Un arab la București: Ali
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-arab-la-bucuresti-ali/

Se joacă de curând în Bucureşti, într-un nou spaţiu cultural, Apollo 111, deschis în fostul Palat Universul, se joacă, aşadar „Ali: Frica mănâncă sufletul”, în regia lui Radu Jude.

Un articol de Alina Vîlcan|5 ianuarie 2017

Bazat pe un text scris în anii 60, după care regizorul german Rainer Werner Fassbinder crea și un film de referință, spectacolul lui Jude te pune în fața unor fermecători marginali – de la bătrâna femeie de serviciu, la arabul african care încearcă să se adapteze în cartierele unui oraș dominat de prejudecăți, ceea ce face textul acesta vechi de mai bine de cincizeci de ani atât de actual.

În adaptarea de față, până la întâlnirea cu cea care îl va lua la ea acasă, Ali locuiește undeva în Berceni. Iar Ali este întruchiparea bunătății umane, care nu ezită să se îndrăgostească de binefăcătoarea lui vârstnică. Va rezista iubirea aceasta ieșită din tipare? Într-o vreme în care migrația arabilor și terorismul ascut preconcepțiile rasiale, Ali îți apare ca un apărător al unei cauze parcă dinainte pierdute. Și mai ales pentru asta merită să-ți rezervi o seară pentru a-l întâlni.

Însă „Ali: Frica mănâncă sufletul” e mai mult de atât. Ai impresia că e o lecție de umanitate pe care o iei ca atare și o duci cu tine mai departe. Și te întrebi oare de ce la Apollo111 spectacolele rămân pentru un timp scurt, determinat, și nu mulți vor apuca să îl vadă. Așadar, grăbiți-vă, ultima întâlnire cu Ali din această iarnă s-ar putea să fie sâmbătă, 28 ianuarie. Până atunci, mai sunt programate alte cinci reprezentații.

Deși „Ali: Frica mănâncă sufletul” nu e cel mai frumos spectacol de teatru. Ba cel mai probabil un critic cu condei ascuțit i-ar găsi destule hibe. Chiar și ca amator ți-ai putea spune, la o adică, ce diferență e, iată, între un film și un spectacol de teatru regizate de același Jude. Dincolo de minusuri, pe care nu le vom enumera aici, căci nu pentru ele merg oamenii la teatru, sunt idei care îți rămân în minte, idei de-o simplitate cuceritoare, precum aceea de a fi buni unii cu alții (mai ales în dragoste!), fără prejudecățile odioase pe care le vezi la vânzătorul de non-stop și fără bârfele vecinelor colportoare sau câte și mai câte. Da, spectacolul lui Jude e cea mai frumoasă lecție de umanitate pe care am văzut-o într-un teatru în anul 2016.

Și apoi, un mic bar cu muzică arăbească și șlagăre românești de altădată, un apartament primitor, din care nu lipsește damigeana cu țuică sau pijamaua răposatului soț, toate acestea creează o atmosferă de intimitate. Tu, spectatorul, ești parcă în același decor în care scenele se derulează rapid, actorii schimbă degrabă roluri, printre cugetările arăbești ale lui Ali, precum aceea care dă titlul spectacolului. Mergeți, mergeți în vechiul Palat Universul (str. Ion Brezoianu 23-25) și acolo veți găsi cel mai nou teatru din oraș, în care îl veți întâlni pe Ali. Iar Ali, veți vedea, cântă ca nimeni altul „Fais-moi du couscous, chéri”, că pe oricine ar emoționa… La rândul vostru, poate că îi veți trimite pe alții să îl vadă, care îi vor trimite pe alții și tot mai mulți dintre noi ne vom aminti astfel, măcar pentru o vreme – căci aceasta rămâne ideea de bază, una aparent atât de simplă – să fim mai buni. Apoi, vom uita.

Din distribuție: Liliana Ghiță, Kamara, Ilinca Hărnuț.

Într-o vreme în care migrația arabilor și terorismul ascut preconcepțiile rasiale, Ali îți apare ca un apărător al unei cauze parcă dinainte pierdute. Și mai ales pentru asta merită să-ți rezervi o seară pentru a-l întâlni.

 

05
/09
/23

În cadrul proiectului Heritage Hub Râșnov, Asociația Mioritics în parteneriat cu Primăria Orașului Râșnov și Hands on History Norvegia va organiza Festivalul Medieval. Evenimentul va avea loc în perioada 7‑10 septembrie 2023 și va aduce în prim-plan o serie de activități și experiențe medievale menite să promoveze Cetatea Râșnov ca un important obiectiv turistic atât pentru România, cât și pentru Europa dar și un spațiu de învățare și implicare a comunității locale.

05
/09
/23

DIPLOMA Show, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank la Combinatul Fondului Plastic între 7 și 15 octombrie, reunește anul acesta 130 de lucrări din 16 domenii creative, alese dintr-un număr record de înscrieri.

05
/09
/23

Cinemaul românesc este din nou în centrul atenției cu ocazia evenimentului Noaptea Albă a Filmului Românesc care va avea loc anul acesta pe 𝟏𝟓 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, la 𝐁𝐮𝐜𝐮𝐫𝐞𝐬̦𝐭𝐢, 𝐂𝐥𝐮𝐣-𝐍𝐚𝐩𝐨𝐜𝐚 și 𝐓𝐢𝐦𝐢𝐬̦𝐨𝐚𝐫𝐚.

04
/09
/23

Care-i faza cu muzica, adolescenții, societatea? La aceste întrebări își propune să răspundă Arhiva de Sunet în noul sezon al podcastului Arhiva de Sunet – Arhiva ZET, derulat alături Asociația Minitremu și Studiourile Ferentari, ce explorează rolul muzicii în viața noilor generații, din perspectiva adolescenților și tinerilor din Timișoara și București

04
/09
/23

În cadrul Seriei Concertelor de la Ateneu are loc azi de la 17:00 al doilea concert al Orchestrei Cameristi della Scala, sub bagheta dirijorului Wilson Hermato, într-o formulă cu trei soliști: violoncelistul Daniel Müller-Schott și doi laureați ai Concursului Internațional George Enescu 2022, violonistul Ștefan Aprodu și pianistul George Todică.

04
/09
/23

Balkanik Festival – Home of World Music, ajuns la ediția X, se va desfășura între 8 și 10 septembrie, la București, în Grădina Uranus și pe Strada Uranus, conturând într-o atmosferă unică trei zile pline de concerte live, un târg meșteșugăresc amplu, expoziții, DJ seturi, ateliere, demonstrații, dezbateri, relaxare în natura din mijlocul orașului, la umbra turnului de apă proiectat de Anghel Saligny.

03
/09
/23

Seria Concertelor pentru familii și copii debutează azi, de la ora 11:00, la Teatrul Odeon, cu concertul ”Orchestra merge la Zoo” al ansamblului Camerata Regală, sub bagheta dirijorului Andrei Feher. Muzicienilor le vor sta alături muzicologul Cristina Bohaciu Sârbu și actorul Mihai Bisericanu, în rol de narator.

02
/09
/23

Cum se simte Dora Gaitanovici după un concert bun? Parcă plutește. Mental, rămâne pe scenă multe alte zeci de minute după ce a coborât în lumea reală.