THOMAS OSTERMEIER: „Cred că teatrul, în sine, la originea sa este despre violență!”
https://www.ziarulmetropolis.ro/thomas-ostermeier-cred-ca-teatrul-in-sine-la-originea-sa-este-despre-violenta/

Luni, 9 octombrie, în Foaierul „Tapiserii” al Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti a avut loc conferinţa de presă prilejuită de prezenţa în X-Fest, Festivalul Internaţional de Teatru Tânăr EXCELSIOR a regizorului Thomas Ostermeier şi a Schaubühne Berlin.

Un articol de Petre Ivan|6 octombrie 2023

La conferință au participat regizorul Thomas Ostermeier, Vlad Cristache, Manager-interimar Teatrul EXCELSIOR și Director X-Fest, George Călin, Manager – interimar Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și Mircea Rusu, Director General Adjunct, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București.

Tema de interes a discuției a fost spectacolul O istorie a violenței. Adaptare după romanul autobiografic al lui Édouard Louis, aclamat în toată Europa, spectacolul aduce în fața publicului din România, de această dată, o poveste dureroasă, reconstituind scena unei crime și analizând trauma pe care aceasta a provocat-o. În 9 și 10 octombrie, de la ora 20.00 pe scena Teatrului Național din București!

Vizionarul regizor Thomas Ostermeier a creat un spectacol investigativ, care aduce în prim-plan dezbaterea unor teme stringente, derivate din multiplele fațete ale violenței, care reconfigurează lumea în care trăim – migrația și discriminarea rasială, xenofobia, homofobia, violența de gen și structurile de autoritate obscure adânc înrădăcinate în societate, dar și obstacolele maturizării. Este, în același timp, un spectacol captivant și răscolitor, în egală măsură brutal și intim, care pune în valoare estetica regizorală a lui Thomas Ostermeier – ingeniozitatea cu care îmbină minimalismul și acuratețea vizuală cu elementele multimedia, în tandem cu jocul extrem de precis și fluid al actorilor, un spectacol care subliniază crezul artistic și uman pe care Thomas Ostermeier și Édouard Louis îl împărtășesc, acela că arta ar trebui să facă parte activă din societate și să contribuie la schimbarea sa.

Thomas Ostermeier: „Sunt impresionat de felul în care publicul din România primește spectacolele mele și mă bucur că impactul este atât de intens! Sunt fericit pentru că am aflat că sălile vor fi pline pentru cele două reprezentații și sunt foarte curios de reacțiile de după. Spectacolul este ambivalent și vorbește despre o poveste de dragoste dintre doi bărbați. În noaptea în care se îndrăgostesc, ceva – sau totul – merge prost. Cred că teatrul, în sine, la originea sa este despre violență! De la început, dacă privim la drama antică grecească și nu numai – „Iliada” lui Homer… când citim descoperim atrocități, violență. Reliefez întotdeauna ideea că teatrul a fost inventat să înlocuiască violența, dar nu în sensul de a portretiza o lume frumoasă, ci în sesul că prin abordarea violenței în spectacole încerăm să depășim o situație reală. Unii teatrologi spun că acesta era sensul tragediei antice grecești – când societatea se confrunta cu luptătorii care se întorceau din război complet lipsiți de urmele civilizației, înăspriți era nevoie ca aceștia să se confrunte din nou cu acest efect de catarsis pentru a-i emoționa. Și dau exemplul tragediei grecești cu un motiv – tocmai acesta al catarsisului. Eu continui să cred în efectul său. Nu cred că violența din jocurile video ne face… violenți. Dimpotrivă! Cred că atunci când jocurile acestea te fac să scapi de impulsurile violenței, e un lucru bun. Cred că pentru a deeni cu adevărat violent trebuie să fii disperat și să simți pe deplin gândul că nu ai încotro…. Ce fac eu în acest spectacol este să arat cum evolutia unor evenimente conduce la violență. Sunt de acord că e un spectacol puternic. Dar eu mă pun în locul spectatorului și sunt sigur că acest titlu mă face să îmi spun că eu nu aș comite niciodată acte de violență precum cele înfăptuite de personajul din spectacol.”

Vlad Cristache, Manager Teatrul EXCELSIOR, Director X FEST: „Este o mare provocare pentru mine să vin în întâmpinarea unei categorii de public neglijate în România: adolescenții și tinerii adulți și să ofer, atât prin repertoriul pe care îl coordonez la Teatrul EXCELSIOR, cât și prin organizarea X-Fest, produse culturale care să aducă publicul față în față cu artiști care le pot modela sufletul și le pot reaminti că, fără artă, viața este inconsistentă. Îmi propun ca X-Fest să devină, în timp, cel mai important Festival Internațional de Teatru al României.”

X-FEST:    Timp de 9 zile se desfășoară 18 reprezentații ale unor spectacole relevante pe plan internațional, realizate de companii și artiști de valoare din Germania, Franța, Cehia, Grecia, Bulgaria și România, pe scenele a 8 teatre bucureștene (Teatrul EXCELSIOR, Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, Teatrul Odeon, Teatrul de Comedie, Teatrul Nottara, Teatrul Mic, Teatrul Metropolis, Teatrul Godot). La acestea se adaugă o secțiune de formare pentru tineri care include workshopuri, spectacole-lectură precum și zeci de spectacole în liceele bucureștene. Publicul are ocazia de a vedea creații recente din teatrul internațional, într-o selecție care celebrează anvergura și diversitatea teatrului contemporan, reunind spectacole captivante și inovatoare. Artiști renumiți și tinere talente emergente ale teatrului european se regăsesc în selecția festivalului alături de creatori importanți ai teatrului românesc de azi și de mâine.

X-FEST reunește regizori de teatru marcanți, precum Thomas Ostermeier, Leander Haußmann, Alexandra Badea, Rostislav Novak Jr, Sára Arnstein, Thanos Nikas, Andrea Gavriliu, Gianina Cărbunariu, Bobi Pricop, Vlad Cristache, Irisz Kovacs, Bogdan Georgescu, Andrei Huțuleac, Diana Mititelu și companii precum Teatrul Schaubühne din Berlin, Teatrul RambaZamba din Berlin, Cirk la Putyka din Praga, Hedera Helix si Mascaret Production din Franța, Ufftenzivot din Praga, Ars Moriendi din Salonic, Teatrul Național „Ivan Vazov” din Sofia,  Teatrul Național „Radu Stanca” din

Sibiu, Teatrul German de Stat din Timișoara, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, Teatrul „Regina Maria” din Oradea, Teatrul EXCELSIOR din București, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț.

Tema acestei prime ediții a festivalului este cu o rezonanță aparte pentru vremurile pe care le trăim – Limite/Limits. Cât de departe putem ajunge ca ființe umane, care sunt limitele noastre personale, care sunt limitele interioare și care sunt limitele corpului uman? Care sunt limitele impuse de societate și câte dintre ele devin doar obstacole în nevoia noastră de a gândi și de a ne exprima liber? De ce încă mai construim între noi ziduri și de ce încă se moare pentru a apăra sau a încălca granițe într-o lume în care auzim în fiecare zi cuvântul globalizare? Care sunt limitele teatrului și în ce măsură nevoia disperată de a împinge și mai departe limitele tehnologiei va afecta arta noastră? Toate acestea sunt întrebări esențiale pentru încercarea noastră de a ne defini locul în societate, ca tineri, ca artiști, ca oameni, și de a înțelege unde suntem noi în clipa asta, în acest inceput de secol XXI, și care este drumul pe care trebuie să mergem de aici înainte.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.