Urmele lui Picasso la Madrid
https://www.ziarulmetropolis.ro/urmele-lui-picasso-la-madrid/

TURISM CULTURAL Câteva note despre viaţa culturală în cea mai mare metropolă europeană a vorbitorilor de limbă spaniolă.

Un articol de Andrei Crăciun|29 ianuarie 2018

Trăiesc, de la începutul anului 2018, la Madrid, într-o rezidență – la Residencia de Estudiantes, parte a unui proiect literar paneuropean abreviat CELA. Aici, la Residencia, au locuit înaintea mea Lorca, Ortega y Gasset, Buñuel și atâția alți artiști.

Ziua merg la cursuri, la Escuela de Escritores. Sunt la începutul timid al unei cariere internaționale în literatură. Particip la serate literare, citesc poezii care sunt traduse pe mari ecrane în limba spaniolă. Nu sunt neapărat rău primit.

Dar această scurtă introducere, deși așa pare, nu e pentru a vorbi despre mine, fiindcă nu are nicio importanță ce fac eu, ci pentru a sublinia o diferență fundamentală: între a trăi într-un oraș și a fi trecător, câteva zile, prin acel oraș.

Iau metroul de la primele ore de la stația Gregorio Marañon până la Alonso Martinez, pe linia 10 (albastră). Colegii mei sunt din toată America Latină și nu numai.

Leg prieteșug cu un portughez care a fost profesor în Los Angeles, după ce înainte a trăit prin Angola. A fost însurat cu o braziliancă și au împreună patru copii. Dincolo de România, lumea e – uite – tot mai mare. Madridul e un bun punct de observație. E, în definitiv, o metropolă a vorbitorilor de limbă spaniolă. Încerc să mă fac nevăzut pe străzile secundare ale orașului.

Practic, firește, fără niciun pic de jenă și turismul cultural obișnuit. Merg oriunde ar merge turiștii: la Prado, unde mă uluiesc de piticii lui Velázquez, mă retrag apoi, întru odihnă, pe băncile din Retiro, casc gura prin Plaza Mayor, câtă vreme alți cetățeni români stau statui sau colindă cu capra cetățenii, mă pozez cu ursul din Puerta del Sol și-mi dau palme peste obraji la vederea clădirilor de pe Gran Via.

Nu sunt pentru prima dată în metropolă. Am mai fost în 2006, am prins tontogolul lui Bănel pe Santiago Bernabeu. Ba chiar am întâmpinat anul 2015 (n-a fost cel mai rău an) în brațele marelui oraș.

Acum, spuneam, e altceva. Pentru că, de aproape, începi să vezi imperfecțiunile. Îi auzi pe poeții spanioli plângându-se de premiile literare din țară (o, dacă ar ști cum trăiesc omologii lor de pe malurile Dâmboviței…), citești prin suplimentele literare ale gazetelor (da, au și așa ceva – și suplimente, și gazete!) cum se plâng editorii că nu mai citesc tinerele generații…

Apoi te pierzi în librării gigantice și, la vederea marii frumuseți, tot ce vrei cu adevărat este să te ascunzi undeva și să plângi pe îndelete în limba română.

Oferta culturală a Madridului e bogată, nu e zi în care să nu te atragă o invitație la teatru (de exemplu El Angel Exterminador, după filmul lui Buñuel – orașul vuiește în așteptarea spectacolului). Dar mai e ceva dincolo de toate acestea.

Sfâșiat, la picioarele unei pânze

Un limbaj internațional care te tulbură și te lasă sfâșiat, la picioarele unei pânze. Un tablou. Un tablou de Picasso (născut în 1881, la Malaga). Poate cel mai faimos tablou de Picasso. Guernica, de la 1937.

Nu îl veți găsi la Prado, ci la Museo Reina Sofia. Tabloul, spun specialiștii, atestă definitiv angajarea politică a lui Picasso. E despre bombardarea unui oraș din Țara Bascilor de către aviația germană în timpul războiul civil spaniol. Orașul Guernica.

Iar pentru a sta o vreme acolo, la picioarele Guernicăi, privind adânc spre suferința umană, merită să iei primul avion și să pleci la Madrid.

Sunt puține lucruri mai încărcate de sens, chiar și acum, tot mai târziu în mileniul III.

Merg oriunde ar merge turiștii: la Prado, unde mă uluiesc de piticii lui Velázquez, mă retrag apoi, întru odihnă, pe băncile din Retiro, casc gura prin Plaza Mayor, câtă vreme alți cetățeni români stau statui sau colindă cu capra cetățenii



18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

18
/01
/24

Prima expoziția a anului 2024 din programul curatorial al galeriei Arsmonitor este totodată și un prim solo-show dedicat artistului vizual Răzvan Neagoe, unul din artiștii reprezentați de galerie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

16
/01
/24

Prima lună din an aduce încă cinci contexte în care compania independentă de teatru Vanner Collective deschide discuții despre teme ale zilelor noastre, prezente în tot ceea ce ne înconjoară și despre care nu e ușor mereu să vorbim: depresia și mecanismele construite pentru a merge mai departe cu ea, comunicarea cu sens, eco-anxietatea, moștenirea pe care o ducem și modurile în care ne limitează, fricile, vulnerabilitățile și superputerile fiecăruia dintre noi.