Trucuri de magician. Scrisoare către Woody Allen
https://www.ziarulmetropolis.ro/trucuri-de-magician-scrisoare-catre-woody-allen/

Domnule Woody Allen, aveţi dreptate: un zâmbet feminin fermecător îl poate da peste cap chiar şi pe cel mai raţional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranţă şi surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de graţioasa Emma Stone.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 noiembrie 2014

Stimate domnule Woody Allen,

Tocmai ce v-am văzut cel mai recent film, „Magic in the Moonlight”. Iertare, cel mai nou film ajuns pe marile ecrane, pentru că, la cât de neastâmpărată e imaginația dvs., cu siguranță aveți aproape gata încă unul.

S-a întâmplat în urmă cu câteva zile, într-o liniștită dimineață de noiembrie, la o proiecție de presă într-o sală de cinema la mall. Trebuie să vă fac o mărturisire rapidă, fără să audă alți colegi (cronicari sau jurnaliști) care au fost prezenți: câțiva dintre ei au întârziat, chiar și 15 minute.

După câteva momente de revoltă interioară, am început să zâmbesc de fiecare dată când îi vedeam intrând, pentru că îmi venea involuntar în minte celebrul dialog pe care l-ați scris și apoi jucat împreună cu Diane Keaton în „Annie Hall”:

A început filmul?, o întreabă Alvy pe femeia de la casa de bilete.
A început acum două minute.
Asta este. S-o lăsăm baltă. Nu pot intra, îi spune nevroticul Alvy lui Annie, cea care întârziase.
Două minute, Alvy!
Îmi pare rău. Nu pot s-o fac. S-a dus naibii. Nu pot să intru la mijlocul filmului.
La mijloc?! Nu am pierdut decât genericul. E în suedeză.

Trebuie să recunosc, de la „Whatever Works”, din 2009, nu m-am mai simțit atât de bine la un film de-al dvs. Am încercat să înțeleg și de ce. Probabil pentru că am regăsit în magicianul lui Colin Firth ceva din cinismul și scepticismul lui Boris, personajul jucat admirabil de Larry David. Și, bineînțeles, o parte din obsesiile personajelor pe care le-ați întruchipat odată chiar dvs.

Apropo, cum reușiți să-i faceți pe actori să se simtă atât de confortabil și să ne dezvăluie fațete pe care nu le-am mai văzut? (Anul trecut, ați ajutat-o pe Cate Blachett să câștige primul ei Oscar pentru rol principal). Ați oferit unele explicații în rarele dvs. interviuri, dar cred că e ceva mai mult decât libertatea pe care le-o permiteți.

Personal, nu l-am mai văzut pe Colin Firth într-o așa formă, în rolul scamatorului britanic chemat de un prieten vechi și coleg, la sfârșitul anilor `20, la vila unei familii de pe Coasta de Azur din Franța pentru a demasca o posibilă falsă clarvăzătoare. Voluptatea cu care personajul său își aruncă săgețile verbale cu vârful înmuiat în venin și nihilism este savuroasă. Delicios este și modul în care convingerile îi sunt bulversate de un zâmbet feminin.

Aveți dreptate, un zâmbet feminin îl poate da peste cap chiar și pe cel mai incredul și rațional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranță și surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de grațioasa Emma Stone.

Știu că ați descoperit, consacrat și relansat numeroase actrițe de-a lungul carierei. Lista e lungă (și cuprinde și două foste partenere de viață celebre). O șansă uriașă i-ați oferit de această Emmei Stone, ce tocmai a împlinit 26 de ani.

O consideram banală până acum. Sau, mai exact, nu spectaculos de interesantă. Nu doar că îi puneți în valoare farmecul, însă fragilitatea, naivitatea și misterul cu care își încarcă personajul pe care dvs. i l-ați creat este dezarmant.

E drept, vă ajută mult și colaborarea (dezvoltată în ultimii ani) cu Darius Khondji, excepționalul director de imagine iraniano-francez care face minuni cu lumina și culorile (cine nu crede, să revadă „Delicatessen”, „Se7en”, „My Blueberry Nights” sau „Amour”). O rivieră franceză de basm și personaje înconjurate de o aură de energie și căldură, în ton cu noul/vechiul dvs. puseu de paseism (filoeuropean).

„Magic in the Moonlight” degajă ușurătate și jucăușenie. Unii, mai răutăcioși, i-ar putea spune superficialitate. Oricum ar fi, reușiți să binedispuneți, cu mijloace aparent atât de simple. Unii critici strâmbă, probabil, din nasul de fini cunoscători. Dar știu că nu-i citiți. Vă faceți trucurile de magician și lăsați să cadă cortina, doar pentru a o ridica din nou peste numai un an.

Cu admirație,
Al dvs. simpatizat anonim

Distribuit de Freeman Entertainment, „Magic in the Moonlight”/„Magie in lumina lunii”, în regia lui Woody Allen, a intrat în cinemtografe de vineri, 14 noiembrie.

09
/10
/23

Ediţia în română a unei cărţi despre legendarul regizor Martin Scorsese şi un volum în engleză scris de Andrei Gorzo şi Veronica Lazăr despre cinemaul lui Radu Jude sunt două recomandări de lectură pentru această toamnă, pentru cei pasionaţi şi de discursul despre filme, nu doar de vizionarea lor.

09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.