Triplă premieră, la Enescu 2019: interpreți, repertoriu şi organizare
https://www.ziarulmetropolis.ro/tripla-premiera-la-enescu-2019-interpreti-repertoriu-si-organizare/

Peste 2.500 dintre cei mai valoroşi artişti ai lumii, având 50 de naţionalităţi, vor prezenta, la Bucureşti, 84 de concerte şi recitaluri la ediţia din 2019 a Festivalului Internaţional George Enescu (31 august – 22 septembrie).

Un articol de Petre Ivan|22 octombrie 2018

Evenimentul cultural va aduce în faţa publicului mai multe premiere, atât prin perspectiva prezenţelor artistice, cât şi din cea a spectacolelor propuse şi a organizării, a anunţat Crenguţa Roşu, director de comunicare al Concursului George Enescu.

“Avem premiere pe toate palierele în acest an. Propunem noi formule de repertoriu – cum ar fi Opera în concert sau Mozart Week in Residence. Avem 34 de artişti şi orchestre de mare calibru, care se alătură prestigioaselor nume consacrate ale Festivalului. Am organizat o secţiune dedicată lui George Enescu şi contemporanilor săi pentru a asculta această muzică în contextul în care a fost creată. Am consolidat secţiunea de muzică contemporană, astfel încât publicul să şi poată interacţiona cu extraordinarii compozitori care sunt activi şi disponibili. (…) Proiectele care susţin Festivalul sunt gândite şi ele ca o deschidere către un public mai divers”, a afirmat Mihai Constantinescu, director executiv al Festivalului George Enescu.

Printre noii artişti, care completează galeria de vedete internaţionale, se numără actriţa Marion Cotillard, care o aduce pe legendara Jean d’Arc pe scena Ateneului Român, în opera omonimă, sub bagheta dirijorului Alexandre Bloch. I se vor alătura nume precum Mitsuko Uchida, Rene Jacobs, Kirill Petrenko, Diana Damrau, Joyce DiDonato, Rolando Villazon şi Julia Fischer.

În premieră absolută, la ediţia 2019 a festivalului, Simfonia a III-a de George Enescu va fi interpretată de două ori – de orchestra Maggio Musicale Fiorentino şi de Orchestra Radio Berlin, a anunţat Mihai Constantinescu, directorul executiv al Concursului George Enescu.

“Este festivalul la care se prezintă pentru prima dată simfonia a III-a de două ori. Cei doi dirijori nu au vrut să cedeze niciunul celuilalt şi au vrut să facă amândoi simfonia a III-a cu un anumit scop, unul foarte nobil, şi anume prezenţa acestei lucrări în programele pe care ei le vor prezenta în stagiune”, a anunţat Mihai Constantinescu.

El a precizat că la cea de a doua ediţie a seriei Muzica Secolului XXI participarea este din ce în ce mai puternică.

“Sunt 14 opere în concert care se prezintă în 2019, este ediţia a doua a seriei Muzica secolului XXI care de data aceasta are nume sonore ca participanţi şi din punct de vedere al compozitorilor dar şi al soliştilor. Este o serie pe care noi trebuie să o promovăm pentru că toţi soliştii epocilor trecute prezentau în primul rând operele compozitorilor contemporani. Este şi datoria noastră să nu prezentăm numai o istorie a muzicii, ci şi o prezentare a muzicii contemporane în toate aspectele ei. Este un challenge pe care ni l-am asumat ediţia trecut, dar sper că sălile de data aceasta să fie mai pline şi lumea să fie interesată să vadă care sunt direcţiile muzicii contemporane actuale”, a mai spus directorul executiv al festivalului.

Potrivit organizatorilor, trei opere în concert vor fi prezentate în premieră: “Die Frau Ohne Schatten” de Strauss, în interpretarea Orchestrei Radio Berlin, “Moses and Aaron”, de Schoenberg, în interpretarea Filarmonicii George Enescu, şi “Peter Grimes” de Britten, prezentată de Orchestra Naţională Radio.

Tema ediţiei din 2019 a Festivalului Internaţional “George Enescu” va fi “Lumea în armonie”, a precizat directorul de comunicare a Festivalului, Crenguţa Roşu.

Ediţia 2019 a Festivalului Enescu îşi aşteaptă publicul la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio, Sala Mică a Palatului la concerte şi recitaluri grupate în jurul a şase mari secţiuni – “Mari orchestre ale lumii”, “Concertele de la miezul nopţii”, “Recitaluri şi concerte camerale”, “Muzica secolului XXI”, “Mozart Week in Residence” şi “Forumul internaţional al Compozitorilor”. De asemenea, concerte şi evenimente vor avea loc şi în Piaţa Festivalului.

O altă premieră a festivalului o reprezintă introducerea unui sistem tip loterie pentru achiziţionarea abonamentelor la Festivalul “George Enescu”.

