„Uncut Gems”. Cu sufletul la gură ★★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/uncut-gems-cu-sufletul-la-gura-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM În „Uncut Gems” (2019), fraţii Benny şi Josh Safdie transformă prin stilul lor inconfundabil subiectul banal al încurcăturilor unui bijutier newyorkez (Adam Sandler) într-o experienţă hipnotică, într-un film despre viaţa trăită mereu la limită.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 ianuarie 2020

Un bijutier din New York pe nume Howard, jucat de un Adam Sandler cu un look şi cu o abordare a rolului care îl fac aproape de nerecunoscut, intră în tot felul de belele. Face pariuri riscante, datorează bani mafiei, îşi păcăleşte unii clienţi dându-le ceasuri false despre care pretinde că sunt foarte scumpe, amanetează obiecte de valoare care nu îi aparţin.

Rostogoleşte datorii după datorii.

Nu e foarte clar cum a ajuns să îşi trăiască viaţa astfel, cu sufletul la gură, pe marginea prăpastiei. Frații Safdie nu ne livrează prea multe informații despre trecutul său, dar vedem că face parte dintr-o familie evreiască obișnuită cu afacerile.

Are de întreţinut propria familie (trei copii şi o soţie care s-a distanţat de el), dar şi un apartament separat unde îşi petrece unele seri cu amanta, o angajată a magazinului său.

Mai important însă e faptul că acest delir, această nelinişte – mascată de exuberanţă, dar cu greu ţinută sub control de un om care vrea să lase impresia că e sigur pe el – pare a fi de fapt natura sa profundă.

De altfel, toţi protagoniştii din filmele fraţilor Safdie, unii dintre cei mai importanți reprezentanți ai cinema-ului american independent al ultimilor ani, sunt dominaţi de un neastâmpăr care îi face să îşi trăiască viaţa cu o intensitate ieşită din comun.

Howard speră să scape de probleme cu o potenţială piatră preţioasă rară pe care şi-a procurat-o cine ştie cum din Etiopia şi cu care ademeneşte un baschetbalist celebru, care e convins că misterioasa și spectaculoasa bijuterie i-ar aduce noroc în meciuri.

Este iluzia marii lovituri, a Sfântului Graal care ar putea aduce liniştea într-o lume a banilor şi a strălucirii înşelătoare date de bijuterii și de lux.

Energia şi forţa filmului vin din tulburarea și dezechilibrul tot mai evidente ale protagonistului, pe care Adam Sandler le joacă subtil, dar mai ales din stilul hipnotic al fraţilor Safdie.

Camera este tremurândă, nesigură, mereu în mişcare și în alertă, cu treceri rapide, uneori bruște, de la un personaj la altul, mai mult în spaţii închise, aproape sufocante, așa cum pare să fie în special magazinul lui Howard.

Apoi e jocul de lumini puternice, strălucitoare, și de culori pe alocuri intense, țipătoare (imaginea e semnată de celebrul DOP Darius Khondji).

Iar totul e dublat de muzica ușor psihedelică, dar și vag melancolică, a lui Daniel Lopatin, extrem de prezentă prin ritmul alert pe care îl induce filmului, alături de montaj.

Sub aparenţa unei narațiuni simple, infuzată de umor, se ascunde un emoționant și profund film existenţialist.

Am văzut „Uncut Gems” la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie – 2 februarie 2020), unde a avut câteva proiecții speciale. Din 31 ianuarie, filmul este disponibil și pe Netflix.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.