Top Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme străine ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-ziarul-metropolis-cele-mai-bune-filme-straine-ale-anului/

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 decembrie 2013

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes şi care atrag mai uşor interesul distribuitorilor şi al cinefililor.

Distribuţia inconsistentă a filmelor de autor în România a făcut ca în acest an sălile de cinema să găzduiască, de exemplu, lungmetraje de la trei ediţii diferite ale Festivalului de la Cannes (2011, 2012, 2013), între care şi două producţii premiate cu Palme d’Or („Amour“, de Michael Haneke, şi „La vie d’Adele“, de Abdellatif Kechiche).

Spre deosebire de multe din blockbusterele hollywoodiene, care sunt lansate în România concomitent cu sau la scurt timp după prezentarea lor în SUA, filmele de festival, în majoritate europene, ajung cu întârziere la publicul larg din ţara noastră, comparativ cu statele din vestul Europei.

Chiar şi aşa, puţinii distribuitori care se încumetă să aducă astfel de opere cinematografice provocatoare merită salutaţi şi încurajaţi, în contextul numărului mic de spectatori care aleg filmele „altfel” şi al deficitului de săli deschise pentru astfel de proiecţii.

Citiţi şi: TOP Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme româneşti din 2013

Prin urmare, top ten-ul celor mai bune filme străine ale anului cuprinde doar producţiile care au ajuns în regim normal în cinematografe în 2013 – adică au putut fi văzute cel puţin o săptămână în cel puţin o sală de proiecţie. Din cauza inconsistenţei în distribuţie menţionată la început, nu trebuie să surprindă că un asemenea clasament propune filme din trei ani diferiţi (în paranteze este marcat anul premierei mondiale).

Producţiile străine noi care au putut fi văzute de-a lungul anului în diverse festivaluri, gale sau zile ale filmului, dar şi din alte surse au fost lăsate în afara topului oficial. Dar, pentru că multe dintre ele merită din plin semnalate, le-am introdus într-un top ten alternativ.

Topul celor mai bune zece filme străine lansate în cinematografe în 2013:

1. „Calul din Torino“ (2011) – Bela Tarr

2. „Amour“ (2012) – Michael Haneke

3. „La vie d’Adele“ (2013) – Abdellatif Kechiche

4. „Heli“ (2013) – Amat Escalante

5. „Inside Llewyn Davis“ (2013) – Joel şi Ehan Coen

6. „No“ (2012) – Pablo Larrain

7. „Before Midnight“ (2013) – Richard Linklater

8. „Blancanieves“ (2012) – Pablo Berger

9. „În ceaţă“ (2012) – Serghei Loznitsa

10. „Vânătoarea“ (2012) – Thomas Vinterberg

Topul celor mai bune zece filme străine care nu au fost lansate în cinematografe:

1. „The Act of Killing” (doc, 2012) – Joshua Oppenheimer

2. „Stories We Tell” (doc, 2012) – Sarah Polley

3. „Oh Boy” (2012) – Jan Ole Gerster

4. „The Master” (2012) – Paul Thomas Anderson

5. „The Selfish Giant” (2013) – Clio Barnard

6. „To the Wonder“ (2012) – Terence Malick

7. „Harmony Lessons“ (2013) – Emir Baigazin

8. „Nebraska“ (2013) – Alexander Payne

9. „A Touch of Sin“ (2013) – Jia Zhangke

10. „Camille Claudel 1915“ (2013) – Bruno Dumont

Ionuţ Mareş, autorul topurilor,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran
Foto sus – Calul din Torino – captură film

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.

18
/10
/22

49 de proiecții de film, 3 piese de teatru, 3 dezbateri și un total de peste 2.600 de spectatori, dintre care 18% copii. Acesta este bilanțul primei luni de funcționare constantă la Cinema Victoria Timișoara, primul dintre cinematografele tradiționale ale orașului care s-a redeschis după o renovare completă.

10
/10
/22

CRONICĂ DE FILM Cum poate un film ca „Athena” (de Romain Gavras), îndoielnic atât din punct de vedere etic, cât şi estetic, să fie inclus în competiţia unui festival precum cel de la Veneţia?

09
/10
/22

La ediția a X-a a festivalului internațional de film fantastic Dracula vor avea loc o serie de evenimente speciale, menite să celebreze ediția aniversară a festivalului de la Brașov. Oaspeți de seamă din Spania, Italia, Finlanda și România vor întâlni publicul iubitor de fantasy & horror, într-o serie de evenimente speciale care se vor desfășura pe parcursul celor 5 zile de festival.