Top Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme străine ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-ziarul-metropolis-cele-mai-bune-filme-straine-ale-anului/

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 decembrie 2013

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes şi care atrag mai uşor interesul distribuitorilor şi al cinefililor.

Distribuţia inconsistentă a filmelor de autor în România a făcut ca în acest an sălile de cinema să găzduiască, de exemplu, lungmetraje de la trei ediţii diferite ale Festivalului de la Cannes (2011, 2012, 2013), între care şi două producţii premiate cu Palme d’Or („Amour“, de Michael Haneke, şi „La vie d’Adele“, de Abdellatif Kechiche).

Spre deosebire de multe din blockbusterele hollywoodiene, care sunt lansate în România concomitent cu sau la scurt timp după prezentarea lor în SUA, filmele de festival, în majoritate europene, ajung cu întârziere la publicul larg din ţara noastră, comparativ cu statele din vestul Europei.

Chiar şi aşa, puţinii distribuitori care se încumetă să aducă astfel de opere cinematografice provocatoare merită salutaţi şi încurajaţi, în contextul numărului mic de spectatori care aleg filmele „altfel” şi al deficitului de săli deschise pentru astfel de proiecţii.

Citiţi şi: TOP Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme româneşti din 2013

Prin urmare, top ten-ul celor mai bune filme străine ale anului cuprinde doar producţiile care au ajuns în regim normal în cinematografe în 2013 – adică au putut fi văzute cel puţin o săptămână în cel puţin o sală de proiecţie. Din cauza inconsistenţei în distribuţie menţionată la început, nu trebuie să surprindă că un asemenea clasament propune filme din trei ani diferiţi (în paranteze este marcat anul premierei mondiale).

Producţiile străine noi care au putut fi văzute de-a lungul anului în diverse festivaluri, gale sau zile ale filmului, dar şi din alte surse au fost lăsate în afara topului oficial. Dar, pentru că multe dintre ele merită din plin semnalate, le-am introdus într-un top ten alternativ.

Topul celor mai bune zece filme străine lansate în cinematografe în 2013:

1. „Calul din Torino“ (2011) – Bela Tarr

2. „Amour“ (2012) – Michael Haneke

3. „La vie d’Adele“ (2013) – Abdellatif Kechiche

4. „Heli“ (2013) – Amat Escalante

5. „Inside Llewyn Davis“ (2013) – Joel şi Ehan Coen

6. „No“ (2012) – Pablo Larrain

7. „Before Midnight“ (2013) – Richard Linklater

8. „Blancanieves“ (2012) – Pablo Berger

9. „În ceaţă“ (2012) – Serghei Loznitsa

10. „Vânătoarea“ (2012) – Thomas Vinterberg

Topul celor mai bune zece filme străine care nu au fost lansate în cinematografe:

1. „The Act of Killing” (doc, 2012) – Joshua Oppenheimer

2. „Stories We Tell” (doc, 2012) – Sarah Polley

3. „Oh Boy” (2012) – Jan Ole Gerster

4. „The Master” (2012) – Paul Thomas Anderson

5. „The Selfish Giant” (2013) – Clio Barnard

6. „To the Wonder“ (2012) – Terence Malick

7. „Harmony Lessons“ (2013) – Emir Baigazin

8. „Nebraska“ (2013) – Alexander Payne

9. „A Touch of Sin“ (2013) – Jia Zhangke

10. „Camille Claudel 1915“ (2013) – Bruno Dumont

Ionuţ Mareş, autorul topurilor,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran
Foto sus – Calul din Torino – captură film

16
/09
/17

Unul dintre cele mai aşteptate filme de acţiune, ,,Asasin American” marchează revenirea lui Michael Keaton pe marile ecrane şi dezvăluie, din 15 septembrie, originile unui luptător cu abilităţi unice şi motivat de răzbunare.

15
/09
/17

Docuart Fest anunță 6 zile de festival pline de proiecții, discuții și activități în cadrul celei de-a 6-a ediții a festivalului documentarului românesc, în perioada 26 septembrie - 1 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Arcub Lipscani și Teatrul Macaz.

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).