Un actor de neuitat – Florian Pittiș în „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, regia Sanda Manu
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-actor-de-neuitat-florian-pittis-in-mincinosul-de-carlo-goldoni-regia-sanda-manu/

Luni, 3 august, 20:05, la TVR 2: Cu ocazia aniversării zilei de naştere a regizoarei Sanda Manu, Casa de producţie TVR propune spre difuzare o spumoasă şi încântătoare comedie – „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, spectacol preluat de la Teatrul Bulandra în 1972, cu Ion Caramitru, Mariana Mihuţ, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu şi un etern fermecător Florian Pittiş în Arlechino.

Un articol de Liliana Matei|2 august 2015

Veneţianul Lelio (Ion Caramitru), revine în oraşul natal după o lungă absenţă şi îşi propune să cucerească două surori foarte frumoase, Rosaura(Mariana Mihuț) şi Beatrice, fiicele doctorului Balanzoni(Dumitru Onofrei). În ciuda semnalelor de alarmă trase de credinciosul Arlechino (Florian Pittiș), miniciunile acumulate explodează odată cu venirea tatălui lui Lelio, Pantalone (Petre Cheorghiu.

„Minicinosul” este unul dintre cele peste 120 de spectacole din cariera de regizor a Sandei Manu, cea pe care foarte mulți dintre actorii mari ai țării și-o amintesc, mai ales, în rolul de dascăl. Serii după serii de studenți au trecut prin mâinile ei, s-au format sub îndrumarea sa sa plină de suflet și de necruțare profesională. „E un bici cu vârful muiat în iubire. A învăţat generaţii la rând rigoare şi emoţie, inteligenţa actului scenic, bunul-simţ pe scenă şi bunul-simţ în viaţă, eleganţa, clasa, rasa pe care trebuie să le aibă un actor (…) Ne-a fost patru ani mamă, tată, profesoară, mentor, duşman, cel mai bun prieten – deci profesor ideal”, spunea Oana Pellea în laudatio făcut profesoarei sale cu ocazia primirii titlului de doctor Honoris Causa la UNATC în 2009..

Sanda Manu explică : „ Eu stăteam cu un student patru ani de zile, 16 ore pe zi, de patru ori pe săptămână. E o răspundere şi o influenţare foarte mare şi reciprocă, de la mine la ei şi de la ei la mine, pentru că fiecare student este un unicat şi trebuie tratat, din punct de vedere artistic şi uman, separat… cu dreptate, cu severitate, cu indulgenţă. Nu poate exista aceeaşi măsură artistică, dar poate exista aceeaşi măsură umană. Noi, cei care facem teatru, stăm perioade mari de timp împreună, suntem ca o mare familie, şi modalitatea de comunicare artistică este esenţială, dar mai există o comunicare umană care are la bază respectul. Severitatea mea cred că venea şi din respectul pentru răspunderea pe care o aveam. A rata în această meserie este mortal.” (Revista „Be Where”, nr. 12, noiembrie 2012 – „Despre școală ca privilegiu”, interviu de Cristiana Gavrilă)

Mincinosul FLORIAN PITTIS 3Florian Pittiș a fost un actor polivalent, a fost și regizor, și traducător, și interpret de muzică rock, și realizator de emisiuni radio și TV. Timbrul și sonoritatea vocii sale au devenit emblematice pentru zeci de emisiuni precum „Pittiș Show” sau „Telenciclopedia”. Cel care a fost Laertes în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu, Ariel, în „Furtuna” lui Ciulei sau El însuși în „Cântec despre mine însumi”, de Whalt Whitman, pus în scenă chiar de el, avea un cult special al meseriei de actor.

Într-un interviu din 1984, luat de Magdalena Boiangiu pentru revista „Teatrul”, spunea că : „Eu sînt acela care mă confrunt cu toate aceste ipostaze ale vieţii pe pămînt. Eu personal, eu, Florian Pittiş. Eu am şansa dementă, care mă deosebeşte de mulţi contemporani ai mei de pe planetă, de a duce în fiecare seară o altă existenţă. Sînt rege şi portărel, sînt tînărul care nu a făcut nimic, sînt proaspătul absolvent de liceu, iar alteori sînt numai spirit: Ariel. N-aveţi decît să mă invidiaţi, dar eu pot să fac în fiecare seară această minune: să iau viaţa de la capăt. Şi în permanenţă sînt eu; ceea ce vedeţi pe scenă sînt gîndurile mele care îmbracă forma unui rege sau a unui portărel, sau a unui tînăr care n-a făcut nimic, sau a unui absolvent de liceu – etern candidat la bacalaureatul vieţii.”

În seara de luni vă prezentăm „Minicnosul” lui Carlo Goldoni, un spectacol în care Sanda Manu duce joaca commediei de ll arte înspre perfecțiune, împreună cu trupa Teatrului Bulandra, iar un fragment din arta actorului Florian Pittiș a rămas întipărită pe peliculă.

Piesa este propusă spre difuzare mentru a marca un omagiu adus regizoarei Sanda Manu, născută pe 5 august 1933, și o reverență către Florian Pittiș (Arlechino), dispărut dintre noi în 6 august 2007.

Teatru TV „Mincinosul” la TVR2 – luni, 3 august, ora 20 :05, și în reluare vineri, 7 august, ora 00 :50.

Mincinosul de Carlo Goldoni

Traducerea George Ivașcu și Polixenia Carambi

In distribuție: Mariana Mihuț, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu, Dumitru Onofrei, Mihai Mereușă, Vali Voiculescu – Pepino, Cătălina Pintilie, Ștefan Velniciuc, Beatrice Biega, Rean Reder.

Scenografia – Sanda Mușatescu
Redactor – Ioana Prodan
Regia artistică – Sanda Manu

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.