Triplă lansare la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/tripla-lansare-la-teatrul-odeon/

Luni, 29 noiembrie, ora 18:00, în Sala Majestic, Teatrul Odeon vă invită la o triplă aniversare.

Un articol de Petre Ivan|29 noiembrie 2021

Teatrul Odeon sărbătorește în acest an 75 de ani de existență și 110 ani de la inaugurarea clădirii din Calea Victoriei, iar cu prilejul împlinirii a 30 de ani de la premiera spectacolului „… au pus cătușe florilor …” de Fernando Arrabal, regia Alexander Hausvater (29 noiembrie 1991) vom lansa un volum dedicat spectacolului, scris de actorul Mugur Arvunescu.

În completarea acestei lansări, am reeditat volumul scris de Maria-Magdalena Ioniță, „Teatrul Comoedia – Odeon. Un secol de istorie”, adăugându-i activitatea artistică a ultimului deceniu, astfel că un nou exemplar, „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” va fi disponibil alături de cartea semnată de Mugur Arvunescu, „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”.

Ne vor împărtăși impresii din culisele acestui spectacol legendar actorii din distribuție, regizorul Alexander Hausvater, alături de alți realizatori și critici care au consemnat valoarea acestei producții.

…au pus cătușe florilor…

de Fernando Arabal
traducerea: Cristian Popescu și Irina Călin

Distribuția: Dan Bădărău, Ionel Mihăilescu, Dragoș Pâslaru, Marius Stănescu, Florin Zamfirescu, Oana Ștefănescu, Simona Gălbenușă, Adriana Trandafir, Carmen Tănase, Camelia Maxim, Mirela Dumitru, Angela Ioan, Constantin Cojocaru, Mugur Arvunescu, Mircea Constantinescu, Laurențiu Lazăr

Regia: Alexander Hausvater

Muzica: Mircea Octavian Kiraly

Costumele: Viorica Petrovici

Scenografia: Constantin Ciubotaru

Asistent regie: Iuliana Ciugulea

Asistent scenografie: Cristian Radi

Consultant artistic: Petre Pădureț

Director Teatrul Odeon: Alexandru Dabija

INTRAREA ESTE LIBERĂ, în limita locurilor disponibile, respectând normele în vigoare.

„Încerc să transmit celor care ne vor urma o imagine cât mai apropiată de ceea ce s-a petrecut cu noi, cu cei din jur prin crearea acestui moment de excelență artistică, numit «… au pus cătușe florilor …», dar și în ce condiții s-a produs el. Veneam după o revoluție sângeroasă, urmată de perioada neagră a mineriadelor, când toată lumea era pe stradă și orice gen de spectacol, orice creație artistică nu rezista în fața tumultului străzii. Teatrul Odeon, botezat de curând de domnul Vlad Mugur, își constituise o trupă nouă. În acest context un regizor străin, Alexander Hausvater – cu cetățenie canadiană -, plecat din țară când avea nouă ani, un individ pe care nu îl mai interesa acest tărâm, care adusese suferință familiei sale, se întoarce rapid, aflând de schimbarea de regim, nu știe cu ce să înceapă și totuși intuiește revolta încă neconsumată a românilor. Găsește un text apropiat de istoria lor recentă și realizează un spectacol puternic și curajos, nemaiîntâlnit ca modalitate de expresie în peisajul creației românești. Nu cunoștea pe nimeni, nu avea legături cu nimeni și totuși, după venirea sa în țară și o lună de repetiții intense, devine una din figurile centrale în lumea regiei de teatru. Momentul revoluției politice a cerut o revoluție în creație: un alt stil, un alt limbaj, mai frust, mai direct, mai sincer! Un curaj pe care și l-au asumat Alexander Hausvater și actorii Teatrului Odeon.” (Mugur Arvunescu, în volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție”)

 

„… au pus cătușe florilor …” a fost primul spectacol onorat de UNITER cu Premiul de excelență acordat întregii trupe de actori. În același an, 1992, a primit și Premiul I la Festivalul Național de Teatru. În Evenimentul Zilei, Florina Tecuceanu consemna:

„Deoarece s-au vândut prea multe bilete, luni seara a avut loc Bătălia pentru Majestic

Juriul era să rămână afară

Programată luni seara la Sala Majestic a Odeonului, reprezentația piesei «… au pus cătușe florilor …» de Fernando Arrabal, în regia lui Alexander Hausvater, a generat o serie de reacții de protest din partea publicului. Reacțiile au fost cauzate de numărul insuficient de locuri ale sălii față de numărul de spectatori dornici să vadă piesa. La orele 19.45 în fața Teatrului Odeon o mulțime de 500 – 600 de persoane se îmbulzeau să intre în incinta teatrului. Oamenii de ordine, plasați la intrare, cu greu au putut face față presiunii exercitate de mulțime.

Într-o situație mai mult decât delicată au fost puși membrii juriului care abia au reușit să se strecoare în sală prin breșa cu greu creată în mulțime special pentru ei. Din protestele celor care își căutau drum spre sală am reținut pe acelea ale unor persoane care cumpăraseră bilete pentru acest spectacol, și ale celor care, cu invitațiile în mână, nu reușeau să intre. Printre personalitățile care au rămas afară amintim o delegație din partea Ambasadei Albaniei din care făcea parte rectorul Academiei de Artă din Tirana, doi regizori francezi invitați la acest festival, însăși directoarea Festivalului, doamna Cristina Dumitrescu, a rămas afară. Fără șansa de a pătrunde în sală a fost și domnul Cristian Hadji-Culea, director la Direcția Teatrelor din Ministerul Culturii.”


 

Volumul „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu va putea fi achiziționat la evenimentul de lansare alături de „La Țigănci… cu Popescu” (ediție reeditată), de același autor și de „Teatrul Comoedia – Odeon. La peste un secol de istorie” de Maria-Magdalena Ioniță. Toate cele trei cărți sunt apărute la edituria și tipografia Oscar Print.

Capacitatea sălii va fi redusă la 30%, iar accesul publicului în sala de spectacol va fi permis, cu purtarea măștii de protecție, doar pentru persoanele care: sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare sau se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, pe baza documentului doveditor.

29
/09
/23

Atelierele de autocunoaștere prin scris Casa din mine vin în întâmpinarea adolescenților bucureșteni, membri ai trupei de teatru Brainstorming, elevi ai Colegiului Național Bilingv „George Coșbuc”, Colegiul Național „Sfântul Sava”, Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Liceul Teoretic Internațional de Informatică (ICHB) și Liceul Teoretic „Alexandru Vlahuță” din București.

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.