Tudor Jurgiu: „«Ce vrei să faci, film sau bani?» E o întrebare idioată pe care s-o pui cuiva!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/tudor-jurgiu-ce-vrei-sa-faci-film-sau-bani-e-o-intrebare-idioata-pe-care-s-o-pui-cuiva/

Regizorul Tudor Jurgiu a declarat, într-un interviu acordat emisiunii „Ca-n filme“, care va fi difuzată duminică, 2 iunie, de la ora 16.20, pe Digi24, că a lucrat la filmul său premiat la Cannes cu oameni care nu i-au cerut bani.

Un articol de Corina Vladov|31 mai 2013

Regizorul Tudor Jurgiu a declarat, într-un interviu acordat emisiunii „Ca-n filme“, care va fi difuzată duminică, 2 iunie, de la ora 16.20, pe Digi24, că a lucrat la filmul său premiat la Cannes cu oameni care nu i-au cerut bani.

Cinematografia românească este, din nou, la putere. O demonstrează si tânărul regizor Tudor Jurgiu prin recentul succes cu scurtmetrajul său „În acvariu“, producţie ce a luat premiul al treilea la secţiunea Cinefondation a Festivalului de Film de la Cannes, recent încheiat.

Regizorul a acordat un interviu emisiunii „Ca-n filme“ de la Digi24 în care a povestit cât de uimit a fost de faptul că filmul său a fost selectat la Cannes, în condiţiile în care fusese refuzat în alte festivaluri de profil: „Iniţial ne-am bucurat foarte mult pentru selecţie, a fost neaşteptat. Am mai trimis filmul pe la alte festivaluri şi nu a fost acceptat (…)

Anul trecut am ratat deadline-ul pentru Cinefondation, aşa că ne-am bucurat în primul rând pentru selecţie. Că a fost selectat, aia a fost surpriza… pentru că sunt foarte multe filme, au 1500 de filme trimise în fiecare an. Noi, feedback-urile pe care le-am primit de la alte festivaluri nu erau OK… Nouă ne plăcea filmul, eram OK, dar nu ne aşteptam la selecţie!“

Muncă în grabă

Povestea scurtmetrajului premiat a început anul trecut, dar filmul a fost finalizat pe repede-înainte, special pentru această selecţie: „L-am terminat acum, înainte de festival, dar l-am filmat anul trecut în februarie- martie. Adică a trecut o vară peste el. Între timp am filmat un lungmetraj şi din acest motiv scurtmetrajul a rămas cumva on hold. M-am ocupat de lungmetraj toată vara şi toamna, cu filmarea, cu montajul, cu toate astea…Şi când am auzit de selecţie am sărit brusc: „Băi, trebuie să terminăm sunetul, trebuie să terminăm… ca de obicei, din păcate, a fost totul aşa pe grabă…“.

Soarta filmului va fi probabil alta, acum după ce are pe el ştampila Cannes, crede regizorul: „Probabil că o să mai meargă şi în alte festivaluri… Acum probabil că o să meargă şi în festivalurile în care a fost refuzat iniţial… având ştampila Cannes este mai uşor să intre!“.

Ce a ţinut însă în mod special să facă Tudor Jurgiu a fost să le mulţumească oamenilor care au lucrat la acest film şi au făcut-o, aşa cum probabil doar în România se mai întâmplă… fără bani: „Mi se pare foarte important să le mulţumesc celor din echipă care au lucrat toţi fără bani şi de obicei nu încurajez chestia asta (…) ştiu că se face mult în România şi nu e OK. Adică producătorii o să profite de chestia asta…

«Ce vrei să faci, film sau bani?» E o întrebare idioată pe care s-o pui cuiva. Şi da, mi se pare foarte tare într-un fel că sunt oameni care fac asta, deşi repet, nu vreau să încurajez genul ăsta, dar fără oamenii ăştia care sunt dispuşi să lucreze fără o recompensă imediată o gramadă de filme româneşti n-ar fi fost făcute şi da, voiam să spun asta…“

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.

16
/11
/20

Turismul montan din România pe cât este de frumos și apreciat, pe atât este de periculos pentru cei care se încumetă să-l cunoască din inconștiență sau pentru a-și testa limitele. Dragostea de munte face din ei victime inclusiv astăzi când salvamontiști extrem de bine pregățiți și echipați își pun în pericol propria viața pentru a o salva pe a lor.

13
/11
/20

Abordări artistice neconvenționale, care deschid noi și surprinzătoare perspective asupra condiţiei umane, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională a BIEFF propun noi maniere de raportare asupra feminității și a corporalității, invitând totodată spectatorii să privească dincolo de aparențe, la limita dintre real și ireal.