o răscruce a istoriei noastre: februarie 1990. Nu întâmplător, Fenomenul Pitești, cartea lui Virgil Ierunca, inaugura «Procesul comunismului», colecția ivită din cel mai apăsat act de voință editorială făcut în ultimii 30 de ani. Simbolic, această colecție se încheie cu trilogia lui Thierry Wolton, O istorie mondială a comunismului. Este, în definitiv, procesul complet și lămuritor făcut celui mai criminal regim politic din lume: comunismul” spune Gabriel Liiceanu.

Trilogia „O istorie mondială a comunismului. Încercare de investigație istorică” scrisă de jurnalistul francez Thierry Wolton, recompensată cu Premiul Jan Michalski (Elveția, 2017) și Premiul Aujourd’hui (Franța, 2018), este o amplă analiză dedicată sistemului comunist din perspectiva celor trei mari actori ai săi: „Călăii” (vol. I), „Victimele” (vol. II) și „Complicii” (vol. III).

Ultima parte a acestei trilogii este, poate, încă și mai tulburătoare decât precedentele. Întrebarea la care răspunde autorul este cum de regimurile comuniste au avut o viață atât de lungă.

„După ce am analizat comunismul punând accentul pe actorii puterii (Călăii), apoi pe modul în care a fost trăit de cei care l‑au îndurat (Victimele), în acest volum el este privit din exterior, din perspectiva țărilor care au avut norocul de a nu cunoaște un asemenea regim. Adeseori lumea e preocupată de cauzele pentru care s‑a prăbușit comunismul, când de fapt ar trebui să ne întrebăm cum de a durat atât de mult. Răspunsul este simplu: nenumărații complici care au susținut comunismul în întreaga lume i‑au asigurat longevitatea. Aceste complicități sunt discutate în cartea de față.“

Lucrarea lui Thierry Wolton a apărut la Editura Humanitas în cadrul Programului de sprijin pentru publicare „Nicolae Iorga“ și a beneficiat de susținere din partea Ambasadei Franței în România.

09
/09
/14

Teatrul Excelsior pornește la drum în noua stagiune 2014-2015 cu o tolbă plină de proiecte și gata de ieșirea în marea lume a festivalurilor. Noul director al Teatrului Excelsior, Adrian Găzdaru, vă propune în această toamnă două premiere cu totul speciale.

09
/09
/14

ConTempo, una dintre cele mai apreciate formaţii de cvartet din lume, compusă în întregime din muzicieni români, deţine astăzi o poziţie dorită de multe ansambluri de acest gen: este cvartetul de Stat al Radio Televiziunii Irlandeze şi susţine concerte şi turnee pe toate continentele.

09
/09
/14

Corul de Copii Radio şi alte trei coruri de copii şi tineret din Bucureşti şi din ţară, alături de celebrul Cor Naţional de Cameră Madrigal, vă invită sâmbătă, 13 septembrie (19.00), la un adevărat regal muzical coral la Sala Radio.

08
/09
/14

Ştiaţi că astăzi se împlinesc zece ani de când cel supranumit lordul muzicii româneşti, Dan Spătaru, a plecat dintre noi? Cântăreţul a murit la 8 septembrie 2004, în urma unui atac de cord, la nici 65 de ani. În memoria lui Dan Spătaru este organizat anual, la Medgidia, festivalul care îi poartă numele.

08
/09
/14

De ce preferă artiștii tineri să lucreze în sistemul teatral independent, care sunt riscurile meseriei din această sferă și dacă beneficiile suplinesc în totalitate nevoia de expresie artistică, am aflat de la Chris Simion, Ionuț Grama și Mariana Cămărășan.