Valeria Seciu, Virgil Ogășanu şi Alexandru Repan, în Femeia mării, la TVR 2
https://www.ziarulmetropolis.ro/valeria-seciu-virgil-ogasanu-si-alexandru-repan-in-femeia-marii-la-tvr-2/

Într-o zi de 23 mai (1906) se stingea din viaţă Henrik Ibsen, unul dintre autorii ale căror scrieri au transformat teatrul de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Cu acest prilej, Casa de Producţie TVR le propune iubitorilor de teatru spectacolul „Femeia mării”, IN MEMORIAM HENRIK IBSEN, în această seară, de la ora 20.10, pe TVR 2.

Un articol de Petre Ivan|23 mai 2016

Câteva ghinioane importante i-au schimbat viaţa lui Henrik Ibsen, nominalizat la Premiul Nobel pentru literatură în 1902, în 1903 şi în 1904.

Astfel, în copilărie, acesta a avut parte de nenumărate necazuri care au început cu falimentul tatălui său şi imposibilitatea de a mai merge la şcoală.

Apoi, în tinereţe a urmat falimentul teatrului unde era angajat ca dramaturg, fapt care l-a împins pe Ibsen către sinceritatea totală şi nemiloasă cu care a privit în permanenţă societatea norvegiană si convenţiile ei.

Majoritatea personajelor sale sunt autodistructive, şi, indiferent că sunt idealiste sau moraliste, nu sunt deloc deschise către compromis.

În ţara natală recunoaşterea ca dramaturg a lui Ibsen a venit mai greu. Contemporanii săi norvegieni nu erau foarte încântaţi de piesele lui, care îndrăzneau să sape în adâncurile unor personaje în care se puteau regăsi cu uşurinţă și să le arate în adevărata lor lumină.

În schimb, în restul Europei, Ibsen era un scriitor a cărui valoare era recunoscută, iar piesele îi erau jucate.

La rândul său, dramaturgul era nemulţumit de convenţiile societăţii norvegiene, drept pentru care şi-a şi trăit mai mult de jumătate din viaţa adultă în strănătate. Ceea ce nu l-a împiedicat însă pe fiul său să ajungă prim ministru.

Pornind de la textul dramaturgului norvegian, scris în 1880, Olimpia Arghir a gândit un spectacol a carui acțiune nu este obligatoriu legată de coordonatele spațial-termporale inițiale.

Evoluţia personajelor, situațiile dramatice, implică un adevar de viață pe care autorii spectacolului au vrut să îl trateze artistic în dimensiunile lui contemporane.

Femeia marii, de Henrik Ibsen. Adaptarea și regia tv: Olimpia Arghir

Femeia marii, de Henrik Ibsen. Adaptarea și regia tv: Olimpia Arghir

Femeia mării de Henrik Ibsen – INFO

Traducerea: Sidonia Drăgușanu și Florin Murgescu

Data premierei 17.06.1991

În distribuție:

Valeria Seciu, Virgil Ogășanu, Alexandru Repan, Virgil Andriescu, Lelia Ciobanu, Delia Nartea, George Alexandru,

Adaptarea și regia tv: Olimpia Arghir

TVR 2 – 23.05.2016, ora 20.10; reluare 30.05.2016, ora 1.10

TVR 3 – 28.05.2016, ora 20.00, 29.05.2016, ora 8.00

TVR MOLDOVA – 28.05.2016, ora 17.00

online pe www.tvrplus.ro

Foto: Valeria Seciu in Femeia marii, de HENRIK IBSEN

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”