THOMAS OSTERMEIER: „Cred că teatrul, în sine, la originea sa este despre violență!”
https://www.ziarulmetropolis.ro/thomas-ostermeier-cred-ca-teatrul-in-sine-la-originea-sa-este-despre-violenta/

Luni, 9 octombrie, în Foaierul „Tapiserii” al Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti a avut loc conferinţa de presă prilejuită de prezenţa în X-Fest, Festivalul Internaţional de Teatru Tânăr EXCELSIOR a regizorului Thomas Ostermeier şi a Schaubühne Berlin.

Un articol de Petre Ivan|6 octombrie 2023

La conferință au participat regizorul Thomas Ostermeier, Vlad Cristache, Manager-interimar Teatrul EXCELSIOR și Director X-Fest, George Călin, Manager – interimar Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și Mircea Rusu, Director General Adjunct, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București.

Tema de interes a discuției a fost spectacolul O istorie a violenței. Adaptare după romanul autobiografic al lui Édouard Louis, aclamat în toată Europa, spectacolul aduce în fața publicului din România, de această dată, o poveste dureroasă, reconstituind scena unei crime și analizând trauma pe care aceasta a provocat-o. În 9 și 10 octombrie, de la ora 20.00 pe scena Teatrului Național din București!

Vizionarul regizor Thomas Ostermeier a creat un spectacol investigativ, care aduce în prim-plan dezbaterea unor teme stringente, derivate din multiplele fațete ale violenței, care reconfigurează lumea în care trăim – migrația și discriminarea rasială, xenofobia, homofobia, violența de gen și structurile de autoritate obscure adânc înrădăcinate în societate, dar și obstacolele maturizării. Este, în același timp, un spectacol captivant și răscolitor, în egală măsură brutal și intim, care pune în valoare estetica regizorală a lui Thomas Ostermeier – ingeniozitatea cu care îmbină minimalismul și acuratețea vizuală cu elementele multimedia, în tandem cu jocul extrem de precis și fluid al actorilor, un spectacol care subliniază crezul artistic și uman pe care Thomas Ostermeier și Édouard Louis îl împărtășesc, acela că arta ar trebui să facă parte activă din societate și să contribuie la schimbarea sa.

Thomas Ostermeier: „Sunt impresionat de felul în care publicul din România primește spectacolele mele și mă bucur că impactul este atât de intens! Sunt fericit pentru că am aflat că sălile vor fi pline pentru cele două reprezentații și sunt foarte curios de reacțiile de după. Spectacolul este ambivalent și vorbește despre o poveste de dragoste dintre doi bărbați. În noaptea în care se îndrăgostesc, ceva – sau totul – merge prost. Cred că teatrul, în sine, la originea sa este despre violență! De la început, dacă privim la drama antică grecească și nu numai – „Iliada” lui Homer… când citim descoperim atrocități, violență. Reliefez întotdeauna ideea că teatrul a fost inventat să înlocuiască violența, dar nu în sensul de a portretiza o lume frumoasă, ci în sesul că prin abordarea violenței în spectacole încerăm să depășim o situație reală. Unii teatrologi spun că acesta era sensul tragediei antice grecești – când societatea se confrunta cu luptătorii care se întorceau din război complet lipsiți de urmele civilizației, înăspriți era nevoie ca aceștia să se confrunte din nou cu acest efect de catarsis pentru a-i emoționa. Și dau exemplul tragediei grecești cu un motiv – tocmai acesta al catarsisului. Eu continui să cred în efectul său. Nu cred că violența din jocurile video ne face… violenți. Dimpotrivă! Cred că atunci când jocurile acestea te fac să scapi de impulsurile violenței, e un lucru bun. Cred că pentru a deeni cu adevărat violent trebuie să fii disperat și să simți pe deplin gândul că nu ai încotro…. Ce fac eu în acest spectacol este să arat cum evolutia unor evenimente conduce la violență. Sunt de acord că e un spectacol puternic. Dar eu mă pun în locul spectatorului și sunt sigur că acest titlu mă face să îmi spun că eu nu aș comite niciodată acte de violență precum cele înfăptuite de personajul din spectacol.”

Vlad Cristache, Manager Teatrul EXCELSIOR, Director X FEST: „Este o mare provocare pentru mine să vin în întâmpinarea unei categorii de public neglijate în România: adolescenții și tinerii adulți și să ofer, atât prin repertoriul pe care îl coordonez la Teatrul EXCELSIOR, cât și prin organizarea X-Fest, produse culturale care să aducă publicul față în față cu artiști care le pot modela sufletul și le pot reaminti că, fără artă, viața este inconsistentă. Îmi propun ca X-Fest să devină, în timp, cel mai important Festival Internațional de Teatru al României.”

X-FEST:    Timp de 9 zile se desfășoară 18 reprezentații ale unor spectacole relevante pe plan internațional, realizate de companii și artiști de valoare din Germania, Franța, Cehia, Grecia, Bulgaria și România, pe scenele a 8 teatre bucureștene (Teatrul EXCELSIOR, Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, Teatrul Odeon, Teatrul de Comedie, Teatrul Nottara, Teatrul Mic, Teatrul Metropolis, Teatrul Godot). La acestea se adaugă o secțiune de formare pentru tineri care include workshopuri, spectacole-lectură precum și zeci de spectacole în liceele bucureștene. Publicul are ocazia de a vedea creații recente din teatrul internațional, într-o selecție care celebrează anvergura și diversitatea teatrului contemporan, reunind spectacole captivante și inovatoare. Artiști renumiți și tinere talente emergente ale teatrului european se regăsesc în selecția festivalului alături de creatori importanți ai teatrului românesc de azi și de mâine.

X-FEST reunește regizori de teatru marcanți, precum Thomas Ostermeier, Leander Haußmann, Alexandra Badea, Rostislav Novak Jr, Sára Arnstein, Thanos Nikas, Andrea Gavriliu, Gianina Cărbunariu, Bobi Pricop, Vlad Cristache, Irisz Kovacs, Bogdan Georgescu, Andrei Huțuleac, Diana Mititelu și companii precum Teatrul Schaubühne din Berlin, Teatrul RambaZamba din Berlin, Cirk la Putyka din Praga, Hedera Helix si Mascaret Production din Franța, Ufftenzivot din Praga, Ars Moriendi din Salonic, Teatrul Național „Ivan Vazov” din Sofia,  Teatrul Național „Radu Stanca” din

Sibiu, Teatrul German de Stat din Timișoara, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, Teatrul „Regina Maria” din Oradea, Teatrul EXCELSIOR din București, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț.

Tema acestei prime ediții a festivalului este cu o rezonanță aparte pentru vremurile pe care le trăim – Limite/Limits. Cât de departe putem ajunge ca ființe umane, care sunt limitele noastre personale, care sunt limitele interioare și care sunt limitele corpului uman? Care sunt limitele impuse de societate și câte dintre ele devin doar obstacole în nevoia noastră de a gândi și de a ne exprima liber? De ce încă mai construim între noi ziduri și de ce încă se moare pentru a apăra sau a încălca granițe într-o lume în care auzim în fiecare zi cuvântul globalizare? Care sunt limitele teatrului și în ce măsură nevoia disperată de a împinge și mai departe limitele tehnologiei va afecta arta noastră? Toate acestea sunt întrebări esențiale pentru încercarea noastră de a ne defini locul în societate, ca tineri, ca artiști, ca oameni, și de a înțelege unde suntem noi în clipa asta, în acest inceput de secol XXI, și care este drumul pe care trebuie să mergem de aici înainte.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.