“Artexim şi Eventim au introdus un sistem de loterie prin care se va oferi posibilitatea clienţilor interesaţi să achiziţioneze abonamente. Practic ei vor primi prin intermediul loteriei dreptul de a achiziţiona abonamente la festival”, a declarat Claudiu Popa, reprezentant Eventim.

El a precizat că înscrierea la loterie se va putea face începând de luni până pe 25 noiembrie, urmând ca extragerea câştigătorilor să aibă loc pe 26 noiembrie.

Înregistrarea se va putea face pe site-ul atât pe site-ul Eventim cât şi pe site-ul festivalului. De asemenea, în cadrul Ateneului va exista un punct fix unde se vor putea completa formulare şi face înscrierea, precum şi la punctele de lucru Eventim din Cluj şi Bucureşti, a mai spus Claudiu Popa. El a precizat că biletele individuale vor fi puse în vânzare începând cu data de 6 martie 2019.

Foto: Festivalul Enescu 2019

05
/02
/16

Cea dintâi premieră a anului 2016, "Hapciu în RE major", adaptare după celebra operetă "Mam'zelle Nitouche" (de F.R. Hervé, libret de Henri Meilhac și Albert Millaud), marchează un moment unic în istoria Operei Comice pentru Copii: este pentru prima dată când pe scena instituției se montează un spectacol de operetă. Premiera are loc sâmbătă, 20 februarie, de la ora 17.00, și duminică, 21 februarie, de la ora 11.00.

05
/02
/16

Un frumos recital conceput în jurul a doi mari compozitori ai repertoriului german – Beethoven și Brahms – este ceea ce ne propun miercuri, 10 februarie (19.00) la Sala Radio violonista Cristina Anghelescu (solistă a Orchestrelor și Corurilor Radio) și pianistul Daniel Goiţi.

05
/02
/16

„Aphonopelma johnnycashi” se va numi păianjenul care a împrumutat numele cântăreţului Johnny Cash. Creatura cu opt picioare este neagră în întregime, așa cum se îmbrăca regretatul artist, decedat în 2003 și care cânta cu chitara sa mai ales "Man in Black", unul din hiturile sale.

02
/02
/16

Filarmonica “George Enescu”  şi  asociaţia “Clasic e fantastic” anunţă cel de-al doilea concert al anului 2016, din ciclul educativ „Clasic e fantastic. Cum să înţelegem muzica”. Duminică, 21 februarie, la orele 10 şi 12.30, copiii sunt invitaţi să afle povestea Bărbierului din Sevilia, capodopera de teatru muzical semnată  de compozitorul Italian Gioacchino Rossini.

01
/02
/16

Așa cum și-a obișnuit publicul și în stagiunile precedente, Orchestra de Cameră Radio îi aduce în fața publicului pe câțiva dintre tinerii muzicieni români care vor „scrie” mai departe istoria scenelor de concert din țară și din străinătate: laureaţii competiţiei naţionale anuale „DRUMUL SPRE CELEBRITATE”. 

23
/01
/16

Mai este loc de noi interpretări pentru Brahms și Beethoven? Mi-am pus întrebarea înainte de a asculta două discuri apărute recent pe piață, semnate de nume importante ale artei interpretative contemporane: violonista olandeză Janine Jansen și dirijorul austriac Manfred Honeck, directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Pittsburgh. Și am descoperit, nu neapărat cu surprindere, ci cu încântare, că Brahms și Beethoven au încă (foarte) multe de spus.

22
/01
/16

Super! Pet Shop Boys lansează un nou album, cel de-al 13-lea al grupului care a cunoscut gloria cu hituri ca "West end girls", "It's a sin", "Domino Dancing" sau "Go west". Noul album, ce urmează să apară pe piaţă pe 1 aprilie, se numeşte, desigur, "Super".

20
/01
/16

Vineri, 22 ianuarie (19.00), Orchestra Națională Radio îi invită pe iubitorii muzicii la un concert MOZART / BEETHOVEN, eveniment ce se va desfășura la Sala Radio sub bagheta dirijorală a lui MĂDĂLIN VOICU - fiul marelui violonist Ion Voicu - și cu participarea apreciatului violonist ALEXANDRU TOMESCU, care se bucură de privilegiul de interpreta pe vioara Stradivarius, instrument pe care a cântat și Ion Voicu.

15
/01
/16

„Muzică, prin fond şi prin formă, poezia lui Eminescu nu mai are nevoie de nici o altă melodie”, spunea criticul şi istoricul literar Garabet Ibrăileanu, încercând să sublinieze ideea, adevăratră în fond, că muzicalitatea poeziei eminesciene, excepţională, îşi este suficientă sieşi. Cu toate acestea, nu puţini au fost artiştii români care, de-a lungul anilor, au pus pe muzică câteva dintre cele mai cunoscute poezii eminesciene.