„Untitled”, de Michael Glawogger și Monika Willi, marele câștigător al Pelicam 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/untitled-de-michael-glawogger-si-monika-willi-marele-castigator-al-pelicam-2018/

Marele Premiu al celei de-a şaptea ediţiii a Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni a fost decernat filmului Untitled / Fără titlu (Michael Glawogger, Monika Willi, Austria, 2017). Festivalul şi-a desemnat câştigătorii în cadrul galei de duminică, 24 iunie, după patru zile de documentare, dezbateri şi alte evenimente speciale la Tulcea.

Un articol de Petre Ivan|25 iunie 2018

Untitled, Braguino, Delta, Little Yellow Boots, The Ashes Remain Warm sunt filmele premiate anul acesta la Pelicam.

Juriul a fost format din regizorul Andrei Ujică, jurnalistul Sven Egenter și directoarea Festivalului Internațional de Film pentru Drepturile Omului Verzio din Budapesta, Oksana Sarkisova. Deși au avut de ales între șase documentare care ne-au purtat din zona arctică până în minele din Congo, jurații au decis în unanimitate și în doar 60 de secunde că filmul în timpul căruia regizorul și-a pierdut viața merită cea mai înaltă distincție

“Filmul este o dovadă a sincerității radicale a lui Michael Glawogger față de el și față de lume, cât și față de cinema ca un act existențial și definitiv pe care l-a urmat până la moarte. Monica Willi a încheiat munca regizorului într-o manieră respectuoasă și sensibilă, creând un film care reprezintă testamentul lui. Filmul este o arhivă a ultimei călătorii a lui Glawogger, cât și un parcurs existențial în sine”, au motivat membrii juriului.

Premiul constă în 2.000 de euro, oferiți de Primăria Municipiului Tulcea.

Competiția Black Sea Docs, jurizată de regizorul Andrei Dăscălescu, Erika Stanciu, directoarea Fundației Pro Park pentru Arii Protejate, și Nicolas Guignard, directorul Festivalului Internațional de Film de Mediu Vert din Elveția, a fost câștigată de documentarul Braguino (Clément Cogitore. Franța/Finlanda. 2017). “Am fost atinși de povestea acestei familii care trăiește într-o completă autarhie și respect față de natură și care este amenințată de politcieni corupți, vânători și lăcomie. Acesta este un exemplu a ce se întâmplă în multe alte locuri din lume. Povestea este ajutată de imaginea frumoasă și multă tensiune”, au motivat jurații.

Premiul constră în servicii de post-producție pentru următorul film al regizorului în valoarea de 3.000 de euro, oferit de CineLabs.

Juriul Black Sea Docs a oferit și o mențiune special pentru filmul Delta (Oleksandr Techynskyi, Ucraina, 2017), regizorul fiind considerat un cineast care surprinde discret, poetic și cinematic viața unor personaje pe cât de normale, pe atât de extraordinare. Oleksandr Techynskyi, prezent la festival, s-a declarat de două ori bucuros, o dată pentru premiu, și a doua oară pentru că a ajuns și pe celălalt mal al Deltei, după ce a filmat ani de zile în partea ucraineană.

Secțiunea de scurtmetraje a fost jurizată de jurnalistul Paul Radu, redactorul-șef al Rise Project, Boglarka Nagy, programatoarea cinematografului Elvira Popescu, și Vincent Marti, din partea companiei de distribuție Sophie Dulac. Ei au decis că premiul de 500 de euro oferit de Centrul Național al Cinematografiei merge la Cenușa rămâne caldă / The Ashes Remain Warm (Mónica Martins Nunes, Capul Verde/Portugalia/Germani, 2017). Juriul a motivat prin faptul că filmul dezvăluie echilibristica pe care o execută omul în relația distructivă cu natura.

Juriul format din cinci adolescenți din Tulcea coordonați de regizorul Vlad Petri a decis că premiul competiției Fresh Perspectives merge la filmul Cizmulițele galbene / Little Yellow Boots (John Webster, Finlanda/Franța, 2017). Jurații au spus că documentarul reușește să sintetizeze o problematică general valabilă, încălzirea globală, dar și urmările acesteia. Mai mult, regizorul stârnește empatia publciului determinându-l să ia atitudine pentru combaterea schimbărilor climatice. Premiul constă în 500 de euro oferiți de Fundația pentru Parteneriat.

Regizorul John Webster, prezent la festival, s-a declarat onorat și bucuros să primească premiul din partea reprezentanților generațiilor viitoare, cu atât mai mult cu cât filmul său este chiar despre generațiile viitoare.

“Suntem extrem de onorați și este un privilegiu pentru noi să putem găzdui un asemenea festival la a șaptea ediție. Vreau să le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în buna desfășurare a acestui festival, și oferim garanția că, atât cât vom putea, vom fi alături de Pelicam, tematica fiind atât de actuală, dar și controversată încât încă o dată noi ne considerăm norocoși că putem să fim alături de dumneavoastră”, a declarat primarul Constantin Hogea.

“Ne bucurăm că am reușit să acoperim mai multe zone anul acesta, pentru prima dată am avut proiecții în școli timp de 10 zile, am fost și în afara Tulcei, în două localități, iar tot la Tulcea am ajuns în cartiere. Astfel festivalul se extinde, crește numărul de spectatori, precum și vizibilitatea lui. Sperăm să devină cât mai atrăgător și mai viu evenimentul, iar publicul local să rezoneze tot mai mult cu mesajul nostru. Am reușit din nou să aducem invitați din multe țări pentru a îmbogăți experiența publicului. Dintre atâtea filme e mereu greu de ales, dar juriile noastre și-au arătat priceperea și am premiat și anul acesta cele mai provocatoare documentare despre mediu și oameni”, a declarat Benjamin Ribout, co-directorul Pelicam.

Foto: Untitled, Pelicam 2018 – facebook

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.